• Anonym

    Pappan borta långa perioder

    Hej, 

    Jag har en underbar liten kille på elva månader. Under sonens första åtta månader var barnets pappa hemma, själv har jag jobbat halvtid sedan sonen var sex månader gammal (galet kanske vissa tycker, men fungerar för oss). Nu har sonens pappa börjat jobba i en annan del av världen, och är borta en månad i taget för att sedan vara hemma en månad. Det är inte vad jag hade önskat, men av många olika skäl är det nödvändigt för min man. Han har bara hunnit göra detta ett par svängar, och hittills har vi inte märkt några problem på sonen. Mer för mig som ska vara ensam och rådda hela vardagen, men det får gå. 

    Nu undrar jag om min son kommer att kunna utveckla en normal relation med sin pappa. Jag menar, en månad måste vara så otroligt lång period i hans liv. Är ledsen för detta. Vill inte att han ska växa upp till en värsting, utan vill att han ska fortsätta vara en glad och trygg kille. 

    Tacksam för svar.

     

  • Svar på tråden Pappan borta långa perioder
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Det är definitivt inte sådana här saker som avgör om barnet blir en värsting eller inte. Eftersom ni har inrättat er tillvaro efter det som är bäst för er så ger ni också er son så bra förutsättningar ni kan.
    Visst har du rätt i att en månad är en lång period att överblicka för en 11-månaders baby. Men samtidigt har ni grundat  med att pappa varit med i 8 månader och byggt upp en stabil relation med honom. Även om det blir lite långa hopp när pappa är borta så finns ju du där och står för grundtryggheten. Er lille son kommer snart att lära sig att pappa kommer tillbaka trots att han är borta länge och kommer då att börja sakna honom, precis som jag förmodar att du gör, och det är ju ett mer moget sätt att hantera den verklighet som vi inte alltid kan styra till fullo över.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark
     

Svar på tråden Pappan borta långa perioder