• HEARM

laktosfritt

Halloj alla erfarna av laktosfritt. Jag undrar vad för choklad och godis och chips som är laktosfritt. Framför allt choklad då det är något som jag saknar :P Visst kan jag lusläsa på alla förpackningar men jag tänkte att jag kunde ju fråga här först :)

• Svar på tråden laktosfritt
  • Längtan1986

ju mörkare chocklad desto mindre mjölk är det, så gillar du mörk chocklad är det bara att äta på =)

• Lilia

Kolla upp om du verkligen är laktosintollerant först. Många tror att de är det fast de inte alls är laktosintolleranta.

• HEARM

jag har hört att det är svårtatt få en korekt diagnos. jag har märkt att jag mrbättre om jag inte äter laktos och om jag äter laktos får jag ont i magen och gasig

• Längtan1986

Jag har gjort ett par tester och det visar inte att jag är intollerant,
    MEN äter jag något med laktos mår jag dåligt, magen blåser upp, gasig, har tom spytt en gång

har hört från flera som fått sånna svar på tester men inte heller kan äta det
    så det behöver inte betyda något, men visst är det konstigt att det inte visas 

• AnnaApr

Jag blir gasig, uppsvälld och dålig i magen av laktos, men det är bara för att jag har IBS. Kolla upp det ifall du har de med? För jag kan äta laktos i perioder, och sen inte i perioder :)
    Jag gillar inte heller mörk choklad, men de smaksatta är faktiskt riktigt goda ibland! :)

• AnnaApr

Läs om de på nätet, och kolla ifall det finns mer symtom som stämmer in på dig. Eller gå till en läkare och beskriv dina krämpor så får du se vad an säger :) kan ju va något annat :)

• Tealhawk
    Tååtan skrev 2012-09-24 13:17:47 följande:
    Eller så kan du ta en laktras och äta vilken som?
    Fast dom funkar inte på alla >_< Jag måste ta 2-3 stycken för att få effekt även om det är kanske 1 dl mjölk i hela maträtten och min kompis funkar det inte för alls.

TS. Tyvärr så finns det nästan ingen laktosfri mjölkchoklad. Provade äta en sån där veganchoklad..... aldrig igen. Chipsmässigt så är det bara lättsaltat och en typ av pepparchips från olw jag sett som är laktosfria. Man lever väldigt instängt. (Hur svårt ska det vara för typ Marabou att lansera en laktosfri tycker man. De säljer ju redan som smör så tror knappast de skulle göra någon förlust på en sån investering.)

Glassmässigt så prova SIA. De är dyrast (iaf där jag bor) men smakar bäst med hästlängder. Prova inte ens Åhus chokladglass i rund burk <_< Block-förpackningarna smakar dock bra.
    These are not the droids you're looking for
Svar på tråden laktosfritt