• Anonym (Hurgördu?)

Undehållsbidrag?

Hej experter och hobbyvetare!

Behöver alla möjliga råd från er som sitter eller har suttit i samma sits.
    Sitter i den kanske omvända situationen att jag och barnets andra förälder är överrens om summan på underhållsbidraget, men inte vad som ingår i den. 
    Jag har enskild vårdnad. Köper allting till barnet. Andra föräldern har umgänge ca. var 9 vecka, plus minus lite när det passar hen.

Finns det någonting att trycka på? Någon lagtext eller praxis att peka på?
    Och framför allt: Hur gör ni? 

Tack på förhand!

• Svar på tråden Undehållsbidrag?
  • missen73

Men jag förstår inte , om ni är överens så varför undrar du då ? Om summan är ok o du inte vill ha mera pengar förstår jag inte tråden?

• Anonym (Hurgördu?)

Frågeställningen i TS handlar om att jag letar efter erfaranhet? Hur gör andra?

Är det någon som får det att fungera med extrautgifter? Plötsligt ska det till astmamedicin, eller en sport som barnet väldigt gärna vill hålla på med. Eller glasögon. Eller nya vinterkängor när de försvann?

Lever alla utom jag i den lyckliga bilden med ex som går att kommunicera med?

Är det bara att svälja och acceptera att alla extra utgifter är mina eftersom jag "valt" att leva ensam?
    Och plötsligt blev jag bitter. Det var inte meningen. 

• mammatill6

mecicinen är ju ett maxbelopp per år så det får ju absolut ingå. likaså kläder och skor borde ju ingå. en idrott kan man ju dela på meen då ska ju båda var amed och bestämma också.

• Anonym
    Anonym (Hurgördu?) skrev 2012-09-21 22:01:50 följande:
    Frågeställningen i TS handlar om att jag letar efter erfaranhet? Hur gör andra?

Är det någon som får det att fungera med extrautgifter? Plötsligt ska det till astmamedicin, eller en sport som barnet väldigt gärna vill hålla på med. Eller glasögon. Eller nya vinterkängor när de försvann?

Lever alla utom jag i den lyckliga bilden med ex som går att kommunicera med?

Är det bara att svälja och acceptera att alla extra utgifter är mina eftersom jag "valt" att leva ensam?
    Och plötsligt blev jag bitter. Det var inte meningen. 
    Går inte astmamedicin på högkostnadskortet?

Har barnet glasögon?

Den som betalar underhåll har fullgjort sin betalningsskyldighet.
  • Anonym (Hurgördu?)

Jag tackar för svaren.

• mammatill6

Med de 1400 från pappan, barnbidraget plus 1400 från mamman så är nog barnets alla kostnader inkluderade. Så mycket kostar inte ett barn.

• Anonym
    mammatill6 skrev 2012-09-21 22:19:58 följande:
    Med de 1400 från pappan, barnbidraget plus 1400 från mamman så är nog barnets alla kostnader inkluderade. Så mycket kostar inte ett barn.

Fast båda föräldrarna behöver inte lägga samma summa. Det går på inkomst etc. Har man dålig inkomst som uf,går fk in.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-21 22:26:48 följande:

Fast båda föräldrarna behöver inte lägga samma summa. Det går på inkomst etc. Har man dålig inkomst som uf,går fk in.
    Fast underhåll räknas på just det.....
  • Brumma

Är man överens om underhåll ingår "allt". Men kommer nya kostnader som inte fanns med då man kom överens så är det kanske läge att räkna om?
    Däremot går det nog inte att "försvara" kostnader som aktiviteter om umgängesföräldern själv inte är villig att vara med på det, däremot "måsten" som tillkommer, tex glasögen, om barnet inte hade det behovet när underhållet avhandlades borde vara skäl att räkna om.
    Min man är umgängesförälder. Han delar på vissa dyrare presenter, tex mobil, Nintendo DS, laptop tex. Saker dottern kan använda även hos oss tex. Hon har även en garderob full med kläder, cykel, böcker, pyssel mm.. Dvs det mesta som även finns hos mamman.
    Men det är svårt om man inte kommer överens...

• Anonym
    Anonym (Hurgördu?) skrev 2012-09-21 21:24:42 följande:
    I vårt fall så är inte underhållsbidraget uträknat, utan en summa som den andra föräldern tycker verkar bra.
    Alltså inte på något vis beräknad enligt konstens alla regler.
    1400 är väldigt mycket mer än Fks grundbelopp och hen känner sig väldigt storsint över detta enorma tillskott. 
    Vilken ålder är det på barnet?

Har barnet aktiviteter, glasögon osv?
Svar på tråden Undehållsbidrag?