Inlägg från: Mellanmjölkens land |Visa alla inlägg
  • Mellanmjölkens land

Dags att ta tag i potträningen?

- Dottern vet precis vad både potta och toa är till för och hon har kissat/bajsat på toan de senaste 10 mån

- Hon har inte så mycket till språk och kan/vill inte säga till när hon behöver gå. Blir det tillräckligt akut skriker hon ibland men inte alltid

- Vill hon kan hon hålla sig tills hon tas till toan om man går någorlunda regelbundet

- Minst ett par dagar i veckan klarar hon minst 1/2 dag med samma blöja, även på dagis

- Hon håller på att lära sig dra ner byxorna men kan inte riktigt än

- Både vi och dagis misstänker att hon börjar bli lat och står ut med en fuktig blöja för att slippa avbryta leken

Skulle ni med de här förutsättningarna byta från vanliga blöjor till någon typ av trainingpants? Jag tänker då främst på dagis. Hemma kan vi stå ut med olyckor och låta henne springa utan byxor men det funkar inte riktigt på dagis.

• Svar på tråden Dags att ta tag i potträningen?
  • Mellanmjölkens land

Dottern verkar inte ha nått emot olyckor Eftersom hon inte kan/vill säga till vare sig när hon behöver gå eller när det skett olyckor tänkte vi att trainingpants ger henne en chans att känna att det är obehagligt utan att allting blir blött.

Vissa dagar klarar hon som sagt långa perioder utan att kissa i blöjan men andra dagar går hon och småskvätter.

• Mellanmjölkens land

Vi har en potta ståendes framme och när hon är kissnödig leker hon väldigt mycket med den. Sätter dockan på pottan etc. Det är inte en gång hon har kissat medan hon sitter på huk bredvid pottan

Dagis rutinpottar redan barnen i samband med blöjbyten och det var de som kommenterade på att hon börjar bli lite lat. Vi tänkte ta tag i potträningen på allvar i jul när hon ska vara ledig i drygt 3v. Då kommer hon vara 1 år 8 mån.

Jag ska försöka hitta tecknet för potta/toa. Vi har kört lite lätt med tecknet för kissa men får försöka köra lite hårdare med det

• Mellanmjölkens land

Där fick jag för att jag skrev att hon inte brydde sig om det skedde olyckor. Cool Idag har jag frågat om hon ville ha trosor eller blöja. Hon valde då trosorna. Samtidigt visade jag tecknet för kissa och sa att hon skulle göra det om hon behövde. Jätteduktig har hon varit. En olycka har det blivit men då stod hon kvar och pekade på den istället för att bara gå vidare som vanligt.

Är det nån skillnad på om man är 1,5 år eller 3,5 om man känner att man är påväg att kissa men väljer att inte bry sig utan låter det komma i blöjan? Eftersom hon kan hålla sig vet vi ju att hon förstår vad som händer.

• Mellanmjölkens land

Jag vill att hon ska vara redo så till vida att hon klarar av att berätta när hon behöver kissa innan vi tar bort blöjan helt. Det kan vara med ord, ett speciellt skrik eller tecken. Så länge det inte bara är rutinpottning som gäller är jag nöjd och anser henne redo.

På så sätt tycker jag inte att hon är redo. Inte om det ska funka även på dagis. Däremot kan det ju vara bra att börja träna på att säga till

• Mellanmjölkens land

Antagligen kommer vi köra på en kombination. På förmiddagen, när hon är pigg, kommer vi erbjuda henne trosor om vi är hemma. På eftermiddagen (och såsmåningom på dagis) blir det trainingpants.

Svar på tråden Dags att ta tag i potträningen?