• Anonym

Skickat in moderskapsintyg + arbetsgivarintyg - vad händer nu?

Hejsan, för ungefär 6 veckor sedan skickade jag in mitt moderskapsintyg, därefter fick jag startsbrevet samt en blankett som arbetsgivaren skulle fylla i. För ca 2 veckor sedan skickade in pappret från arbetsgivaren om lönen till försäkringskassans inläsningscentral. Vad händer nu? Är det handläggningstid, och vad är mitt nästa steg att göra? Får jag meddelandet om när fk har behandlat mitt ärende?

Mvh Josefin

• Svar på tråden Skickat in moderskapsintyg + arbetsgivarintyg - vad händer nu?
  • Försäkringskassan

Hej 

Vi kommer att göra klart ditt ärende och beräkna vilken SGI du har rätt till. Vi har en generell handläggningstid på 30 dagar. Och sedan kan du ansöka om föräldrapenning. Har du tillgång till e-legitimation ansöker du lättast via mina sidor på www.forsakringskassan.se.

Hälsningar
    Stella, handläggare 

• Anonym

Idag fick jag ett brev på posten av fk, där jag ska fylla i om jag ansöker om föräldrapenning, samt hur jag vill ta ut min föräldrapenning osv, är det genom detta papper som jag ska ansöka om föräldrapenning?

Jag ska inte ha barn förrän i mitten av december, ska jag ansöka redan nu?

Samt så undrar jag, jag har e-legitimation och är medlem på försäkringskassans hemsida sedan ett tag tillbaka, jag har skickat in uppgifter om arbetsgivare och så, men varför står det att de uppgifter saknas?

Mvh Josefin

• Försäkringskassan

Hej

Om vi har fått in alla uppgifter från arbetsgivaren så har vi en handläggningstid på 30 dagar från det att ärendet är komplett.
    Har du e-legitimation kan du ansöka om föräldrapenning via mina sidor. Om du vet hur du ska ta ut din föräldrapenning så kan du skicka in ansökan när du vill. Tänk på att vi har en handläggningstid på ca 30 dagar.

Hälsningar
    Stella, handläggare 

Svar på tråden Skickat in moderskapsintyg + arbetsgivarintyg - vad händer nu?