• froggan

Varför byggnadskreditiv? Hur har man råd?

Vi har hittat ett nybyggt hus som kommer stå klart i maj 2013, dvs om drygt 6 månader.
    Det är alltså inte vi som köpt en tomt och beställt huset, utan det ligger ute till försäljning via mäklare. Det står som "nyckelfärdigt". Enligt mäklaren måste vi skaffa ett byggnadskreditiv och jag förstår inte rikigt det konceptet. Jag har förstått att det är ett lån som ska täcka byggkostnaderna för huset men varför måste vi stå för det när det redan är bestämt att husen ska byggas?
    Jag undrar också hur tusan man har råd med att betala för dubbla lån, dvs lån för nuvarande boende men också för byggnadskreditivet? Vi är ju knappast unika att vara i denna situation - hur har ni löst det?  

• Svar på tråden Varför byggnadskreditiv? Hur har man råd?
  • Vinterankan

Man kan inte ta bolån på ett hus som inte är klart så även om det inte är ni som bygger så är det byggnadskreditiv som ni måste ta. 

Vi har löst kostnaden med att vi helt enkelt hade ett väldigt billigt boende innan vi byggde vårt hus och sedan så var det under finanskrisen så det var ju så låga räntor så vi betalade bara hälften av den kostnad vi räknat med för byggnadskreditivet. Men jag tror att många betalar räntor för byggnadskreditivet med själva byggnadskreditivet. När vi bytte banktant så började hon att dra byggnadskreditivräntorna från vårt byggnadskreditiv per automatik vilket vi såklart blev rätt sura för då vi hade bestämt med hon vi hade innan att det inte skulle dras från byggnadskreditivet utan betalas löpande av oss. 

• froggan
    Vinterankan skrev 2012-09-21 21:14:13 följande:
    Man kan inte ta bolån på ett hus som inte är klart så även om det inte är ni som bygger så är det byggnadskreditiv som ni måste ta. 

Vi har löst kostnaden med att vi helt enkelt hade ett väldigt billigt boende innan vi byggde vårt hus och sedan så var det under finanskrisen så det var ju så låga räntor så vi betalade bara hälften av den kostnad vi räknat med för byggnadskreditivet. Men jag tror att många betalar räntor för byggnadskreditivet med själva byggnadskreditivet. När vi bytte banktant så började hon att dra byggnadskreditivräntorna från vårt byggnadskreditiv per automatik vilket vi såklart blev rätt sura för då vi hade bestämt med hon vi hade innan att det inte skulle dras från byggnadskreditivet utan betalas löpande av oss. 

Jag förstår bara inte skillnaden. När vi köpte vår bostadsrätt så behövde vi ju aldrig stå för några byggkostnader i förväg utan köpte bostaden först när vi fick nyckeln i handen. Vad är skillnaden egentligen?
    Vi bor inte billigt idag så vi skulle inte ha råd med dubbla boendekostnader =(
    Byggnadskreditivet är alltså en dyr historia och det finns inget sätt att undgå det?  
  • Alfonsina

Eftersom huset inte står på plats åker ju ni på hela byggprocessen. Går inte att jämföra med bostadsrätter då ni inte äger hela fastigheten då.

• Alfonsina

Och just det, många måste först sälja sin nuvarande bostad och kanske flytta in i hyresrätt under byggtiden. Inget ovanligt alls. Kanske banken tom kräver försäkjing först om kalkylen inte går ihop för dubbelt boende.

• froggan
    Alfonsina skrev 2012-09-21 22:00:15 följande:
    Och just det, många måste först sälja sin nuvarande bostad och kanske flytta in i hyresrätt under byggtiden. Inget ovanligt alls. Kanske banken tom kräver försäkjing först om kalkylen inte går ihop för dubbelt boende.
    oj, kan det vara så illa. Att få en hyresrätt "bara så där" i Stockholm är ju snudd på omöjligt så det kommer inte vara ett alternativ =S
  • froggan
    Alfonsina skrev 2012-09-21 21:58:35 följande:
    Eftersom huset inte står på plats åker ju ni på hela byggprocessen. Går inte att jämföra med bostadsrätter då ni inte äger hela fastigheten då.

ah okej, då förstår jag skillnaden bättre.
  • Vinterankan

Ja precis så är det. Egentligen så kan man kalla det att ni köper "hus på ritning". Företaget försöker sälja så många hus som möjligt innan de börjar bygga för att inte själva behöva ligge ute med alla pengar för byggnationen.

• Alfonsina

Hör med banken vad de säger. Ni behöver ju inte heller betala för hela byggkrediten från början, utan ni betalar ju bara ränta på utnyttjad del under byggets gång.

froggan skrev 2012-09-21 23:17:17 följande:
    oj, kan det vara så illa. Att få en hyresrätt "bara så där" i Stockholm är ju snudd på omöjligt så det kommer inte vara ett alternativ =S

• froggan
    Alfonsina skrev 2012-09-22 09:24:50 följande:
    Hör med banken vad de säger. Ni behöver ju inte heller betala för hela byggkrediten från början, utan ni betalar ju bara ränta på utnyttjad del under byggets gång.

vår bank erbjuder inte byggnadskreditiv så vi måste kolla med någon annan bank.
    Som jag förstått det så börjar man betala ränta i takt med att byggfirman tar ut pengarna?
    Men huset kommer vara klart om ett par månader vilket betyder att alla pengar kommer vara uttagna vid det tillfället och vi har börjat betala full ränta from t ex december. Huset går dock inte att flytta in i förrän i maj pg av någon ytskiktsbehandling som måste göras medan det är varmt.

Måste vi ta lån på HELA summan? Står inte byggarna för någon kostnad alls?    
  • Alfonsina

What? Låter ju väldigt märkligt? Så huset ska stå klart i fem månader men ingen inflytt? Ja, du har förstått byggkreditens upplägg.

froggan skrev 2012-09-22 11:04:40 följande:
    vår bank erbjuder inte byggnadskreditiv så vi måste kolla med någon annan bank. Som jag förstått det så börjar man betala ränta i takt med att byggfirman tar ut pengarna? Men huset kommer vara klart om ett par månader vilket betyder att alla pengar kommer vara uttagna vid det tillfället och vi har börjat betala full ränta from t ex december. Huset går dock inte att flytta in i förrän i maj pg av någon ytskiktsbehandling som måste göras medan det är varmt. Måste vi ta lån på HELA summan? Står inte byggarna för någon kostnad alls?    

Svar på tråden Varför byggnadskreditiv? Hur har man råd?