• Afasi

Sår och blöder

Sonen är nu 11 månader och vi ammar ännu. För några nätter sedan kände jag att det gjorde otroligt ont att amma från vänster bröst och kände att jag drog mig lite för att amma därifrån. På dagen sedan så lyfte jag lite på bröstet och försökte kika, upptäckte då ett sår precis i kanten mellan bröstvårtan och vårtgården, vet att sonen har bitit mig flera gånger på nätterna och vet inte om det kanske är han som lyckats bita hål.
    Hur som helst, inatt fick han amma en gång därifrån och försöker även att amma lite därifrån dagtid för att inte produktionen ska minska, vill gärna kunna amma iaf ett halvår till. Upptäckte nu att det börjat blöda lite inatt, inga mängder men har inte kommit blod tidigare.

Vad är era bästa tips nu när såret finns där? Vill ju gärna att det ska läka så fort som möjligt.

När vi ändå pratar amning. Sonen äter ju som sagt en hel del på nätterna, han snuttar också väldigt mycket på nätterna. Han får gärna sova med mig om han vill men skulle gärna komma ifrån snuttandet eftersom det innebär att jag vaknar ca 14 ggr varje natt och ibland känner han då för att gå upp kl 03! Är det bara stå ut eller ska man försöka sluta med nattamningen?

• Svar på tråden Sår och blöder
  • Grisefia

Jag hade jättesåriga vårtor de första veckorna jag ammade. Ryckte till varje sugtag han tog för det gjorde så ont. Jag köpte amningsnapp för att det skulle få läka lite, slutade med dom så fort såren såg bättre ut för att de inte skulle påverka hans sugteknik. Och så suttade han länge efter varje mål, kunde ligga en timme varje amningstillfälle. Hjälpte ju inte mina bröst direkt. När jag tog upp det på Bvc sa hon att om jag tyckte det var okej kunde jag ge honom napp när han hade ätit färdigt så fick han sutta på den istället. Dessa tips han hjälpt.

Nu var ju mina problem mest för att brösten inte var riktigt vana vid att bli sugna på. Och nu har de blivit mer härdade. Men det borde kunna hjälpa för ditt bröst också. Speciellt det med amningsnappen.

Det andra känner jag att jag inte riktigt har koll på än eftersom min unge bara är 6 veckor. Men en bekant som helammar sin har börjat ge en portion gröt innan läggdags för att hon ska få i sig ordentligt och sova hela natten. I övrigt ammar hon bara. Kanske kan funka för er?

• RockaDolly

Purelan salva som finns på apoteket, rena mirakel salvan mot onda såriga bröstvårtor, den kan sitta kvar också när man ammar, är inte skadlig för barnet och eftersom den är så fet så spricker inte såret upp under amningen. Man bör ha luftskydd med, så det luftas hela tiden man har salvan på.

• Grisefia

Ja det glömde jag ju skriva purelan och luftningskoppar hade jag ju också. Väldigt bra!

Svar på tråden Sår och blöder