• Anonym

Svullen och öm blygdläpp (gravid v 30)

Är så öm i min ena blygdläpp! Den är dessutom svullen. Ser lite grann ut som skavsår men är svårt att se nåt speciellt. Lite rödare. Är det vanligt under graviditet med svullna blygdläppar? Har aldrig haft svamp, men kan det vara det? Det kliar inte.

• Svar på tråden Svullen och öm blygdläpp (gravid v 30)
  • Anonym (åderbråck?)

Jag fick åderbråck i underlivet under båda mina graviditeter, och det upplevde jag precis som du beskriver: öm, svullen, lite rodnad osv. Kan det vara det? Det brukar i sådana fall gå tillbaka när barnen är fött!

• Anonym

Tack för ditt svar! Låter jobbigt att ha det så i så många veckor till, men det låter som en trolig anledning. Känns lite bättre nu när jag sovit utan trosor och haft på lite idominsalva dock.

• Anonym

Är gravid i vecka 35 och har upplevt att blygdläpparna varit svullna under en längre tid redan.
    Hela underlivet både ser och känns större på något sätt. antar att det delvis beror på att livmodern
    är så stor nu och barnet trycker på. Antar att det går ner när barnet är ute. Vid sex har det inte känts
    lika som mycket annars för mig, nästan som om underlivet varit lite bedövat. Det är väl på grund av svullnaden.

• Anonym

Nu när jag varit uppe lite så blev det värre. Antar att det är åderbråck! Har tid hos spec. mvc imorgon i annat ärende, ska passa på att fråga honom då!

Svar på tråden Svullen och öm blygdläpp (gravid v 30)