Inlägg från: Sarah f |Visa alla inlägg
  • Sarah f

Varför fostrar man inte sin häst?

Majsan70 skrev 2012-09-24 10:43:13 följande:

Fast går hästarna på lösdrift är det svårt att börja fostra från dag 1. Hästen i vårt stall är ett Gotlandsruss o har levt flockliv hela sitt liv fram tills hon kom till den tjejen som har henne nu.

Lösdrift ska väl ändå inte betyda vind för våg? våra unghästar binds upp varje dag när de äter kraftfoder och blir borstade/visiterade(även hovar). kösdrift är INTE ett sätt att ha många hästar utan att jobba med dem.
    Alla som generaliserar är idioter.
  • Sarah f
    Majsan70 skrev 2012-09-24 12:04:44 följande:

Återigen...Gotlandsruss som går på lösdrift gör det lite annorlunda än en vanlig ridhäst (ofta). Jag levererar bara fakta på hur det kan se ut så hugg inte huvvet av mig tack.

Vårt Gotlandsruss är hanterat från start o har därmed levt ett lite annat liv än många andra Russ.
     Solig
    Jag menade inte nog att kritisera de som inte hanterar sina hästar, inte dig!
  • Sarah f
    Majsan70 skrev 2012-09-24 11:53:11 följande:

Nje Gotlandsrussen går ju på lite annorlunda lösdrift i sina naturliga flockar och hanteras inte varje dag.

Såg inte alla kommentarer du fick heller, min var överflödig!
  • Sarah f
    Majsan70 skrev 2012-09-24 12:09:08 följande:

Ingen fara! Jag håller ju med om principfrågan.

Men för att återgå till TS så har jag faktiskt inte stött på särskilt många svårhanterade hästar. Tur kanske?

Jag är beredd att hålla med. MEN det kan bero på att hästvana människor inte stressar/provocerar hästar lika mycket som oerfarna?
  • Sarah f
    enola skrev 2012-09-24 13:14:05 följande:
    Har iofs stött på många erfarna hästmänniskor som hanterar sina hästar utifrån principen "den ska lyda", och använder (enligt mig) helt galna metoder för att nå dit, straffar hästen när den inte lyder etc. istället för att försäkra sig om att hästen faktiskt förstår vad det är den som hanterar den vill.
    Ett exempel på dålig hästhantering som man stöter på alldeles för ofta, även bland mycket vana hästmänniskor är när en häst som inte vill gå in i transporten tvingas in med hjälp av linor och spön istället för att (visst tar det både tid och energi, men det är det värt!) långsamt vänja hästen och ge den en positiv inställning till transporten.

Jaha? tror du att det är dessa personer jag åsyftar i mitt inlägg? Om maninte har problem med "ouppfostrade" hästar kan det bero på att man hanterar dem mer rätt än de som upplever problem. Det var det jag sa, inte nåt annat.
  • Sarah f
    enola skrev 2012-09-24 13:17:40 följande:
    Menar bara att hästvana absolut inte är nån garanti för hästvett.

Sant.
Svar på tråden Varför fostrar man inte sin häst?