sextiotalist skrev 2017-03-03 15:08:12 följande:
I många hushåll finns det bara en bil, eftersom det bara går att ha en som är bilägare, försäkringstagare så är det nog väldigt många bilar som körs av flera brukare. Och jag upprepar, jag har aldrig fått frågan från försäkringsbolagen vem som kommer köra bilen. Jag kollade av med några kollegor också, om de fått frågan.
Jag är rätt säker på att försäkringsbolagen vet om att en bil i ett hushåll har flera brukare.
Ja, de förutsätter att alla i hushållet med körkort använder bilen. Vissa försäkringar har en åldersklausul där det t.ex står att ingen under 25 år kör bilen. En sådan klausul gäller även personer i samma hushåll.
Frågan i trådstarten gäller att ägaren = försäkringstagaren inte hör till samma hushåll som den som huvudsakligen använder bilen. Det vanligaste fallet är troligen ett barn som flyttat hemifrån har en bil där en förälder står som ägare och försäkringstagare. Det är inte OK. Man måste tala om det för försäkringsabolaget, och de kan säga "ja", "nej" eller "ja, men premien blir högre".