• Rådjur

Menskopp - sover ni med den ?

Brukar det funka för er tjejer som använder menskopp att sova med den ? 

Jag håller på och testar menskopp för första gången nu och när jag är vaken/sitter/står verkar den sitta på plats väldigt bra, inget läckage, men när jag vaknar efter en natts sömn så läcker det typ. Varför blir det så ? Glider den längre in och hamnar ur position för man ligger ner, så den läcker ? Blir den överfylld och tappar vakuumet så den läcker ?

Jag vill verkligen att det ska funka hela tiden, för jag pallar inte mer tamponger!

• Svar på tråden Menskopp - sover ni med den ?
  • Rådjur
    Lemio skrev 2012-09-21 21:36:08 följande:
    Jag gjorde det en gång för ett tag sen. Bara för att det står att man "ska" göra så. Men varför egentligen? Så mycket bakterier kan det väl inte vara på?

Smart att koka vatten och hälla över sen :) i typ en crème fraîche burk eller liknande som man ändå slänger.

Har oxå en mooncup.

Jaa det var en bra idé att lägga i en burk man ändå ska slänga!!

Har du klippt av piggen/antennen på din kopp btw ?  
  • Pallas

Jag sover med min Diva Cup, men som din så läcker den lite på morgonen. Tror att det är hosisontalläget som får den att komma snett, men det här är bara de dagar jag blöder mycket, så det kan likaväl bero på att den blir full.

Har haft min i snart 8 år och faktiskt aldrig kokat den. Mekanisk rengöring med borste efter varje period, bara mild tvål under användning. Har spritat den några gånger med handsprit då jag inte haft tillgång till tvål på ett bra sätt.

Funderar på att byta till Keeper, har fått för mig att den är stabilare. Har inte kommit mig för bara. 

• Rådjur
    Lemio skrev 2012-09-21 22:03:22 följande:
    Ja det har jag. Inte hela vägen, kanske 0,5-1 cm kvar

Ahh okej!! Tror min är lite längre, men den verkar inte ställa till några problem. Tänkte bara om det va piggen som kunde orsaka läckage på ngt sätt
    Pallas skrev 2012-09-21 22:04:26 följande:
    Jag sover med min Diva Cup, men som din så läcker den lite på morgonen. Tror att det är hosisontalläget som får den att komma snett, men det här är bara de dagar jag blöder mycket, så det kan likaväl bero på att den blir full.

Har haft min i snart 8 år och faktiskt aldrig kokat den. Mekanisk rengöring med borste efter varje period, bara mild tvål under användning. Har spritat den några gånger med handsprit då jag inte haft tillgång till tvål på ett bra sätt.

Funderar på att byta till Keeper, har fått för mig att den är stabilare. Har inte kommit mig för bara. 
    Ahh okej, intressant att det hänt dig också! Måste ju va så att den typ glider bakåt i kroppen och tappar suget, eller att den blir så full att vakuumet släpper - man har ju den inne i 8 timmar när man sover trots allt, typ.

• Lemio

Rådjur; när den läcker? Är den full då när du tar ut den eller är det plats kvar? Är min full så läcker den oxå. Vilket inte känns så konstigt :) är den tom så sitter den nog fel..?

• IsabellaP

Sover med min kopp. Första natten kan det läcka så då har jag binda också, för att vara på den säkra sidan. Har hänt att de läckt, men då var den överfull (blöder mycket första dagarna).

Har klippt av piggen, är strax under en cm kvar.

Har kokat min i kastrull men den är ju inte blodig när man gör det utan har rengjort den för hand innan. Och så diskar jag kastrullen efteråt.

• Rådjur
    Lemio skrev 2012-09-22 09:27:45 följande:
    Rådjur; när den läcker? Är den full då när du tar ut den eller är det plats kvar? Är min full så läcker den oxå. Vilket inte känns så konstigt :) är den tom så sitter den nog fel..?

Jag tror den var full faktiskt!!! Inatt var det 2:a natten jag sov med den, och när jag gick upp va jag beredd på en röd fors mellan benen - men det läckte inte alls Förvånad När jag tog ut den så va det minimalt med "innehåll" i den - så den måste ju vart full 1:a natten jag testade! Jag blödde ganska mycket då och jag minns att jag "hällde ut" mer än annars..
    IsabellaP skrev 2012-09-22 10:12:08 följande:
    Sover med min kopp. Första natten kan det läcka så då har jag binda också, för att vara på den säkra sidan. Har hänt att de läckt, men då var den överfull (blöder mycket första dagarna).

Har klippt av piggen, är strax under en cm kvar.

Har kokat min i kastrull men den är ju inte blodig när man gör det utan har rengjort den för hand innan. Och så diskar jag kastrullen efteråt.

Detta är nog vad som hänt mig, jag brukar också blöda mkt 1-2:a dagen och då förstår jag det som att den blev överfull under natten när det läckte!

• Ingrid S

Jag har använt menskopp i 7 menscyklar nu och jag hade samma problem som dig. Min läckte inte under natten, utan när jag klev upp, då blev det läckage. Du lär ju se om den är överfull (då läcker det oftast) men många gånger är det för att den inte sitter rätt.

Man får pröva sig fram i flera menstruationer, det fick jag.
    Jag är en av de som måste ha den väldigt långt in, jag har inte ens klippt av antennen och jag måste krysta för att ta ut den. Så, den ska sitta olika långt in för olika tjejer, vissa får ingen läckage av att ha den längre ut, andra behöver ha menskoppen längre in!

Det är bara att pröva dig fram och kul att du börjat använda menskoppen!  

• Minion
    Rådjur skrev 2012-09-21 20:20:05 följande:

Har ni klippt av antennen helt på era, eller bara lite ? 

Jag klippte av min till typ hälften, så nu känner jag den inte iallafall, men jag undrar om det räcker eller om jag borde klippa av mera  
    Min kopp hade redan en kort pigg, så jag har inte behövt göra nåt åt den. Den är dessutom mjuk så jag känner inte av den.
    Bouganville skrev 2012-09-21 20:27:49 följande:
    Med risk för att jag kanske stjäl tråden lite men har en fråga. När jag köpte min kopp för några år sedan ( har knappt använt den för jag har fått barn och gravid igen) så stod det att man skulle koka den efter användning.

1. Gör ni det?
    2. Isåfall vad kokar ni den i? En kastrull i köket som man ska använda till övrig mat sen? Känns ju sådär om jag ska vara ärlig!
    Ärligt talat så kokar jag den inte efter varje mens. Har haft min i 2 år och kokat den kanske 5 ggr :P Brukar koka upp vatten i vattenkokaren och lägga koppen i en liten plastbehållare som enbart är till för detta ändamål, och sen hälla vattnet över. Övriga ggr brukar jag bara tvätta den ordentligt med mild tvål och vatten, tycker att det känns fräscht nogGlad

• Bok

Min läcker inte, men den blir ofta överfull första natten, så då brukar jag ha en tygbinda som extra skydd också. Vaknar ofta mitt i natten och får tömma och när jag rör mig då så brukar det börja rinna lite, men inte så länge jag ligger still.

Har en keeper, av gummi alltså, som man inte kan koka. Låter den ligga i äppelcidervinäger och vatten över natten efter nästan varje cykel.

• Rådjur

Verkar va vanligt att koppen läcker lite när man vaknar på morgonen om den blivit överfull under natten! Tack så mkt för era svar, det känns nu som om menskoppen är ett pålitligt mensskydd för mig Glad Den har aldrig läckt till vardags, utan alltså endast när jag vaknat efter typ 8 timmars sömn. Känns bra att veta att det är vanligt att den kan läcka under natten de dagar man blöder som mest!

• Winterfell

Jag har min på natten, och min läcker ibland på natten!

Vad gäller rengöring så använder jag en spray som är till för att rengöra sexleksaker med. ^^,
    Jag har aldrig kokat den, men jag tar ur den och gör rent med tvål och tandborste vid varje dusch och när jag mensat klart så sprayar jag den 2-3 gånger med den här sprayen som tar bort bakterier.

Piggen har jag klippt bort helt! Jag hade den i början, men sen jag lärde mig tekniken och att krysta ner den så kan jag ta tag om botten och vrida lite så släpper vakuumet.

• Jussi91
    Rådjur skrev 2012-09-21 17:46:05 följande:
    Brukar det funka för er tjejer som använder menskopp att sova med den ? 

Jag håller på och testar menskopp för första gången nu och när jag är vaken/sitter/står verkar den sitta på plats väldigt bra, inget läckage, men när jag vaknar efter en natts sömn så läcker det typ. Varför blir det så ? Glider den längre in och hamnar ur position för man ligger ner, så den läcker ? Blir den överfylld och tappar vakuumet så den läcker ?

Jag vill verkligen att det ska funka hela tiden, för jag pallar inte mer tamponger!

Jag sover mestadels med min. De gånger jag gjort det har den inte läckt. Det kan hända att den åker lite längre in än vanligt när man sover, och det är också därför den kan läcka. Man ska dock vara van användare vid koppen innan man sover med den, anser jag, så man vet på ett ungefär hur mycket man blöder efter lika många timmar under en dag och dessutom slipper man oroa sig att den ska åka in i kroppen. Glad 
Svar på tråden Menskopp - sover ni med den ?