Inlägg från: Fru Lillstrumpa |Visa alla inlägg
  • Fru Lillstrumpa

Dags att ta tag i potträningen?

Vi kanske fegade lite innan vi tog bort blöjan för vi började med pottan när dottern var runt 18 månader, kanske lite tidigare. Då fick hon gå på morgonen, på kvällen och så klart när hon själv ville under dagen. När hon var runt 2 år tog vi bort blöjan helt när vi var hemma, men fortsatte ha blöja när vi åkte iväg samt på förskolan. När hon var ca 2 år och 3 månader tog vi bort den på kortare turer hemifrån samt när vi var ute och lekte. När dottern var knappt 2 ½ år vägrade hon en morgon ta på blöjan när vi skulle iväg till förskolan. Lika så vägrade hon en kväll ta på sig blöja för natten ett par veckor senare. Det hela har gått väldigt smidigt och hela tiden varit på hennes villkor, vi har valt att vänta in henne och velat att hon själv skulle ta steget, vilket hon också gjort.

Någon olycka händer fortfarande då och då (kanske 2-3 ggr/månad), oftast när de är ute och leker på förskolan. Dottern är nu 2 år och 9 månader. Jag tycker det hela har gått fantastiskt smidigt och det märks att hon själv är stolt över att slippa blöjan och att hon själv fick bestämma när hon var mogen.

Så mitt råd är att involvera dottern i "beslutet" att sluta med blöja, jag tror att de ofta vet själva när de är redo!     

Svar på tråden Dags att ta tag i potträningen?