• Anonym (ts)

Vad räknas som högt blodtryck när man normalt har lågt blodtryck?

Har haft vissa tecken som tyder på havandeskapsförgiftning. Gick därför till bm för att kolla blodtryck. Vid alla tidigare mätningar har mitt tryck varit lågt. Nu hade övertrycket ökat med 20-30 enheter, och undertrycket med 10. Men eftersom trycket låg inom spannet för normalt, sa bm att allt var bra. Tar man ingen hänsyn till vad blodtrycket vanligtvis brukar ligga på??

• Svar på tråden Vad räknas som högt blodtryck när man normalt har lågt blodtryck?
  • Anonym

Nej, högt blodtryck enligt sjukvården är över 120/90 oavsett vad man har tidigare....

• Emmut

Man får lite lägre blodtryck i början av graviditeten, som sedan ökar något senare i graviditeten (om jag fattat rätt)

Jag har vanligtvis runt 120/80 men hade på senaste mätningen 110/65 (är i v 12)

• Anonym (ts)
    Anonym skrev 2012-09-21 15:14:50 följande:
    Nej, högt blodtryck enligt sjukvården är över 120/90 oavsett vad man har tidigare....

"Graviditet-inducerat högt blodtryck eller preeklampsi uppstår under den sista trimestern och ses sällan innan den 27: e graviditetsveckan. Den kan diagnostiseras genom en stegring av blodtrycket mer än 140/90 mmHg efter den 27: e graviditetsveckan hos en patient vars blodtryck innan graviditeten var normalt."

Hittade denna info. Sedan hur trovärdig den är eller inte, har jag ingen koll på. Men det står ju klart och tydligt att ovanstående gäller om man haft normalt tryck före. Jag ligger alltid lågt.

Jag har hur som helst idag drabbats av ögonflimmer och huvudvärk. Igår hade jag mycket ont högt upp i magen. Om det inte har med blodtrycket att göra, har ni då något förslag vad dessa saker kan bero på?    
  • Pastell
    Anonym skrev 2012-09-21 15:14:50 följande:
    Nej inte 120 utan 140/90.
  • Anonym
    Anonym (ts) skrev 2012-09-21 15:23:15 följande:

"Graviditet-inducerat högt blodtryck eller preeklampsi uppstår under den sista trimestern och ses sällan innan den 27: e graviditetsveckan. Den kan diagnostiseras genom en stegring av blodtrycket mer än 140/90 mmHg efter den 27: e graviditetsveckan hos en patient vars blodtryck innan graviditeten var normalt."

Hittade denna info. Sedan hur trovärdig den är eller inte, har jag ingen koll på. Men det står ju klart och tydligt att ovanstående gäller om man haft normalt tryck före. Jag ligger alltid lågt.

Jag har hur som helst idag drabbats av ögonflimmer och huvudvärk. Igår hade jag mycket ont högt upp i magen. Om det inte har med blodtrycket att göra, har ni då något förslag vad dessa saker kan bero på?    

Vad hade du för tryck hos BM då?
  • Anonym (ts)
    Emmut skrev 2012-09-21 15:16:32 följande:
    Man får lite lägre blodtryck i början av graviditeten, som sedan ökar något senare i graviditeten (om jag fattat rätt)

Jag har vanligtvis runt 120/80 men hade på senaste mätningen 110/65 (är i v 12)

"Normalt så sjunker blodtrycket något i början på graviditeten och ligger som lägst i mitten av graviditeten för att under de sista tre månaderna sakta återgå till den normala nivån."

Precis, läste också detta. Frågan är bara vad som räknas som sakta... Jag hade fortfarande lågt blodtryck för senast en vecka sedan.  
  • snuurran

min bm sa att övertrycket skulle man inte va så orolig över (så klart är de ju inte bra om de är skyhögt alltid),
    men när mitt undertryck gick upp i 93 sa hon att jag va tvungen att komma på kontroller var 3:e dag 

• Anonym (Bella)

Man gör inget åt blodtryck som är under 140/90 oavsett hur lågt blodtryck man har till vanligt. Men om du dessutom har andra symtom på havandeskapsförgiftning och i tillägg protein i urinet för du kollas på förlossningen. Kontakta förlossningen direkt (ist för mvc bm) ifall du är orolig.

Svar på tråden Vad räknas som högt blodtryck när man normalt har lågt blodtryck?