• Anonym

Var blir barnet folkbokförd?

Vi ska separera och flytta till varsin lägenhet. Barnet ska bo växelvis.
     Problemet är då att båda vill ha barnet folkbokfört hos sig. 
    Jag flyttar till grannkommunen, kommer bo 5 km från förskolan.  Pappan kommer flytta inom stan, fast längre bort, och ha 1,5 mil till förskolan.
    Hur blir det då? 

• Svar på tråden Var blir barnet folkbokförd?
  • Anonym

Vid en utredning hos skatteverket skriver dem barnet hos den som har närmast till dagis och skola.

• Anonym

Inte om barnet bor lika mycket hos båda, tror jag.  

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-21 23:20:43 följande:
    Vid en utredning hos skatteverket skriver dem barnet hos den som har närmast till dagis och skola.
    Ja, fast jag kommer ju flytta till en annan kommun. Hur blir det då?  Ligger det mig i fatet?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-21 23:21:20 följande:
    Ja, fast jag kommer ju flytta till en annan kommun. Hur blir det då?  Ligger det mig i fatet?
    Inte kommunen i sig utan att det är längre avstånd.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-21 23:22:08 följande:
    Inte kommunen i sig utan att det är längre avstånd.
    Fast det blir ju inte längre avstånd, jag kommer ha mycket närmare till förskolan än vad pappan kommer ha.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-21 23:30:44 följande:
    Fast det blir ju inte längre avstånd, jag kommer ha mycket närmare till förskolan än vad pappan kommer ha.
    Men åh, jag såg inte att du skrev mil, jag läste km.
    Då har du en fördel om ni flyttar ungefär samtidigt. Dröjer en av er kvar kanske bortåt ett år eller två är det den som har en fördel.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-21 23:33:03 följande:
    Men åh, jag såg inte att du skrev mil, jag läste km.
    Då har du en fördel om ni flyttar ungefär samtidigt. Dröjer en av er kvar kanske bortåt ett år eller två är det den som har en fördel.
    Ja, det var lite otydligt skrivet såg jag, förstår att det kan missuppfattas
    Pappan kommer bo kvar här i huset ett par månader längre, han får inte tillträde till sin lägenhet förrän i januari, och jag flyttar 1 november.  
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-21 23:42:37 följande:
    Ja, det var lite otydligt skrivet såg jag, förstår att det kan missuppfattas
    Pappan kommer bo kvar här i huset ett par månader längre, han får inte tillträde till sin lägenhet förrän i januari, och jag flyttar 1 november.  
    När vi trätte om det sa handläggaren att så kort tid inte spelade så stor roll utan det måste handla om år.
    Om jag vore du skulle jag ta kontakt med SV redan nu och höra med dem direkt hur de resonerar.
  • missen73

Av vilka anledningar vill ni ha barnen skrivna hos er ??

Svar på tråden Var blir barnet folkbokförd?