• alloutofwords

byta studieinriktning

jag har ett problem som gör att jag verkligen ligger vaken på nätterna ibland och funderar..
    jag studerar just nu statsvetenskap och är inne på min femte termin.. och har liksom förstått att det här nog inte är något för mig ändå.. dels för att jag inte tycker att det är jättekul och dels för att arbetsmarknaden för denna utbildning inte är den bästa..

jag vet ju självklart att det är ganska idiotiskt att jag kommer på detta nu, men.. livet är som det är, eller hur?

jag har börjat fundera på att läsa ett vårdämne istället, ssk eller biomedicinsk analytiker.. något jag tror skulle passa mig mycket bättre.. detta skulle dock innebära tre extra år i skolan.. är det värt det?
    ett annat alternativ är att läsa in ekonomi, då jag kan ta ut en examen i detta efter att bara ha läst ett år extra.. snälla, är det någon där ute som kan ge mig lite råd? 

• Svar på tråden byta studieinriktning
  • jaghopparhögt

Du har alltså läst 2 år nu totalt?
    Det är ingenting, vet flera som ändrat sig när de har läst det dubbla. Och andra som har gått enkla kurser bara för att kunna få csn och festa i två år innan de väljer att studera till något mer seriöst.
    Så du behöver inte oroa dig över det.

• alloutofwords
    jaghopparhögt skrev 2012-09-23 01:12:14 följande:
    Du har alltså läst 2 år nu totalt?
    Det är ingenting, vet flera som ändrat sig när de har läst det dubbla. Och andra som har gått enkla kurser bara för att kunna få csn och festa i två år innan de väljer att studera till något mer seriöst.
    Så du behöver inte oroa dig över det.
    oj.. ja, det är ju inte kanske det bästa att göra.. f ö så har jag inget studielån, så det är ju inte så att jag får ett monsterberg att betala tillbaka sen om jag nu gör en förändring..

tack! 
  • Vinterankan

Instämmer med jaghopparhögt, är ingen stor grej att byta inriktning. Fundera igenom ordentligt vad du vill göra bara. Ekonom är ju en bred utbildning med varierande möjligheter men om du läser på en mindre högskola eller universitet med "mjukare" biämnen så kommer du antagligen att hamna på en ekonomiavdelning eller liknande med ganska enformiga uppgifter. Sjuksköterska är ju verkligen att du blir just det och då är det vården som gäller för resten av livet. Vidareutbildning därifrån innebär ju fortfarande att du är sjuksköterska och inte att du byter bransch (som man kan göra som tex ekonom). Biomedicinsk analytiker vet jag inte riktigt vad man jobbar med när man utbildat sig men det är nog vad jag skulle satsat på av dessa yrken. Ekonom om du läser på ett större universitet. Är själv ekonom.

• katalysator

Om jag var du så skulle jag läsa klart statsvetenskapen, eller åtminstone se till att ta C-kursen så att du kan plocka ut en examen i det när du läst fler poäng i ett annat ämne. Du har lagt så mycket tid på det, och att ha en statsvetenskaplig examen i bagaget vid sidan av en vårdexamen gör att du blir väldigt väl kvalificerad till att ta administrativa ledningsjobb om du skulle vilja göra det snarare än att jobba "på golvet".

• alloutofwords
    Vinterankan skrev 2012-09-23 06:57:33 följande:
    Instämmer med jaghopparhögt, är ingen stor grej att byta inriktning. Fundera igenom ordentligt vad du vill göra bara. Ekonom är ju en bred utbildning med varierande möjligheter men om du läser på en mindre högskola eller universitet med "mjukare" biämnen så kommer du antagligen att hamna på en ekonomiavdelning eller liknande med ganska enformiga uppgifter. Sjuksköterska är ju verkligen att du blir just det och då är det vården som gäller för resten av livet. Vidareutbildning därifrån innebär ju fortfarande att du är sjuksköterska och inte att du byter bransch (som man kan göra som tex ekonom). Biomedicinsk analytiker vet jag inte riktigt vad man jobbar med när man utbildat sig men det är nog vad jag skulle satsat på av dessa yrken. Ekonom om du läser på ett större universitet. Är själv ekonom.
    har du en kand eller en master? och med stort universitet, menar du typ bara uppsala eller lund?
  • Vinterankan
    alloutofwords skrev 2012-09-23 17:07:04 följande:
    har du en kand eller en master? och med stort universitet, menar du typ bara uppsala eller lund?
    Magister (läste innan det var master). Med stort menar jag typ Uppsala, Lund, Linköping, Göteborg och Stockholm. 
  • alloutofwords
    Vinterankan skrev 2012-09-23 18:03:02 följande:
    Magister (läste innan det var master). Med stort menar jag typ Uppsala, Lund, Linköping, Göteborg och Stockholm. 
    ah.. ja jag läser i umeå så det är nog inte nån idé då.. tack för inputen :)
Svar på tråden byta studieinriktning