• Febreg

LCHF - Äter jag fel?

Är nybörjade inom området och kan väl inte påstå att jag kan allt om LCHF, men jag försöker äta enligt det iaf.
    Det har gått jättebra, men dom två senaste dagarna har jag börjat känna mig hungrig bara nån timme efter middagen, innan har jag alltid varit jättemätt. Har också känt mig jätteskakig i armarna och lite svimfärdig.

Hur många mål bör jag äta per dag?

till frukost åt jag 2 ägg (stekta i smör)
    var ute och gick efter det, när jag kom hem åt jag en tomat (kanske inte det bästa alternativet?)

till middag: kyckling, gurka & tomat + en rejäl klick med beasås.

Äter jag helt fel? Tips?

• Svar på tråden LCHF - Äter jag fel?
  • Emmut

alldeles för lite mat/för få mål! Inte undra på att du är skakis

• Green Witch
    Febreg skrev 2012-09-22 18:40:21 följande:
    Är nybörjade inom området och kan väl inte påstå att jag kan allt om LCHF, men jag försöker äta enligt det iaf.
    Det har gått jättebra, men dom två senaste dagarna har jag börjat känna mig hungrig bara nån timme efter middagen, innan har jag alltid varit jättemätt. Har också känt mig jätteskakig i armarna och lite svimfärdig.

Hur många mål bör jag äta per dag?

till frukost åt jag 2 ägg (stekta i smör)
    var ute och gick efter det, när jag kom hem åt jag en tomat (kanske inte det bästa alternativet?)

till middag: kyckling, gurka & tomat + en rejäl klick med beasås.

Äter jag helt fel? Tips?
    Maten är det inget fel på, men kanske du äter för lite? Ät dig mätt! Det har du råd med när du skippar pasta/potatis/ris/bröd etc.

Kött, grönsaker, ägg, smör, feta såser. Ät dig mätt  
  • Febreg

Ja, möjligtvis lite för lite mat kanske. Men är rädd att jag råkar äta för mycket fett så att jag inte kommer gå ner i vikt. Vad jag har förstått så behöver man inte äta så många mål med LCHF heller? Utan mer fett vid dom målen man äter.
    Har gått ner 2 kilo på 5 dagar, så det går ju neråt just nu iaf.

Dom här färdiga såserna som man kan köpa, (tex dom som är från Leif Mannerström / Lohmanders & allt vad dom heter) är dom bra om man äter LCHF?

• Loriyana

Jag tycker du äter för lite! Hade också kännt mig hungrig om jag enbart åt två ägg till frukost.

• Lizette80

Frukost ,lunch och middag samt mellanmål..
    Då äter du mindre portioner och håller dig mätt samt slipper darrningar..
    det värsta du kan göra är att börja ta bort måltider!!

• Gladskit

Jag tror inte du behöver vara orolig för att "råka" äta för mycket fett. Du äter alldeles för lite totalt sett tycker jag!
    Två ägg till frukost, sen promenad och efter det fyller du bara på med en tomat? Var tog lunchen vägen?
    Googla runt lite och hitta förslag på dagsmenyer så får du ett hum om hur du bör äta.

En dag för mig kan se ut så här:
    Frukost:
    En LCHF-fralla med smör, ost och skinka. En kopp the med lite kokosfett i samt soyamjölk.
    (recept på brödet hittar du här: www.lchf-forum.se/showthread.php?26594-Kalasgoda-frallor Hoppas länken funkar!)
    Mellis:
    1/2 avocado
    Lunch:
    Kyckling i ugn (kycklingfile + pesto + lite grädde, in i ugnen ca 30 min)
    med kokt broccoli och 1/2 dl keso
    Mellis:
    1dl rysk yoghurt med några hallon
    Middag:
    Korvstroganoff på korv m hög fetthalt, lök, tomatpure och grädde
    Som tillbehör hade jag zucchinitagliatelle

• Lizette80
    Gladskit skrev 2012-09-22 19:58:09 följande:
    Jag tror inte du behöver vara orolig för att "råka" äta för mycket fett. Du äter alldeles för lite totalt sett tycker jag!
    Två ägg till frukost, sen promenad och efter det fyller du bara på med en tomat? Var tog lunchen vägen?
    Googla runt lite och hitta förslag på dagsmenyer så får du ett hum om hur du bör äta.

En dag för mig kan se ut så här:
    Frukost:
    En LCHF-fralla med smör, ost och skinka. En kopp the med lite kokosfett i samt soyamjölk.
    (recept på brödet hittar du här: www.lchf-forum.se/showthread.php?26594-Kalasg... Hoppas länken funkar!)
    Mellis:
    1/2 avocado
    Lunch:
    Kyckling i ugn (kycklingfile + pesto + lite grädde, in i ugnen ca 30 min)
    med kokt broccoli och 1/2 dl keso
    Mellis:
    1dl rysk yoghurt med några hallon
    Middag:
    Korvstroganoff på korv m hög fetthalt, lök, tomatpure och grädde
    Som tillbehör hade jag zucchinitagliatelle
  • Febreg

Tack för era svar :)
    Ska genast lägga upp ett nytt matschema tills i morgon
    Inser nu att jag ätit alldeles för lite..ska bli ändring på det!

Vågar man äta något mer nu ikväll?
    Klockan är ju ganska mycket & vill inte äta allt för sent.

• Lizette80

Har jag ätit som jag ska under dgn så försöker jag att inte äta efter kl 20..
    Men det e jag =) 

• JohnL

Om du är orolig för att du äter för mycket, så lär dig att räkna ut din energibalans (ditt BMR x din aktivitetsfaktor, inte så krångligt som det låter :P). På det sättet så vet du hur många kalorier du förbränner under ett dygn. Därefter så är det bara att du räknar ut hur många kalorier maten du käkar under ett dygn innehåller på ett ungefär.

Detta är ju inget som du behöver sitta och göra varje dag, utan om du gör det en gång så får du ju ett ungefärligt grepp om hur mycket kalorier maten innehåller och får ett bättre grepp om hur mycket/lite du kan äta.

Sedan så är det bara se till att du hamnar på några hundra kcal mindre i förbrukning jämfört med intag så kommer du att se resultat!

neriviktsnabbt.se - BMR kalkylator
  • Febreg
    JohnL skrev 2012-09-23 21:08:12 följande:
    Om du är orolig för att du äter för mycket, så lär dig att räkna ut din energibalans (ditt BMR x din aktivitetsfaktor, inte så krångligt som det låter :P). På det sättet så vet du hur många kalorier du förbränner under ett dygn. Därefter så är det bara att du räknar ut hur många kalorier maten du käkar under ett dygn innehåller på ett ungefär.

Detta är ju inget som du behöver sitta och göra varje dag, utan om du gör det en gång så får du ju ett ungefärligt grepp om hur mycket kalorier maten innehåller och får ett bättre grepp om hur mycket/lite du kan äta.

Sedan så är det bara se till att du hamnar på några hundra kcal mindre i förbrukning jämfört med intag så kommer du att se resultat!
    Tack för ditt svar :)

Får nog googla vidare lite på det där BMR+aktivitetsfaktor :)

Har funderat länge på att börja räkna kalorier istället, men tycker det verkar svårt & krångligt, men det kanske det inte är. Ett alternativ för mig kan ju annars vara att byta till viktväktarna eller något & börja räkna pro points. hmm..svårt det här.
  • Loriyana
    Febreg skrev 2012-09-22 20:18:22 följande:
    Tack för era svar :)
    Ska genast lägga upp ett nytt matschema tills i morgon
    Inser nu att jag ätit alldeles för lite..ska bli ändring på det!

Vågar man äta något mer nu ikväll?
    Klockan är ju ganska mycket & vill inte äta allt för sent.

Alltså när jag började med LCHF så har jag ätit hur ofta och hur mycket jag vill.
  • Clotilda

Håller med om att du ska äta mer. Skippa att räkna kalorierna dock eftersom hela "energi in, energi ut" inte stämmer, särskilt inte när du äter LCHF. För att få dem mesta energin från fett så äter du väldigt lite fett. Försök skippa mejerierna men fyll på med fet fisk, avokado och sallad med oljebaserade örtdressingar (kallpressad raps eller oliv). Lyssna på kroppen. Försök skilja på hunger och sug och ät när du är hungrig.

Svar på tråden LCHF - Äter jag fel?