Inlägg från: Joppe01 |Visa alla inlägg
  • Joppe01

gravid och nytt jobb

Hej!

Har fått veta för några veckor sedan att jag är gravid. Blev ganska chockad eftersom jag haft problem med menstruationen och har haft flera månaders uppehåll.

I augusti sökte jag ett jobb och fick det, blev jätteglad eftersom det är precis en sådan tjänst som jag vill ha. Jag jobbar som lärare och ska få en tillsvidareanställning i en år 1. Jag har 3 månaders uppsägningstid, men får jag en ersättare till mitt jobb tidigare än det får jag börja på mitt nya jobb så fort som möjligt.

När jag gick på intervjun hade jag ingen aning om att jag var gravid, men jag tycker det är jättejobbigt nu eftersom jag inte har berättat för min nya chef att jag kommer gå hem i april. Dessutom blir det inte bra för eleverna att de får en ny lärare i några månader som sedan går hem i april och att de då får ännu en ny lärare.

Samtidigt är jag ju så glad över min graviditet! Och för mitt nya jobb! Tyvärr känns det så jobbigt att jag inte kan glädja mig åt något av det.  Jag tänker speciellt på föräldrareaktionerna och elevernas bästa.

Någon som varit i en liknande situation?

• Svar på tråden gravid och nytt jobb
  • Joppe01

Hej och tack för ditt svar!

Jag har ännu inte skrivit på några papper, men rektorn säger att det muntliga gäller precis som ett skriftligt.
    Egentligen vill jag säga till henne så fort som möjligt, men tänkte i alla fall vänta till v.12.

Allt i livet går ju inte att planera, känns jobbigt att man ska ha dåligt samvete för detta. Man kan ju inte passa in att föda barn på loven bara för att man är lärare.

• Joppe01

Jag hade precis sökt hjälp eftersom min menstruation uteblivit i 4 mån och graviditetstesten visade att jag inte var gravid. Men då fick jag en blödning som var jättekonstig, trodde det var eftersom det var så länge sedan jag hade mens. Nu i efterhand kan jag ana att det var en nidationsblödning.

Vi försökte inte aktivt få barn utan trodde att det skulle ta ett tag eftersom min kropp betedde sig som den gjorde.

Tack för era svar! Känns skönt att få höra vad ni tycker och om era liknande erfarenheter!

Svar på tråden gravid och nytt jobb