• Anonym (förvirrad)

Hur funkar det?

Hej!
    Nu är de så att jag är gravid i vecka 37 och har varit sjukskriven på 50% i en månadstid.
    Men i förra veckan när jag var hos läkaren som gjorde en undersökning, så tyckte läkaren att det var dags för 100 % just för att jag har fått väldigt mycket besvär o barnet är väldigt litet så måste för lillen ta det lugnt.
    Men då undrar jag dom första två veckorna nu är det arbetsgivaren som går in och betalar  dom eller är de FK?
    med tanke på att jag redan är sjukskriven till hälften.
    Tänkte min läkare sa att det skickas automatiskt intyget till FK o förra gången fick jag papper som skulle fyllas i redan 3 dagar efteråt.
    Tack på förhand

• Svar på tråden Hur funkar det?
  • Försäkringskassan

Hej,

Det är Försäkringskassan som kan ersätta dig för ändrad omfattning om du redan har ett pågående sjukärende här.
    Antingen fyller man i en pappersblankett eller enklast kan man göra det via "mina sidor" på vår hemsida, www.fk.se. Detta under förutsättning att du har e-legitimation så du kan logga in där.
    Alltså i ditt fall så ändrar du från 50% till 100%.

Läkarintygen kan skickas elektroniskt numera till Försäkringskassan men man ska dubbelkolla med läkaren så att denne skickar det så, annars får man skicka in det själv.
    Hoppas det är svar på dina frågor annars är du välkommen att ringa oss på 0771-524 524 eller gå in och läsa mer på hemsidan, www.fk.se.

Hälsningar Mimmi, 

handläggare 

Svar på tråden Hur funkar det?