Varför fostrar man inte sin häst?
Jag har jobbat med hästar på Island sedan 1998 och enligt min erfarenhet är de hästar som är minst hanterade under uppväxtåren de lättaste att träna. Det kan vara en fördel att göra dem bandvana under första vintern och lära dem att lyfta hovarna (underlättar all hovvård under uppväxtåren). Men är det inte rätt gjort är det bättre ogjort. Som andra redan påpekat så går det att prata "hästspråk" med de som är uppväxta i flock och det är lättare att förutsäga hur de kommer att bete sig. Men även bland de flockuppfödda hästarna förekommer det individer som är svåra och jag har påträffat hästar som varit direkt farliga. De har i nästan alla fall varit släkt, samma mamma eller pappa. Och det har alltid slutat med att de har gått till slakt. Jag har i alla de fallen haft starka misstankar om att de har haft antingen psykiska eller fysiska fel och det ärvs ju ofta.
Jag jobbade även under ett halvår med islandshästar i Sverige och det var ofta stor skillnad på de flockuppfödda och de som var hanterade under hela uppväxten.
Det första jag lärt både mina och hästar jag haft på träning, är att stanna och stå still på kommando och att inte gå på eller över någon.