• Malin 972

    Resa utan treåringen?

    Hej Margit! Vi har två barn, en 7-åring och en 3-åring. Vi ska åka till Thailand om en månad, och bokat med vår flicka (7-åringen), men bestämt oss för att lämna killen hemma. Detta främst för att vi tror att han varken uppskattar värmen eller flygresan. Han ska vara med sin farfar under de två veckor som resan är. Han har varit med farfar innan och är trygg där. Han kommer gå på dagis på dagarna som vanligt, efter diskussion med dem. De tyckte det var helt ok. Hans vardag blir alltså lik den vanliga. Han är en glad och trygg kille. Behöver jag oroa mig? Tar en 3-åring skada av två veckor utan föräldrar? Många hälsningar Malin

  • Svar på tråden Resa utan treåringen?
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Nej , en harmonisk 3-åring tar inte skada av att vara borta från sina föräldrar i 2 veckor om han blir väl omhändertagen av en person som han har en nära relation till och får vara i sina hemtama miljö. Men han är stor nog att sakna er förfärligt mycket och kanske också känna sig övergiven av er föräldrar.
    Om ni hade ställt frågan till mig hur jag trodde värmen och flygresan påverkar honom, dvs skälet till att ni inte tar med honom, så skulle jag säga att barn klarar långa flygresor alldeles utmärkt. De är oftast jobbigare för föräldrarna. När det gäller värme så skiljer det inte så mycket vad som är bra för större och mindre barn. De ska hållas borta från den direkta solen och det ska ju vi vuxna också vara försiktiga med.
    Som ni hör har jag lite svårt att köpa era argument för att inte ta med honom, men det är så klart ert val.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Resa utan treåringen?