• Anonym

Gemensam vårdnad, vilken väg går man med stämningen?

Hejsan

Mamman till min dotter vägrar skriva på så vi två får gemensam vårdnad. Anledningen är att hon vill vara föräldraledig alla 480 dagarna. Och jag vill ju också få en chans till detta - inte ens de 60 dagarna får jag.

Så nu tänker jag stämma henne!

Går jag till en advokat med ärendet direkt (sammarbetssamtal vägrar hon gå på) och sen sköter han resten av jobbet?

• Svar på tråden Gemensam vårdnad, vilken väg går man med stämningen?
  • Anonym

Tror inte ens du behöver en advokat. Det kostar väl skjortan?

det tar tid innan det kommer upp i tingsrätten. Kanske upp till ett år för det ska göras en utredning. Som familjerättens personal får i uppdrag att göra. Då har hon kanske hunnit använda alla dagarna själv redan i alla fall. Förutom de 90 dagarna med lägst ersättning, ca 180 kr per dag /före skatt. De kommer tillfalla dig åtminstone den dagen det blir gem vårdnad. Om de inte hunnit användas.

HUr tänkte du lösa att vara föräldraledig om ni inte bor ihop? Du kan ju inte skilja en bebis från mamman när det är så litet?? Du kan ju inte ha bebis på heltid hos dig en längre tid, eller? Och du kan inte spara hälften av dagarna om du tänkt det, för mamman kan inte sätta bebisen på förskola när det är under 1 år. Hur hade du tänkt lösa det rent praktiskt om du skulle fått vårdnaden direkt? Bara nyfiken.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-21 18:18:37 följande:
    Tror inte ens du behöver en advokat. Det kostar väl skjortan?

det tar tid innan det kommer upp i tingsrätten. Kanske upp till ett år för det ska göras en utredning. Som familjerättens personal får i uppdrag att göra. Då har hon kanske hunnit använda alla dagarna själv redan i alla fall. Förutom de 90 dagarna med lägst ersättning, ca 180 kr per dag /före skatt. De kommer tillfalla dig åtminstone den dagen det blir gem vårdnad. Om de inte hunnit användas.

HUr tänkte du lösa att vara föräldraledig om ni inte bor ihop? Du kan ju inte skilja en bebis från mamman när det är så litet?? Du kan ju inte ha bebis på heltid hos dig en längre tid, eller? Och du kan inte spara hälften av dagarna om du tänkt det, för mamman kan inte sätta bebisen på förskola när det är under 1 år. Hur hade du tänkt lösa det rent praktiskt om du skulle fått vårdnaden direkt? Bara nyfiken.
    Ja självklart kommer jag ta alla 240 dagarna. Men jag tänker inte ta ut en enda dag av dom någonsin. Så jag tänker givetvis låta mamman få gå hemma utan inkomst och i bästa fall bli tvungen att tvinga dottern att börja dagis alldeles för tidigt!

Barnets SÄMSTA arbetar jag för!

Eller gör jag? ja? eller nej? eller?
  • Anonym

En advokat tar cirka 1000 kr per timme. Och hela kostnaden täcks av min försäkring - dock en självrisk på cirka 10.000 kr. Hade jag inte haft en sådan så hade det kostat uppåt 50.000 kr.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-21 18:18:37 följande:
    Barn kan knyta an till fler än en person. Om båda föräldrarna jobbar för detta, dvs att barnet umgås med båda föräldrarna var och varannan dag de första månaderna , får barnet anknytning till bägge. Då finns det inget som hindrar att pappan är föräldraledig. I början, ett par veckor, bara dagtid men sedan även en eller ett par 2-3 nätter i veckan. Så gjorde iaf vi och det har fungerat utmärkt.

Ts.
    Prio ett är att få till ett interimistiskt (omedelbart) regelbundet umgänge. Och det kan tr fixa. Samarbetssamtal är mycket riktigt frivilliga. det tror jag inte de medlingssamtal som tr kan döma till är...så....se till att få "samarbetssamtalen" via tr istället.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-21 19:06:21 följande:
    Barn kan knyta an till fler än en person. Om båda föräldrarna jobbar för detta, dvs att barnet umgås med båda föräldrarna var och varannan dag de första månaderna , får barnet anknytning till bägge. Då finns det inget som hindrar att pappan är föräldraledig. I början, ett par veckor, bara dagtid men sedan även en eller ett par 2-3 nätter i veckan. Så gjorde iaf vi och det har fungerat utmärkt.

Ts.
    Prio ett är att få till ett interimistiskt (omedelbart) regelbundet umgänge. Och det kan tr fixa. Samarbetssamtal är mycket riktigt frivilliga. det tror jag inte de medlingssamtal som tr kan döma till är...så....se till att få "samarbetssamtalen" via tr istället.
    Precis, hur ska TS kunna knyta an till barnet om mamman inte ens vill gå på samarbetssamtal?
    Då kommer knappast pappan ha lika bra anknytning som mamman under första året i alla fall, om någonsin under småbarnsåren.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-21 18:39:38 följande:
    Ja självklart kommer jag ta alla 240 dagarna. Men jag tänker inte ta ut en enda dag av dom någonsin. Så jag tänker givetvis låta mamman få gå hemma utan inkomst och i bästa fall bli tvungen att tvinga dottern att börja dagis alldeles för tidigt!

Barnets SÄMSTA arbetar jag för!

Eller gör jag? ja? eller nej? eller?
    Ok, med den inställningen som du har förstår jag att mamman till barnet inte vill gå på samarbetssamtal med dig. Hade inte jag heller velat. Du frågar om hjälp här och jag gav dig det svaret som jag tror på och försökte hjälpa dig och så verkar det bara som att du blir arg. Och inte ger svar på hur det tänkt lösa det. Du inser väl det smått omöjliga i det själv.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-21 20:01:28 följande:
    Precis, hur ska TS kunna knyta an till barnet om mamman inte ens vill gå på samarbetssamtal?
    Då kommer knappast pappan ha lika bra anknytning som mamman under första året i alla fall, om någonsin under småbarnsåren.
    Med en interimistisk dom på umgänge och gemensam vårdnad kan mamman varken neka ts umgänge eller föräldraledighet. Ts har rätt att spara sina dagar tills han kan ta ut dem.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-21 19:06:21 följande:

Ts.
    Tror inte det är bra för en bebis att ha övernattning hos pappan (skild från mamman) i flera dagar när det är under 1 år. Och föräldrarna aldrig har bott ihop. Det r vad jag tror. Sedan gör väl var o en som de vill. Ska INTE ha det så i alla fall. Barnet ska vara med mig i princip under hela första året. Kommer bara lämna barnet någon enstaka timme under första året (som pappan kommer ha ensam umgänge med barnet). Om jag ska handla, de gå en promenad eller så. Sedan får var o en tycka vad de vill om det. Jag ska göra det som känns bäst . Glad
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-21 20:05:27 följande:
    Med en interimistisk dom på umgänge och gemensam vårdnad kan mamman varken neka ts umgänge eller föräldraledighet. Ts har rätt att spara sina dagar tills han kan ta ut dem.
    Man kan väl inte få en interimistisk dom på gemensam vårdnad för en bebis?
    Har du varit med om ett sådant fall själv? Känner du till ngt sådant fall?

Kan inte tänka mig det...för äldre barn ja, men inte för ett spädbarn. Hur ska f-ledigheten lösas då menar du ? Om föräldrarna inte är överens? Varför tror du mamman kan välja att skriva på gem vårdnad eller inte vid födseln?

Om man inte hade det valet skulle väl alla få gem vårdnad direkt! Det måste ju finnas ngn vits med att man får välja som mamma. Inte att det typ ngn vecka senare ska klubbas igenom gem vårdnad bara för att pappan vill det

Har kollat detta med famrätt och de säger att en utredning tar upp till ett år. Ingen på famrätt som jag har talat med (flera olika personer) har ens nämnt att en sk interimistisk dom som du talar om skulle bli aktuell med ett spädbarn som det är frågan om för mig och även i TS fall.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-21 20:06:43 följande:
    Tror inte det är bra för en bebis att ha övernattning hos pappan (skild från mamman) i flera dagar när det är under 1 år. Och föräldrarna aldrig har bott ihop. Det r vad jag tror. Sedan gör väl var o en som de vill. Ska INTE ha det så i alla fall. Barnet ska vara med mig i princip under hela första året. Kommer bara lämna barnet någon enstaka timme under första året (som pappan kommer ha ensam umgänge med barnet). Om jag ska handla, de gå en promenad eller så. Sedan får var o en tycka vad de vill om det. Jag ska göra det som känns bäst . Glad
    men herregud pappan är väl lika viktig och man kan ju vända på det pappa har vårdnaden och mamma får bara träffa när pappa handlar
Svar på tråden Gemensam vårdnad, vilken väg går man med stämningen?