• Cherry Cupcake

Matförgiftad på restaurang, vad har jag för rättigheter?

Jag var ute på restautrang igår med några kompisar.
    Idag på förmiddagen kände jag mig bubblig i magen och jag har diarré.
    Inget jätteanfall men det är så att jag inte skulle kunna jobba.
    Ringde min kompis som åt samma gryta men med annat kött i och hon är också dålig på samma sätt.
    De som åt andra rätter mår bra. 
    Solklart fall av matförgiftning.    
    Nu känner jag mig förbannad och undrar vad jag har för rätt till ersättning.
    Jag tänker gå dit och kräva mina pengar tillbaka men jag vill gärna veta om det
    finns några riktlinjer för vad jag ska ha i ersättning, någon lag etc..
    Någon som vet?  

• Svar på tråden Matförgiftad på restaurang, vad har jag för rättigheter?
  • Whitetrash86

måste man inte ha läkarintyg på matförgiftning för att ev. kunna få tillbaka pengar/ersättning. Annars hade ju alla gått och sagt att dom blivit matförgiftade...

• Cherry Cupcake

hade alla verkligen det?
    då finns det ju annat man också lätt skulle kunna sätta i system.

• Lexis

Anmäl det till kommunens livsmedelsinspektör. Är ni tillräckligt många som blivit matförgiftade gör de förmodligen en kontroll av restaurangen.

• fröken argbigga

Du bör nog gå till läkaren och kolla vad du har blivit smittad med. Sen antar jag att läkaren eller du själv ska göra en anmälan till miljö-och hälsoskyddsmyndigheten så att dom kan utreda saken.
    Du ska såklart också ringa restaurangen om din misstanke, och om restaurangen är det minsta serviceminded och måna om sina gäster ger dom er såklart pengarna tillbaka och försöker kompensera er som blev dåliga. 

• jassikan

Har man blivit riktigt matförgiftad brukar man spy/må väldigt illa redan inom 1 timme efter att man ätit.
    Det har hänt mig ett par gånger. 

Se exempelvis:
    http://www.stockholm.se/KlimatMiljo/Livsmedelshygien/Anmal-om-du-blivit-matforgiftad/

för info om dina rättigheter.

"Ersättning för lidande och förlorad inkomst  

Om det är livsmedelsföretaget som orsakat din matförgiftning kan du få ersättning enligt produktansvarslagen. Begär i första hand ersättning direkt av företaget. Om ni inte kommer överens kan du stämma företaget i tingsrätten eller vända dig till ansvarsnämnden för hotell och restaurang.

Produktansvarslagen gäller oavsett om företaget har en försäkring eller ej.

Det är inte miljöförvaltningen som hjälper dig att få ersättning, miljöförvaltningens utredning syftar endast till att undvika att fler drabbas."

• Cherry Cupcake

hm nej jag bor i skåne.
    jag ska absolut göra en anmälan. 
    var där en annan gång med ett stort gäng och en tjej blev jättedålig men då trodde vi det berodde på något annat för det var bara hon som blev sjuk. men nu funderar jag..

ingen som vet vad jag kan kräva? 

• Cherry Cupcake
    jassikan skrev 2012-09-23 14:41:13 följande:
    Har man blivit riktigt matförgiftad brukar man spy/må väldigt illa redan inom 1 timme efter att man ätit.
    Det har hänt mig ett par gånger. 

hmm jag vaknade inatt och hade ont i magen.
    kanske beror på vilken bakterie det är man fått i sig hur fort det går.
    jag har hört att det kan ta upp till ett dygn innan symtomen kommer.  
  • inarosegarden

herregud, jag tycker du kan tala om för dom att du troligtvis blev dålig av deras mat, för att informera. själv skulle jag aldrig gjort det, mänskliga faktorn- det går fel ibland. känner du behovet att anmäla för att du ska få ersättning eller förhindra att andra blir dåliga?

• Cherry Cupcake
    inarosegarden skrev 2012-09-23 14:46:21 följande:
    herregud, jag tycker du kan tala om för dom att du troligtvis blev dålig av deras mat, för att informera. själv skulle jag aldrig gjort det, mänskliga faktorn- det går fel ibland. känner du behovet att anmäla för att du ska få ersättning eller förhindra att andra blir dåliga?

jag känner behovet av att anmäla så att inte fler ska drabbas.
    när man anmäler får man ingen ersättning.

ersättning får man när man går dit och klagar.  det tänker jag göra för att man ska inte bli sjuk av att äta på restaurang. det är min rätt som konsument. jag ska inte ställa till en scen eller vara otrevlig om du trodde det.
  • jassikan
    Cherry Cupcake skrev 2012-09-23 14:43:52 följande:

hmm jag vaknade inatt och hade ont i magen.
    kanske beror på vilken bakterie det är man fått i sig hur fort det går.
    jag har hört att det kan ta upp till ett dygn innan symtomen kommer.  

Absolut. Det beror troligen både på mängden och typen av bakterier, och hur starka/farliga de är.
  • inarosegarden
    Cherry Cupcake skrev 2012-09-23 14:51:22 följande:

ersättning får man när man går dit och klagar.  det tänker jag göra för att man ska inte bli sjuk av att äta på restaurang. det är min rätt som konsument. jag ska inte ställa till en scen eller vara otrevlig om du trodde det.

ok, det förstår jag
  • Susanne 977

Jag har blivit matförgiftad och både spydde och fick diarre efter knappt en timme.

Ni kan ju ha blivit utsatta för ett magsjukevirus genom att ha använt samma toalett eller ngn i sällskapet som smittat. Bäst är ju om ni besöker läkare för prover.

• ss

Jag har snart 10års yrkesvana inom branschen, och de vanligaste svenska "matförgiftnings-bakterierna" bryter ut inom 1-48h, dock är det ovanligt att det tar så lång tid, vanligast 1-6h. Men låter inte som matförgiftning, det brukar vara mer drastiskt, med riktigt vattniga diarrér och kaskadspyor.

Sedan så brukar de flesta restauranger inte bara ge tillbaka pengarna, det ska ske en anmälan från deras sida till miljö och hälsa, det är även rekommenderat av gästen att göra en sådan själv också.
    Återbetalning brukar bli en försäkringsfråga i dessa fall, pga att det inte ska se ut som svindlande av pengar från restaurangens sida osv.

Om du dock tror att du verkligen har blivit matförgiftad rekommenderar jag dig starkt att höra av dig till restaurangen för anmälan etc.

• Cherry Cupcake
    ss skrev 2012-09-24 00:44:14 följande:
    Jag har snart 10års yrkesvana inom branschen, och de vanligaste svenska "matförgiftnings-bakterierna" bryter ut inom 1-48h, dock är det ovanligt att det tar så lång tid, vanligast 1-6h. Men låter inte som matförgiftning, det brukar vara mer drastiskt, med riktigt vattniga diarrér och kaskadspyor.

Sedan så brukar de flesta restauranger inte bara ge tillbaka pengarna, det ska ske en anmälan från deras sida till miljö och hälsa, det är även rekommenderat av gästen att göra en sådan själv också.
    Återbetalning brukar bli en försäkringsfråga i dessa fall, pga att det inte ska se ut som svindlande av pengar från restaurangens sida osv.

Om du dock tror att du verkligen har blivit matförgiftad rekommenderar jag dig starkt att höra av dig till restaurangen för anmälan etc.
    jag hade vattnig diarré. :P
  • SoStylish
    Cherry Cupcake skrev 2012-09-23 14:51:22 följande:

Hur ska du bevisa för restaurangen att du blivit matförgiftad där? Att bli lite dålig i magen ser jag inte som ett tecken på matförgiftning.
  • Kjell2

Om restaurangen blånekar och tvärvägara är det väldigt svårt att få ersättning via domztol då bevisläget oftast är oklart. Det viktigaste beviset, maten, är troligtvis uppäten och bortslängd. Skall det bli ersättning via domstol krävs i så all tydliga indicer från flera fall, dvs mer än en som ätit där och fått samma bakterie, Ersättningen därefter är i först hand kopplad till uppkommen kostnad, t ex förlorad lön, sjukhusbesök, permanenta skador.

Annars hänger det mest på restaurangens goda vilja och rädsla för dåligt rykte. Går ni dit båda två, berättar vad som hänt, så kanske de ger er ett erbjduande om ersättning.

• Florimell

Anmäl till det lokala miljökontoret. Och för att vara krass, du kommer aldrig kunna bevisa att det var på just den restaurangen som du blev sjuk, så det du kan hoppas på är att få pengarna tillbaka. Och som någon ovan sa, att matförgiftning är på ett visst sätt är fel. Olika bakterier/virus ger olika symptom och de har olika inkubationstid.

• Klotjohan

Anmäl för sakens skull för att få det utrett men ofta är det väldigt svårt att hitta källan till smittan. du borde läkarundersökas i samband med anmälan för att utesluta virus (influensa). 

Av erfarenhet vet jag att när folk mår dåligt och tänker på vad de har gjort så minns de att de gick ut och åt på restaurang (det gör man kanske inte varje dag) men man minns inte att man slarvade med att diska hemma, slänga gammal mat i kylen eller tvätta händerna efter att man hanterade rå kyckling.
    Hade restaurangen haft dåliga råvaror eller dålig hygien så hade mer än 2 personer förmodligen insjuknat.

Svar på tråden Matförgiftad på restaurang, vad har jag för rättigheter?