• ego

Svårt att gå ner i vikt med lchf

Lavinen skrev 2012-09-26 10:29:16 följande:
    Tack för bra tips,Gladskit!! Jag ska åka till Apoteket och köpa ketosticks bums. För jag känner ju att det händer positiva saker med kroppen men som ännu inte överförts till vågen... Det jag har tänkt är att starta gympa och dricka mer vatten. Tror jag dricker för lite. Vet att det stoppade viktnedgången rejält under en period då jag drack Cambridge-kuren (liknande Nutrilett och Modifast). Jag minns att jag hade inte ätit ett dugg men ändå så gick jag ned 0 kg under en period. Började jag dricka vatten så blev det fart på viktminskningen igen!

Har läst lite trådar här och vissa pratar om att de äter MBT - vet du vad det är?! Obestämd 
    Det är inte MBC du menar?

Det är iaf en förkorttning av Magic Bullet Coffee aka Bullet Proof Coffe. Det är kaffe som mixas tillsammans med smör och kokosfett vilket är ett lätt (och gott) sätt att få i sig fett under dagen.
  • ego
    Lavinen skrev 2012-09-26 11:20:42 följande:
    Tack!! Nu förstår jag vad MBT och MBC är Skrattande Kanske en dum fråga men går det "lika bra" med grädde istället?!

Angående vätska: Precis!! Jag märkte i början av mina LCHF-dagar att jag kissade mycket mer, sedan blev jag orolig att jag kissade så lite...

Kroppen är märklig!

Tyvärr är jag under press att klara en viss målvikt under en viss period av läkaren - så vågen styr. Läkaren tittar inte på att jag förlorat klädstorlek. Synd nog Flört 
    Nja...grejen med att du använder smör och kokosfett är att det inte blir några kolhydrater alls och dessutom ordentligt hög fetthalt....inte jämförbart med grädde alltså.

Jag vet att det kan låta lite småäckligt men tänk dig att du övervispar grädde...vad händer? Jo, den delar sig och bildar smör. Så när du mixar (inte bara låter smälta utan verkligen mixar) smöret och kokosfettet med kaffet blir det som du har en riktigt gräddigt kaffe. Färgen på kaffet blir som att du haft grädde i den och det är gott på riktigt.
    Jag kan ibland ha lite kakao i, eller vaniljpulver....eller en chai-variant med kanel, kardemumma och ingefära  
  • ego
    Lavinen skrev 2012-09-26 13:13:38 följande:
    Värt att testa alltså! Så du dricker en BMC istället för frukost!?

Jag dricker MBC med ungefär 50-60 g fett och tar ett ägg (eller två ägg) till det. Passar mig ypperligt att käka som frukost

För övrigt har inte jag heller någon galla längre men det funkar ändå jättebra med LCHF-kost för min del. Med ett undantag, OM jag "fuskat" och ätit massa kolhydrater och därefter börjar för snabbt med LCHF så kan jag få en "flush" direkt efter en måltid med allt för hög fetthalt. Men om jag fasar in fettet igen så blir det jättebra.  
Svar på tråden Svårt att gå ner i vikt med lchf