• EwMa

82or som kämpar för sitt första plus

Här är också en 82:a som kämpar mot sitt första plus. Vi har försökt sen 2008. Efter att vi hade gift oss. Inget hände under dom följande 2 åren..och då började man fundera på vad som var fel i kroppen.
    Vi tog kontakt med en privatklinik här i Göteborg som undersökte oss noggrant. Det hela reulterade i att dom kom fram till att jag har en smal passage i ena äggledaren men annars är det fullt normalt. Dock fick min man "domen" att han aldrig kommer kunna få biologiska barn. Finns inget liv i hans sperma.

Så¨vi skickades till Sahlgrenska för att ställas i donations kön. Och nu är vi snart framme vid första försöket. Har hållt på och sprayat med suprecur nu i 3 veckor...och i onsdags började jag med hormonsprutor. Jag som är nålrädd gillar det verkligen inte men det går.

om 2 veckor är det dags för ägglossningssprutan och sen äggplockning. Sen får man se vad som händer och hålla alla sina tummar och tår att det ska finnas friska ägg och att det ska kunna ta sig i min kropp..det är en lång resa men det är helt klart värt det...så ni som inte kommit så långt, hang in there, det är värt all tid och väntan om man verkligen vill detta...och det finns hjälp att få. Vanligare än man tror.      

• EwMa
    saltakatten82 skrev 2012-09-29 23:03:53 följande:
    Oj då EwMa det lät ju inget kul för din man :(
    Hoppas allt ni får ett plus snart!

Håller tummarna lyckligtlottad1234

Kram på er

Nej det tog hårt på honom. Men nu är han förväntansfull inför att vi ändå ska få denna hjälpen. Pappa kommer han bli och älska detta barn precis lika mycket.Han får ju vara med hela tiden och delaktig i allt så det kommer bli en förväntansfull resa för oss båda.
  • EwMa
    lyckligtlottad1234 skrev 2012-09-30 18:59:04 följande:
    EwMa. Jag förstår att din sambo blev knäckt. För mig var som som att marken öppnade sig när jag fick reda på att jag inte kan få genetiska barn. Dock blir det kankse enklare som kvinna eftersom man själv får bära barnet även om det inte är genetiskt, men ändå biologiskt.  Hoppas ni lyckas med er behandling. Jag har en bekant so gjorde spermadonation på Sahlgrenska och de har nu en bebis hemma! :)

Fiffig; Kul att du går på Sahlgrenska. Många är missnöjda med dem, men jag har bara fått bra intryck! :) 
    ja han var nere i början men nu är han mycket mer spänd..det börjar närma sig.
    Var och lämnade blodporv igår för och se hur kroppen reagerar på sprutorna..bara fortsätta med dosen jag har och på fredag ska det göras ultraljud för och se hur många äggblåsor och så det finns och när jag kan tänkas vara redo att plocka ut liteägg ur kroppen...det går snabbt nu...

• EwMa
    Fiffig skrev 2012-10-03 11:04:56 följande:
    Åh spännande! Hoppas allt går väl på fredag och att det finns många fina blåsor på gång! Går det bra att ta alla mediciner och fram för allt sprutorna? Den biten är jag lite orolig för, men vad gör man inte.

Vi har fått tid privat om två veckor. Kön till Sahlgrenska känns för lång. Nu hinner vi förhoppningsvis köra några behandlingar (eller helst ska det ju bara behövas en ) i väntan på att komma fram i kön. Vi kommer göra det mesta hos en läkare i vår hemstad, men äggplock och återföring sker på Carlanderska. Känns skönt att saker är på gång.

Medicinen går bättre än jag trodde men sprutorna är ingen hit...är så nålrädd...gör en inte direkt mindre rädd än innan...men men d måste göras..
  • EwMa

Vi gick ju privat först sen blir vi skickade till Sahlgrenska då dom kände att det skulle bli för dyrt för oss att gå vidare med behandlingarna hos dom...så jag vet inte riktigt hur det funkar med dom gratis försöken...men i och med att vi hamna på Sahlgrenska så blev det ju gratis ändå...

LmK82 skrev 2012-10-04 21:44:30 följande:
    Hej!

Vilken perfekt tråd. Vi har försökt i snart ett år och ska snart påbörja en utredning, men jag är fullkomligt livrädd för det! Vill för allt inte få svaret att inte kunna få barn på naturlig väg.
    Om jag säger alla i våran omgivning (så är det inte mkt till överdrift) har fått barn eller ska ha, nu börjar folk fråga oss om inte vi också är på G snart... Varje gång det händer knyter det sig i magen och jag vill bara brista ut i gråt:(
    Om allt stämmer ska det vara ÄL i morgon, det syns inget på test:(

Ni som redan påbörjat och gjort en utredning, hur har ni gått tillväga? Hur funkar det? Tips?:)

Stor lycka till och styrkekram till alla

Vi tog kontakt med Göteborgs kvinnoklinik först, alltså privat först. man fick gå dit och berätta sin bakgrund och hur länge man har försökt. Lämnade prover som dom analyserade...både jag och mannen. Sen så blev det mer fokus på mannen ett tag då "felet" låg hos honom. När dom såg att dom inte kunde göra mer så blev vi skickade till Sahlgrenska istället och deras donations team. Och nu är vi i full gång med behandlingarna...

jag hade tatt kontakt med sjukvården redan nu, det är mer vanligt än man tror att det är svårt att få barn. istället för att man går och spänner sig och oroar sig. Det är inget att skämmas för tycker jag, vården finns ju där av en anledning.   

• EwMa

Ultraljudet igår såg bra ut...6 blåsor hittade dom, ville dock ha 8 så dosen ökades lite dessa dagarna...

på onsdag ska äggplockningen ske, och slutet av veckan ska dom sättas in igen...så snart är man förhoppningsvis gravid. Det går fort, man hinner knappt med själv men det är dags för oss nu att få en liten ängel här hos oss.

Så man är förväntansfull   

• EwMa

Imorgon är det dags....och på fredag tillbaka in i kroppen

• EwMa

Så då är det gjort. 3 ägg hittade dom. Får hoppas dom kommer överens med varann äggen och spermierna. Sen får man se på fredag vad dom säger, dom kan ringa och säga d inte är bra. Det gjorde ont ingreppet. Men man är verkligen full av morfinet. känns som mensvärk nu..men värre typ. Men man får tänka på vad det kan ge.

• EwMa

Nu är man inseminerad. Var ett ägg som klarade befruktningen och delat sig. Dom andra två ville inte.
    Så nu hoppas jag det vill stanna i kroppen...blir 2 låååååånga veckor och vänta nu.  

• EwMa
    LmK82 skrev 2012-10-15 11:52:24 följande:

Denna eviga väntan kan göra en gaaalen! I slutet på veckan har jag BM, kommer den då har jag beslutat att ta kontakt med MVC/BM. Känns skönt att ha tagit ett beslut!
    Wow, stort EwMa! Måste vara en fantastisk känsla!? Hoppas verkligen att det stannar där!!

Ja, det är lite overkligt att det kan vara ett liv som växer i mig...men lång väntan som sagt...
    tufft och se när det lilla lilla lilla embryot kom in i livmpdern..men man får vara som vanligt. inte tänka 
  • EwMa

Hej allihopa..
    Nu har det gått en vecka..och man går som på nålar för minsta lilla...haft en mensliknande värk men det kommer inget blod. Trött och mycket finnar igen...suck man blir fan aldrig av med skiten. Och man känner sig uppsvälld i hela kroppen. Jag hoppas allt detta är gravidgrejer men samtidigt är det säkert bara jag som går och känner efter minsta lilla.

Ni som går och väntar på att få göra IVF, håll ut. Det är en lång väntan men när man väl är där så går det jättefort..man hinner inte blinka.     

• EwMa
    Fiffig skrev 2012-10-20 08:13:18 följande:
    Åh hoppas det är tecken på att något litet redan växer i din mage ewma! Själv ska jag förhoppningsvis få börja med sprutor vid nästa mens! Bävar lite för ruvartiden. Hur ska man få tiden att gå?

d går snabbare än man tror..gör d du tycker e kul!
  • EwMa
    LmK82 skrev 2012-10-24 14:27:44 följande:

Det kommer bli ett besök för att mensen aldrig kom och nu har jag plussat:) Nu håller jag tummen för att det ska få vara kvar och att det går bra för dig och alla andra här! stora kramar
    Grattis!

Jag går och väntar på och göra test...har inte fått mensen ännu och ska inte testa förrän på lördag morgon...känns som en evighet..   
  • EwMa

Jag kunde inte hålla mig längre...ska egentligen göra test först imorgon. Men gjorde det nu på morgonen...

Och kan knappt tro det står rätt...jag e GRAVID!!! Hoppas bara lilla alien vill stanna hela tiden ut..är så glad men vågar knappt vara det hehe 

• EwMa

Tack allihop. Man har gått på moln idag...den närmsta kollegan sa jag såg gladare ut än vanligt. Och det är nog så...men man vågar inte riktigt känna sig helt glad hehe men börjar redan kolla på roliga sätt och berätta på.

• EwMa
    lyckligtlottad1234 skrev 2012-10-26 18:04:20 följande:
    Nu börjar det närma sig för oss. Vår donator fick idag ut 19 (!) ägg. Imorgon går vi veta hur många som var moga och hur många som befruktades. På måndag blir det förhoppningsvis insättning. 

Spännande!  

Grattis!
     jösses det var inte lite ägg.. 
  • EwMa
    lyckligtlottad1234 skrev 2012-11-10 09:00:36 följande:
    Jag fick ett plus idag! Hoppas det stannar! På måndag skall jag mäta resultatet med blodprov o då kan de se om mitt hcg är normalt. Helt galet, så här långt harvi aldrig kommit. Kanske går det inte hela Ögren, men att jag överhuvudtaget lyckades bli gravid känns som ett under!
    grattis!!
  • EwMa

Igår fick jag se våran lilla klump för första gången...och ett litet litet hjärta slå snabba slag. Är i v7+6..

Svar på tråden 82or som kämpar för sitt första plus