• B Rus

Betala CSN - hur funkar det?

Jag har ett gammalt CSN-lån på gymnasienivå jag betalar på. Nu har jag börjat på universitetet och tänkte att jag skulle klara mej med bidragsdelen, för det är ju trist med lån. Det går sådär. Om jag skulle välja att ta lån i stället igen, hur funkar det då: betalar jag av lika mycket som förut, eller kommer årsinbetalningskravet att höjas i relation till lånets storlek? Eller är det i relation till min inkomst?
    Och sen undrar jag om nån vet om lånet avskrivs när man går i pension?
    Nån som vet?

• Svar på tråden Betala CSN - hur funkar det?
  • luloli

Ska försöka svara. Är ingen expert men jag är själv återbetalande till CSN med lån i de båda olika lånevillkoren.

Av den skulden du har nu baseras återbetalningsbeloppet på en viss procent av din årsinkomst, och det blir ingen skillnad efter att du pluggat färdigt den här gången heller, inget kommer hända med ditt gamla lån mer än att det du kanske får betala mer i månaden ( ifall du får högre inkomst)

Ditt ev nya lån kommer inte att betalas tillbaka baserat på din inkomst utan de räknar på nåt sätt: lånebelopp och studietid och så bestämmer de rimlig återbetalingstid och det avgör ditt månadsbelopp.

Det nya lånet hinner du betala tillbaka i god tid innan pensionen, tror max återbetalningstid är ca 15 år men jag kan ha fel

Ditt gamla lån avskrivs vid pension

Du kommer alltså att betala tillbaka två olika belopp till CSN varje månad eller kvartal eller vad du nu väljer. Man kan också be att få "baka ihop" sina båda lån och då får man betala tillbaka allt efter de nya reglerna

• Poppybrandybuckofbuckland

Jag tror att man kan få halva sitt lån på gymnasienivå avskrivet när man börjar på universitet/högskola. Iallafall va det så år 2000 när jag började universitetet efter att ha läst till några ämnen på KOMVUX.

• Poppybrandybuckofbuckland

Detta: hittar man på CSNs sida: Kan jag få avskrivning om jag tagit lån för studier både på komvux och på högskolan?
    Svar:

"Om du tagit lån för att studera på grundskola, gymnasieskola, komvux eller folkhögskola kan CSN i vissa fall skriva av en del av din skuld. En förutsättning för avskrivning är att du därefter tagit lån för studier på eftergymnasial nivå.

För annuitetslån (lån tagna efter den 30 juni 2001) finns det särskilda villkor för att få avskrivning, läs mer

Till studiestödsförordningen (2000:655) (nytt fönster)

För att ha rätt till avskrivning får du inte ha studerat med det högre bidraget.

Senast uppdaterad: 2011-12-08"

• B Rus

Tack snälla ni för svaren! Betala på två separata lån med olika regler låter... svårt att överblicka. Det verkar lite rörigt (...CSN) så jag kanske skulle slå en signal till dom och höra. Tack för att ni orkade svara på en CSN-fråga!

Svar på tråden Betala CSN - hur funkar det?