• mammaoscarsson

    Våran dotter skriker helt hysteriskt varje kväll vid läggning

    Hej

    Nu behöver min sambo och jag hjälp. Våran dotter är idag 2 år och det senaste halv året har hon skriket helt hysteriskt  varje gång vi lägger henne. Vi har nu gjort allt för att få henne lugn och att hon ska kunna sova tryggt, me det går inte. Sen spelar det ingen roll om det är på middagsvilan eller inför natten, hon blir helt galen och otröst bar. 

    Våra rutiner innan läggning är, kvällsmat, byta blöja, borsta tänderna, ta på pjamas, läsa en saga och sen lägger vi ner henne i hennes säng. Hon är hur gosig och lugn tills vi lägger henne i sängen. Hon ligger i sin spjälsäng, som hon gjort sen hon var nyfödd, så det är inte det att vi bytat säng som påverkar henne och vi har heller inte ändrat på eller flyttat sängen till någon annan sida av sängen. Det hjälper inte om vi sitter inne hos henne, vi har testat med nattlampa men det hjälper inte, vi har satt på vaggvisor på låg volym på en cdspelar det funkar inte.

    Hennes skrik är hysterisk panik, hon blir otröstbar. Min sambo och jag blir snart " knäppa" på hennes skrik och vi orkar inte med detta mera, vad ska vi göra ? Det har gått så långt nu så att vi snart kommer att kontakta någon barnpsykolog för att få hjälp.

    Vad ska vi göra ?            

  • Svar på tråden Våran dotter skriker helt hysteriskt varje kväll vid läggning
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Det låter som om ni prövat mycket men det är något dottern opponerar sig mot. I två-årsåldern börjar ju barnets vilja att bli ganska tydlig, men det är inte alltid så lätt att uttrycka viljan med ord så att omgivningen begriper.
    Med tanke på att hon börjat bli så stor kanske det är dags att byta ut spjälsängen till en säng som hon kan ta sig ur.  
    Det är inte givet att hon kommer att tycka att det är bättre, men då flyttas kampen från skrik till att gå tillbaka till sängen med henne tills hon ger upp.
    Nattvanor handlar just om vanor, och vanor är något man lätt fastnar i. Då kan det bli svårt att bryta på ömse håll. Om ni hjälper henne att komma vidare och bryta sin skrikvana genom att byta säng så kan det avleda hennes beteende så att hon med er hjälp hittar nya vägar. 
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Våran dotter skriker helt hysteriskt varje kväll vid läggning