• jagälskarallaminabarn

Pushar jag mina 7-åringar för mycket?

Hejsan!

Jag har tvillingar på 7 år som går i första klass i grundskolan. Häromdagen köpte jag och min karl varsin pysselbok åt dem där alla bokstäver från a till ö finns med och ska skrivas och målas, något båda blev överlyckliga för. Nu kom dock mitt tvivel: kan det förstöra för dem då de ju inte gått igenom alla bokstäver i skolan men vill lära sig dem med väldig entusiasm hemma genom denna bok, kan det bli "korvstoppning" så de bara blir snurriga av allt? Vi föräldrar uppmuntrar och hjälper de när/om de vill med dessa böcker men självklart tvingar vi dem inte till något.

Detta kanske är en dum fråga men jag kan ändå inte låta bli att undra, blev själv stoppad när jag gick i femte klass då jag tyckte matten var så rolig. Det är visserligen över 20 år sedan men men.

Vore otroligt tacksam för svar. :)

• Svar på tråden Pushar jag mina 7-åringar för mycket?
  • hernameispekka

Tycker de det är kul är det inga problem. De blev ju glada!

Jag lärde mig skriva och läsa som 4-5 åring. För att jag ville. Det viktigaste är att de har lusten för det! 

• hernameispekka

Och det sista med att bli stoppad, IDIOTI!

Min lillasyster ville som 5 åring läsa lite lättare böcker. Min mamma frågade dagisfröken och hon sa "men du ska inte behöva lära dig läsa än!". Min lärare jag hade (underbar!!) lånade då ut böcker till min lillasyster. Man ska inte kväva barns lust till att lära sig!! 

• Vinterankan

Att ge pysselböcker är inte att pusha. Min treåring har också sådana pysselböcker som hon har valt själv och tycker det är jättekul. Pusha tycker jag är när barnen inte gör det på eget initiativ och man sitter och övar och tragglar istället för att leka.

• listo

Så länge de själva får styra över hur och när de använder pysselböckerna så att det inte blir "träningsläger" så är det väl inget konstigare än vilka andra pyssel- och målarböcker som helst? Det är ju BRA att uppmuntra dem att göra saker som de tycker om.

• Batte

Är ungarna sju så har nog skolan redan börjat "pushat". Lugn. Sånt där släpade jag hem när dottern var två:). Överambitiös - definitivt. Tycker dom det är skoj så pysslar dom, annars inte. Allt löser sej.

• Helle333
    jagälskarallaminabarn skrev 2012-09-23 01:33:02 följande:
    Hejsan!

Jag har tvillingar på 7 år som går i första klass i grundskolan. Häromdagen köpte jag och min karl varsin pysselbok åt dem där alla bokstäver från a till ö finns med och ska skrivas och målas, något båda blev överlyckliga för. Nu kom dock mitt tvivel: kan det förstöra för dem då de ju inte gått igenom alla bokstäver i skolan men vill lära sig dem med väldig entusiasm hemma genom denna bok, kan det bli "korvstoppning" så de bara blir snurriga av allt? Vi föräldrar uppmuntrar och hjälper de när/om de vill med dessa böcker men självklart tvingar vi dem inte till något.

Detta kanske är en dum fråga men jag kan ändå inte låta bli att undra, blev själv stoppad när jag gick i femte klass då jag tyckte matten var så rolig. Det är visserligen över 20 år sedan men men.

Vore otroligt tacksam för svar. :)

Det beror ju på vad ni har för barn. det är inte säkert att de förknippar det direkt med bokstäverna, om det är en pysselbok kan de ju se den som bara något som är roligt, jag antar att ni inte sitter bredvid och tvingar att säga bokstaven och skriva den om och om igen =)
    En kompis lillerbror var väldigt vetgirig när han var liten. Han chockade en marknadsförsäljare när han var 5-6 år gammal. Killen kunde då både skriva, läsa och räkna. Han läste allt han kom över och särskilt om Afrika som han var helt fascinerad över. Det var marknad och familjen var där och kikade. Lillebrorsan stannade vid ett stånd där de sålde lite afrikanska masker odyl. Han blev särskilt intresserad av den ena masken. Knallen skämtade med lillkillen och sa att Haha om du kan säga var den där kommer ifrån så får du den. Förutom att killen kunde tala om att den var ju ifrån Afrika så kunde han säga var originalmasken kom ifrån. Behöver jag säga att knallen gav honom masken utan att säga ett ord?  =D
    Den lillkillen hade själv visat ett enormt intresse för bokstäver, böcker, siffror osv så han frågade och frågade och hans mamma som är dagmamma och en väldigt pedagogisk person svarade sin son. Han blev inte minsta förvirrad av att kunna läsa och skriva tidigt.  
  • seandra82

va ??? så länge de tycker det är kul med bokstäverna är det väl inga problem  elller ??? vad tror du skulle hända ??

• myskatt

Men ettagluttade har massor med pysselböcker. Hon gör det hon tycker är kul i dem.

• Muslimah84

Nej nej, kör på. De tycker ju att det roligt! Undervisningen ska anpassas efter barnen så det finns inget hinder där.

Min son går i tvåan och ligger före i några ämnen och får då andra uppgifter än hans kamrater. Jag hittar även på saker att göra för honom här hemma. Han tycker det är kul så då är det ju bara att fortsätta.

• Noran

Skulle snarare tycka det var konstigt om en 7-åring inte kan alfabetet eller har jobbat i pysselböcker.

• Kodia

De flesta barnen i deras klass kan säkert alla bokstäver nu, och resten är osäkra på en handfull av de svåraste, så om dina barn inte kan alla bokstäverna är det bara bra om de övar lite hemma. För att hjälpa till lite extra, kan du se till att du själv har koll på var man börjar på alla bokstäverna, och om möjligt lär barnen att lära sig rätt från börja, så de slipper lära om senare...

• Erik

Min 5 åring ÄLSKAR bokstäver o kan skriva jättebra. Dock inte läsa ännu utan vi säger vilken bokstav han ska skriva beroende på vad han vill ha skrivet... T.ex önskelista till jultomten skrev han helt själv. Han älskar också pysselböcker där han får skriva bokstäver osv. Ser inte vad problemet skulle vara?!  Det är väl bara bra!

Erik -04, Elias -07, Edit -12
  • Stjärnfall76

Har svårt att se att det blir korvstoppning, skolan håller ju ofta väldigt låg nivå

Här hemma har vi att man får göra ett extrajobb (läxa) innan man spelar tvspel, för att lägga in vanan. Det är väl bara bra om barnen lär sig?? Förstår itne hur man kan känna någon oro över det, men det är nog något som är typiskt för vårt land....

Att ligga bland de duktigaste i klassen underlättar nog jättemycket i skolan. Tänk så mycket annat som händer i skolan, socilat tex.   

Hjälp dina barn att utvecklas till sin fulla potential i stället. Vår 4-åring läser redan och räknar + och - obehindrat upp till 20. Skulle aldrig få för mig att bromsa honom.

Svar på tråden Pushar jag mina 7-åringar för mycket?