• Jellybeanbaby

Laktosintolerans - något nytt påfund?

Jag är antagligen lite lite äldre än ni tror, jag har fyllt 35... minst.
    Jag vet att det är svårt att tro

MEN I ALLA FALL.
    Jag vill diskutera / fråga om det här med laktosintolerans.
    Är det en relativt ny upptäckt? För att när jag tänker tillbaka på alla skolår så kan jag inte minnas ett enda barn som inte drack mjölk. Vi fick valet mjölk eller vatten som måltidsdryck (lunchen).
    Aldrig fanns det något laktosfritt alternativ i matväg.
    När det var Fettisdag blev det semlor med grädde. När nån fyllde år kom det ofta en gräddtårta fram.
    Alla åt av det, ingen mådde dåligt. Iaf inte så långt jag kan minnas.

De få jag känner som är laktosintoleranta är en helsvensk tjej och en liten kille som är född här men utav spanska föräldrar, som är andra generationsinvandrare. Mao födda och uppvuxna här.

Förr fanns det bara tre mjölk att välja mellan. Lätt, mellan och standard.
    Nu finns en uppsjö med laktosfria alternativ.

Min fråga är: Vad beror det på att laktosintoleransen ökat så våldsamt på senare år?

• Svar på tråden Laktosintolerans - något nytt påfund?
  • Tonårsmamman1

De flesta människor i världen är laktosintoleranta. Därför ökar det nu när vi har många invandrare. 

• 1lingon1blåbär

De flesta som mer eller mindre sällan/aldrig dricker mjölk är/blir ofta intoleranta.. men det försvinner ibland lika fort som det kom när man vänjer kroppen vid ämnet, som ju faktiskt är en rätt vanlig allergen.

• Jellybeanbaby
    Tonårsmamman1 skrev 2012-09-21 19:41:55 följande:
    De flesta människor i världen är laktosintoleranta. Därför ökar det nu när vi har många invandrare. 
    Jag misstänkte att det var så det låg till. Nordeuropéer har ju druckit mycket komjölk i urminnes tider.

• Jellybeanbaby
    1lingon1blåbär skrev 2012-09-21 19:43:57 följande:
    De flesta som mer eller mindre sällan/aldrig dricker mjölk är/blir ofta intoleranta.. men det försvinner ibland lika fort som det kom när man vänjer kroppen vid ämnet, som ju faktiskt är en rätt vanlig allergen.
    Menar du att man kan välja kroppen vid nåt den är allergisk mot? Snälla säg det till min ansiktshud som flammar upp och blir jobbig varje gång jag använder en produkt som inte är dermatologiskt och allergitestad.
  • Cornette

När jag var barn fick mamma hämta ut specialmjölkpulver till mig på apoteket eftersom jag är laktosintolerant. I skolan var det vatten och tänka på vad jag åt som gällde. Född -81.

• Jellybeanbaby
    Cornette skrev 2012-09-21 19:50:02 följande:
    När jag var barn fick mamma hämta ut specialmjölkpulver till mig på apoteket eftersom jag är laktosintolerant. I skolan var det vatten och tänka på vad jag åt som gällde. Född -81.
    Ahaaa specialmjölkpulver. Nu börjar vi komma nånstans. Tack.
  • Zargenta

Mjölkkulturen som finns i Nordeuropa och Nordamerika skiljer sig så enormt från resten av världen och tex i Sydamerika så är såååå många fler känsliga än motsatsen, det är tarmens förmåga att bryta ner laktos med enzymet laktas som saknas eller är minskat och leder till jobbiga obehag som uppblåsthet diarré uppstötningar rapar och liknande men man dör inte av det! Jag har alltid varit känslig men sen min gbp operation så är jag så mycket känsligare att jag reagerar hårdare och snabbare och vill inte få de obehagliga symtomen

• plastkotte

Många var kanske inte medvetna om det? Som laktosintolerant så blir man väl lite svullen och ganska dålig i magen om jag har förstått det rätt. Dessutom får väl ganska ont i magen oftare. Det är ju inte sånt barn i skolåldern pratar om direkt. Dessutom fanns inte internet och användes definitivt inte som idag då när det just kom. Så informationen är mer lättillgänglig idag jämfört med då. Och det är lättare att ställa en "diagnos" på varför man har ont i magen och blir gasig. Medans man förr förmodligen bara såg det som att vissa människor får ont i magen oftare än andra.. Laktosintolerans har därmed alltid existerat men man visste inte vad det var, nu gör man det.

• mx5

Jag tror man inte drack mjölk då bara för att man fick ont i magen oxå? Jag har helt plötsligt blivit laktos intollerant nu när jag är 32 år. Vet ej varför men jag kan inte få i mig ens lite utan att ta en tablett. Men har hört att det är så för fler.. 

• Liten elak och intelligent

Dels har ju svenskar en relativt liten andel som Inte tål laktos men sedan var säkert många det utan att man visste vad det var. Min farfar t ex undvek mjölk för han blev så risig i magen av det. Men ingen kallade det ju något särskilt. Själv gick jag med magont och gaser i många år. Sedan fick min pappa (som fisit sig igenom min uppväxt..... :D ) diagnosen så gick det ju upp ett ljus för mig......

• Liten elak och intelligent
    mx5 skrev 2012-09-21 19:57:23 följande:
    Jag tror man inte drack mjölk då bara för att man fick ont i magen oxå? Jag har helt plötsligt blivit laktos intollerant nu när jag är 32 år. Vet ej varför men jag kan inte få i mig ens lite utan att ta en tablett. Men har hört att det är så för fler.. 

• Jellybeanbaby
    plastkotte skrev 2012-09-21 19:57:01 följande:
    Många var kanske inte medvetna om det? Som laktosintolerant så blir man väl lite svullen och ganska dålig i magen om jag har förstått det rätt. Dessutom får väl ganska ont i magen oftare. Det är ju inte sånt barn i skolåldern pratar om direkt. Dessutom fanns inte internet och användes definitivt inte som idag då när det just kom. Så informationen är mer lättillgänglig idag jämfört med då. Och det är lättare att ställa en "diagnos" på varför man har ont i magen och blir gasig. Medans man förr förmodligen bara såg det som att vissa människor får ont i magen oftare än andra.. Laktosintolerans har därmed alltid existerat men man visste inte vad det var, nu gör man det.
    Sant, antagligen...

Minns när jag var förkyld så fick jag ofta varm mjölk med honung och ibland en halstablett i.
    Och mosad banan med mjölk.

Är glad att jag inte är laktosintolerant då jag verkligen gillar smaken.
  • Jellybeanbaby
    Liten elak och intelligent skrev 2012-09-21 19:59:00 följande:
    Dels har ju svenskar en relativt liten andel som Inte tål laktos men sedan var säkert många det utan att man visste vad det var. Min farfar t ex undvek mjölk för han blev så risig i magen av det. Men ingen kallade det ju något särskilt. Själv gick jag med magont och gaser i många år. Sedan fick min pappa (som fisit sig igenom min uppväxt..... :D ) diagnosen så gick det ju upp ett ljus för mig......
    Så förr i tiden led och fes man. Tungan ute
    Nä, usch. Era stackare.
    Men det var ju bra att ni fick reda på orsaken iaf.
  • Enter Sandman

Jag tror som övriga att det handlar om att vi i Norden har utvecklat en tolerans mot mjölkprodukter som kanske inte är den naturliga.
    Samt att vi idag är mer känsliga pga alla gifter som vi utsätts för, det gör oss mer sårbara gentemot annat också som allergier och intoleranser.

Jag ser ju på folk i min omgivning som visserligen inte är laktosintoleranta, men som mår mycket bättre på en låg eller laktosfri kost.
    Dom blir piggare och får bättre matsmältning, så kanske det naturliga för människor är att inte dricka eller äta laktosvaror?

Jag vet inte,men det är intressant och troligen kommer vi få ett svar så småningom.       

• issis

Laktosintolerans är INGEN allergi. Däremot kan man vara allergisk mot mjölkprotein, dvs mjölkallergi. Laktos är enbart en överkänslighet mot mjölsockret som nästan 70 % av världens befolkningen lider av.
    Anledningen till att vi i norden (och en del andra områden i världen) oftast tål laktosen beror på en genmutation som startade när man började med jordbruket.
    Precis som tonnårsmamma1 skriver, så ökar intolerans med laktos i Sverige när vi får med invandrare då de flesta är intoleranta mot laktosen.

• Jellybeanbaby
    Enter Sandman skrev 2012-09-21 20:06:33 följande:
    Jag tror som övriga att det handlar om att vi i Norden har utvecklat en tolerans mot mjölkprodukter som kanske inte är den naturliga.
    Samt att vi idag är mer känsliga pga alla gifter som vi utsätts för, det gör oss mer sårbara gentemot annat också som allergier och intoleranser.

Jag ser ju på folk i min omgivning som visserligen inte är laktosintoleranta, men som mår mycket bättre på en låg eller laktosfri kost.
    Dom blir piggare och får bättre matsmältning, så kanske det naturliga för människor är att inte dricka eller äta laktosvaror?

Jag vet inte,men det är intressant och troligen kommer vi få ett svar så småningom.       
    Ja det var ett mycket tänkvärt inlägg. Vill bara rätta dig att det inte bara är vi i Norden.
    Hela Nordeuropa är mjölkdrickare (ryssland och baltikum vet jag inte så mkt om men...)
    och även en stor del av nordamerika (norra USA och Canada).

Kanske är nyttigare att ha en mjölkfattig diet, men jag känner iaf en person som är kärnfrisk och han dricker massor av mjölk...

Tror du vi är mer sårbara för allergier och sånt pga gifter vi utsätts för?? Vad menar du?
  • Åsa
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-21 19:47:42 följande:
    Jag misstänkte att det var så det låg till. Nordeuropéer har ju druckit mycket komjölk i urminnes tider.

Inte så rakt samband heller. Finnar till exempel, med sitt asiatiska ursprung, har en mycket högre andel laktosintoleranta än sina nordiska grannländer.
    Annars stämmer det i princip att andelen ökar från nordväst till söder och öster.  Enskilda individer behöver givetvis inte stämma in på detta. 

En annan faktor är att medvetenheten är mycket större idag ang inteolerans och allergi. Exempelvis har man ju upptäckt att celiaki är mycket mer utbrett än man tidigare trott. De med riktigt allvarliga allergier dog ju förr helt simpelt men de som hade mindre besvär har ofta haft besvär men utan att veta vad det berodde på, eller lärt sig att undvika vissa saker utan att ha namn på det.
    En släkting till mig fick i det sammanhanget i samband med en allergiscreening pga reaktion mot penicillin konstaterat att hon hade en labmässigt verifierad allergi mot saker hon ätit i hela sitt liv; haft magbesvär men bara accepterat detta som ett faktum.

Allergier har ju iofs ökat också, i och med våra ändrade kostvanor och bakterieflora; hur det är med läkemedelseintoleranser vet jaginte. 
  • Anova

Jag tror att det är flera olika slags orsaker. Jag tror att stressen vi upplever idag är en del av orsaken, jag vet dem som gått igenom en svår skiljsmässa och blivit laktosintoleranta, de som har stressat sig in i väggen och blivit laktosintoleranta m fl.
    Jag tror också att våra matvanor kan ha skadat tarmen så pass illa att någon blivit laktosintolerant.

Själv tror jag att jag varit det väldigt länge. Har alltid haft problem med magen, förutom den tiden jag var vegan i tonåren. När jag var 23-24 fick jag reda på att jag inte tålde mjölk och också hade nedsatt laktasproduktion i tarmen (dvs. laktosintollerans). Själv tror jag (och läkare med) att stressen var en utlösande faktor, men att jag haft nedsatt förmåna att bryta ner laktos i många år innan dess.

• 1lingon1blåbär
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-21 19:48:29 följande:
    Menar du att man kan välja kroppen vid nåt den är allergisk mot? Snälla säg det till min ansiktshud som flammar upp och blir jobbig varje gång jag använder en produkt som inte är dermatologiskt och allergitestad.
    Haha.

Nä, kanske inte vänja så alltså... men just mjölken i detta fall, det är skillnad på intolerans och allergi, det får man inte glömma :)

• Smurry

Jag har alltid varit laktosintolorant, när jag var liten var det som sagt specialmjölk och undvika allt gott! Nu kan jag äta allt antingen med hjälp av tabletter eller mot de fantastiska laktosfria produkterna!

Svar på tråden Laktosintolerans - något nytt påfund?