• Gräven

För oss som har fött eller funderar på att föda hemma.

Hejsan! Hoppas att du finns kvar. Kanske du redan har fött?

Vi planerar att föda hemma i april/maj. Det är mitt fjärde barn och de andra är födda på sjukhus. Jag har haft så dåliga erfarenheter av sjukhusförlossning att jag helst av allt slipper. Har inte kunnat slappna av och har känt att förlossningen inte alls har blivit som jag önskat.

Planen är att vi ska stanna hemma så länge som det känns bra. Känns det inte bra eller hjärtljuden går ner (vi har en doptone) så kommer vi åka in. Vi bor 3 minuter från förlossningen.
    Vi hade velat ha hembarnmorska men det finns inte möjlighet till det här ens om vi betalar själva. Det har funnits 3 som jobbat med det men bara en bor kvar och hon vill inte jobba själv.

Om ni inte har fött,känner nif rotfarande för hemförlossning?

• Gräven

Mina är 10, 8 och 5 år. Hur gamla är dina? Det är planerat att barnen ska vara hemma, men kanske inte nödvändigtvis i samma rum. Hur har ni tänkt det med era barn?

Låter ju fantastiskt om du annars fick föda där med eget rum osv. Går det att säga något om chansen att ni får föda där eller är det lotto?

Om jag föder på sjukhuset här får jag räkna med att dela rum med 3 andra kvinnor efter förlossningen och min man får åka hem. Det känns inte alls bra. Jag har tidigare fött på större sjukhus och där slapp jag i alla fall att dela rum men upplevde det väldigt skrämmande att ha en främling som i tid och otid skulle ner och känna utan att jag hade något alls att säga till om.

Vi har funderat på den boken för jag såg en intervju med henne på youtube för ett tag sen Vi har kollat på en hel del hemförlossningar på youtube och efter det känner jag ännu mer för att föda hemma när man jämför med de förlossningar vi sett från sjukhus.

• Gräven
    L1ber skrev 2012-12-31 23:12:13 följande:
    Hej! Jag är gravid i vecka 32 och har drömt om att föda hemma. Nu är det nästan omöjligt att hitta en barnmorska som ställer upp på hemförlossningar i mitt län (Örebro). Men sambon är väldigt positivt inställd till att vara hemma och går allt bra tänker jag stanna hemma så länge som möjligt. Funderar på att söka reda på en doula som kan assistera eller om jag ska kämpa på här hemma själv. Några erfarenheter eller råd kring det?

Jag längtar nästan ihjäl mig efter att få föda barn! Konstigt nog så längtar jag efter förlossningen lika mycket för att få föda som för att få träffa bebisen.
    Precis så tänker vi också , att vi stannar hemma så länge som det känns bra även fast det blir utan barnmorska.

Zirup, jag förstår dina känslor för jag har exakt samma känslor fast för sjukhus. Inför tredje förlossningen fick jag bearbeta mycket hos aurorabarnmorska på grund av hur jag upplevde förlossningen innan och jag fick eget rum på¨BB och min man kunde stanna kvar. Du borde ju ha goda chanser till en igångsättning tycker jag, det har jag läst flera andra som fått efter att ha fött hemma "ofrivilligt". Min svägerska födde hemma oplanerat förra året och förstår att det blir traumatiskt när man inte är beredd.
Svar på tråden För oss som har fött eller funderar på att föda hemma.