Varför fostrar man inte sin häst?
anna1984 skrev 2012-11-16 22:11:44 följande:
Trevlig tråd! Själv har jag alltid fått höra att jag är alldeles för hård mot den hästen jag har just nu men även mot hästar jag haft innan. I och med att jag har unghästar så gäller det ju att rannsaka sig själv och bestämma vad jag som ägare tycker är ok och inte ok att hästen gör! Har just nu ett halvblod/fullblod på 7 år, ca 175 och drygt 650 kg. Han är endast riden i ca 15 månader och tidigare gått på lösdrift. I och med sin storlek så är det jätteviktigt att han lyssnar i hanteringen.. Har varit mycket korrigering under resans gång (samt hjärnskakning och axel ur led) men har en häst som jag kan ta med precis överallt utan tvång genom ex kedja eller liknande! Han står mestadels lös på stallgången när jag fixar med saker runt om kring honom osv. Självklart myser jag med min häst men gulligullar inte tillräckligt enligt de andra i stallet.. Är rätt tröttsamt, jag älskar min häst men det är en häst jag har och inte en My little pony!Larvigaste jag varit med om, det är inte som att hästen blir rädd för att jag snärtar till honom med handen om han inte flyttar på sig efter att jag försiktigt bett honom om det några gångr. Går en häst på en människa ska den minst ha en snärt med grimskaftet. Min pålle är ett ytterst lugnt och stabilt fullblod som lyssnar och är uppmärksam på människor och vad de vill, så länge ramarna uppehålls. Precis som människor testar de gränserna och måste sättas på plats, anpassat efter storlek och dumhet. Vad är det för konstigt med det?