jagälskarallaminabarn skrev 2012-09-23 01:33:02 följande:
Hejsan!
Jag har tvillingar på 7 år som går i första klass i grundskolan. Häromdagen köpte jag och min karl varsin pysselbok åt dem där alla bokstäver från a till ö finns med och ska skrivas och målas, något båda blev överlyckliga för. Nu kom dock mitt tvivel: kan det förstöra för dem då de ju inte gått igenom alla bokstäver i skolan men vill lära sig dem med väldig entusiasm hemma genom denna bok, kan det bli "korvstoppning" så de bara blir snurriga av allt? Vi föräldrar uppmuntrar och hjälper de när/om de vill med dessa böcker men självklart tvingar vi dem inte till något.
Detta kanske är en dum fråga men jag kan ändå inte låta bli att undra, blev själv stoppad när jag gick i femte klass då jag tyckte matten var så rolig. Det är visserligen över 20 år sedan men men.
Vore otroligt tacksam för svar. :)
Det beror ju på vad ni har för barn. det är inte säkert att de förknippar det direkt med bokstäverna, om det är en pysselbok kan de ju se den som bara något som är roligt, jag antar att ni inte sitter bredvid och tvingar att säga bokstaven och skriva den om och om igen =)
En kompis lillerbror var väldigt vetgirig när han var liten. Han chockade en marknadsförsäljare när han var 5-6 år gammal. Killen kunde då både skriva, läsa och räkna. Han läste allt han kom över och särskilt om Afrika som han var helt fascinerad över. Det var marknad och familjen var där och kikade. Lillebrorsan stannade vid ett stånd där de sålde lite afrikanska masker odyl. Han blev särskilt intresserad av den ena masken. Knallen skämtade med lillkillen och sa att Haha om du kan säga var den där kommer ifrån så får du den. Förutom att killen kunde tala om att den var ju ifrån Afrika så kunde han säga var originalmasken kom ifrån. Behöver jag säga att knallen gav honom masken utan att säga ett ord? =D
Den lillkillen hade själv visat ett enormt intresse för bokstäver, böcker, siffror osv så han frågade och frågade och hans mamma som är dagmamma och en väldigt pedagogisk person svarade sin son. Han blev inte minsta förvirrad av att kunna läsa och skriva tidigt.