• Anonym (Mesig)

Skriven på bil som inte är min, olagligt?

Har blivit tillfrågad av en släkting om jag kan tänka mig att stå skriven på en bil personen tänker köpa.
    Problemet är att personen i fråga har kronofogden efter sig. Brukar alltid ställa upp för den här personen, låna ut pengar när det krisar sig osv, men tycker att det här känns fel och olustigt.
    Om det skulle komma fram att jag gjort detta för denna person kan jag då råka illa ut. Antar att dett måste vara olagligt på något vis att göra så här, men på vilket sätt?
    Jag behöver argument för att säga ifrån eftersom jag börjar känna mig rätt utnyttjad vid det här laget. Vi är ju släkt och jag känner att jag måste ställa upp samtidigt vill jag inte råka illa ut för att jag är snäll, skötsam och har ett arbete.

• Svar på tråden Skriven på bil som inte är min, olagligt?
  • Anonym

det jobbiga blir ju om den är på kredit och inte betalar. _Olagligt är det inte. Men är det en gamal bil kan ha lungt stå på den själv.

• Anonym

Det finns ju vissa saker att tänka på.
    Ifall personen får en p-bot, är det du som står skriven på den eftersom bilen är din.
    Vägrar personen betala den (finns ju risk ed tanke på den redan ligger hos kronofogden) ja då får du betala såna saker.
    Krockar personen eller får andra skador på bilen, ja då är det du som får den anmärkningen hos försäkringsbolaget. och sådana saker gör väl att du får högre försäkringspremie själv?

• Misantrop

Det han efterfrågar kallas målvakt och är vanligt bland en del kriminella. Man betalar helt enkelt nån stackare ett par hundra i månaden för att den personen ska få alla p-böter och skattefakturor. Den personen ligger oftast redan hos kronofogden med massiva skulder och bryr sig inte.

I ditt fall är det tvärtom men du lär ju inte vilja bli betalningsskyldig för hans bils skatt samt hans felparkeringar vilket kommer bli fallet. Jag hade aldrig ställt upp på det.

Du kan hamna rejält i skiten, särskilt ekonomiskt.

• Anonym

Säg nej!

Om försäkring inte betalas kommer allt hamna på dig, kan bli dyrt! Likaså p-böter gissar jag hamnar på dig, fast i fartkameror etc.

• Queenie70

Så dum får du bara inte vara!!!

• Whitetrash86

nej det är inte ett dugg olagligt. Räcker ju med att säga att du lånar ut bilen ;)

men som andra säger. Allt som rör bilen i "måste betalningar" försäkring, skatt, ev. böter, skador osv osv kommer hamna hos dig! Du måste helt enkelt betala om han vägrar och du kan egentligen inte tvinga hen.. såvida ni då kanske skriver ett kontrakt att det är han som ska nyttja bilen och betala ALLT som tillkommer den,

Och eftersom  hen redan är som kronis efter sig så skulle jag inte våga ta den risken.

Är helt enkelt bara att säga att du inte kan ta den ekonomiska risken som finns i bilägandet. Eftersom hen redan uppvisat att hen INTE kan sköta sin ekonomi. 

• oceanney

Det är inte olagligt att äga en bil som någon annan använder och en försäkringen behöver inte stå på dig så premierna är inga problem men du blir betalningsskyldig för: P-böter, fordonsskatt och trängelavgifter.

Betalar släktingen inte sin bilförsäkring i tid träder trafikförsäkringen in. Den är 150 kronor per dag. Påminnelseavgiften för en trängselavgift på 20 kr är 500 kr. Osv....

Så att stå som ägare på en bil till en ekonomisk slarver: ABSOLUT INTE!!!! Det kommer sluta i katastrof.

• Misantrop
    oceanney skrev 2012-09-23 22:10:43 följande:
    Det är inte olagligt att äga en bil som någon annan använder och en försäkringen behöver inte stå på dig så premierna är inga problem...
    Fel. TS måste stå på försäkringen då han äger bilen. Det åligger alltså honom att tillse att försäkring finns annars får han Trafikförsäkringsföreningen efter sig.

Så kostnader som faller på TS är P-böter, skatt, försäkring och säkerligen annat också.
  • Bättan

Tänk på att ägare, brukare och försäkringstagare ska vara samma person i den utsträckning det går. Bor ni inte på samma adress kan försäkringsbolaget neka dig/ er ersättning ifall något händer med bilen och ni önskar nyttja försäkringen.

• Anonym (Mesig)

Tack för alla svar! När jag läser dem så inser jag hur befängd hela idén är. På det hela taget måste jag sluta vara så förbannat mesig.

Svar på tråden Skriven på bil som inte är min, olagligt?