• mammatilljulia

Andra barnet - jätterädd!

Hej alla!
    Jag fick min dotter 1;a maj 2011, allt gick kanonbra!
    MEN, när dom skulle sätta ryggbedövningen så fick 5 läkare och min sambo hålla fast mig och jag låg i fosterställning.. Jag skrek och skrek i ren panik och började stortjuta.
    Det ska tilläggas att jag är extremt spruträdd.
    2 månader innan förlossningen gick jag och sambon på föräldragrupp på MVC i stan där jag bor. En tjej sa då " Det är så många andra kvinnor som har gjort det innan, kan dom så kan jag också! "
    Jag tog till mig av dessa ord och min förlossningsrädsla var borta. Men det var med första barnet.

Nu ska dottern få ett syskon i mitten på April 2013 och jag är livrädd!
    Jag är rent ut sagt livrädd att det ska åt helvee för fort och att jag ska spricka ordentligt den här gången. Men ryggbedövningen vill jag ha igen, men är livrädd att läkarn ska sätta den fel och jag får problem efter förlossningen.

Är det någon som förstår hur jag känner mig som har vart i samma sits?

• Svar på tråden Andra barnet - jätterädd!
  • Älska livet som det är

Ja jag dom var 4 st som höll mig och jag hade mina kraftigaste värkar precis när dom skulle sticka mig. Jag svimmade efteråt för jag fick blodtrycksfall och när jag vaknade till kände jag ingenting i benen och i midjan. Det bara stack i benen på mig. Dom sa till mig det är inte säkert du kommer kunna gå nu när du fått den. Då blev jag livrädd. Väntar med andra nu ska ha i slutet på januari. Och är livrädd för vill verkligen inte ha epidural igen:(. Så det är bara till att stå ut.

• Bebisfeb

Samma upplevelse här! Ett antal personer höll i mig hårt, mitt i en värk osv. Ville dö då! Resulterade i förlossningskräck inför nästa barn såklart (även fler komplikationer) gravid med nr två, då jag ville ha ett barn till, längtan stor men rädslan tog över. Tog kontakt med min mb och berättade hela storyn, traumat. Hon slussade mig till aouroraklinik. Där gjorde vi en plan, en stor viktig del i den var att ryggbedövningen skulle läggas tidigt när värkarna inte hunnit bli täta. Fast vänta med att aktivera den, alltså fylla på bedövning. Nu är min 2:a 4 mån. Och detta hjälpte mig enormt genom hela graviditeten! Från skräckförlossning till att kunna göra det igen, typ dagen efter. Man kan få bra hjälp om man BER om det! Lycka till!

• mortilltre

Fy vad jag lider med dej som fick en sån upplevelse av något som bara ska kännas SÅ fint <3 Hoppas du kan komma till rätta med alla de där jobbiga känslorna så fort som möjligt. En sån som jag (en doula) hade kanske varit en bra idé när man känner som du gör?! Stort lycka till på vägen <3

• Bobby mom

Jag hatade sprutor innan jag blev gravid med mitt första barn, Eda gick jättebra och kändes inget men hatar fortfarande att få en kanyl i armen :( sprutor är så små och känns inte så mycket men man är lite nervös innan jag får de.

Jag blev oxå bedövad i benen men jag tyckte det bara var bra för då slapp man gå runt i rummet under förlossningen.

• Egendomligt

Men varför tar du ryggbedövning om det blir så traumatiskt? Det finns ju andra smärtlindringsmetoder? TENS och lustgas har fungerat för mig.

• Evadoula

HEJ aliihopa!  Jag skulle så gärna vilja hjälpa er alla, jag arbetar som doula och min uppgift är att ge stödja och stärka under graviditet och förlossning. Det finns många sätt att minska rädsla, oro och ångest. alla dess känslor triggar igång adrenalinet i kroppen vilket gör att smärtan känns starkare.Det finns en bok som heter Föda utan rädsla av Susanna Heli som jag arbetar efter och även gått kurs i att använda. Den kan jag varmt rekommendera. Bor du i Stockholmstrakten vet jag att fodautanradsla ordnar utbildning för att hjälpa föräldrar under förlossningen. Sen finns det ju doulor som jag som arbetar mycket med andning, avslappning och massage. Det kan göra under, tro mig! Det är vetenskapligt bevisat att genom att ha en doula med på frlossningen minskar stressen, oron, antal kejsarsnitt och smärtlindring. Gå in på www.doula.nu som ni vill läsa mer.
    Jag ger stödjande samtal per telefon kostnadsfritt 

Om ni vill ha tag på en doula så maila mig gärna på [email protected] så kan jag hjälpa er vidare till att hitta en doula, jag själv är verksam i Västmanland, men tar uppdrag i Stockholm, Eskilstuna och ställen som ligger nära.
    Kika gärna in på min hemsida: http://www.lilladoulan.se

Rekommenderar också: www.mindoula.nu

I Uppsala finns oppnavagarnainat.se

Varmt välkomna     

• mammatilljulia

Tack så mycket för alla svar! Glad  Jag var tvungen att ta ryggbedövningen då min kropp inte kunde slappna av tillräckligt mycket under värkarbetet, så jag öppnade mig 4 cm på 4 timmar och efter det var det tvärslut. Min smärtgräns är inte den bästa.. Jag ska ta reda på vad man kan få för hjälp med rädsla inför det här när jag träffar min barnmorska den 29:e Glad  

Svar på tråden Andra barnet - jätterädd!