kickan89 skrev 2012-09-24 23:15:02 följande:
Gränsen ligger på vecka 18 och då kan man ofta se könet. Med socialstyrelsens godkännande kan man göra abort till vecka 22 men då handlar det ofta om medicinska orsaker.
Jag är inne lite på samma spår där, att det blir fel att inskränka på den gravidas rättigheter.
Moderkaksprov kan göras tidigt och då får man reda på könet med 100% säkerhet. Det fanns en tråd här förut som handlade om en kvinna som när hon fått reda på könet på detta sätt, och det visade sig vara en pojke, övervägde abort. Jag tror att hon hade två pojkar sedan tidigare och hade inte gjort moderkaksprovet just för att få reda på kön, men hade i hemlighet hoppats på en flicka. Jag tror förövrigt att det är vanligare på vissa ställen utomlands, i Sverige är det nog inte tillåtet utan man får ange en annan orsak. Själv är jag för fri abort men tycker att kvinnor luras in i en falsk trygghet. En handling blir inte ok bara just för att den är laglig, och detta med abort är verkligen en komplicerad fråga. Det handlar mycket om kvinnans frigörelse och rätten att bestämma över sin egen kropp. Det handlar också om att staten har mycket att vinna rent ekonomiskt på att oönskade barn aldrig föds. Tjejer på väg att välja abort rättfärdigar det ofta med att det är egoistiskt att föda ett barn som inte kommer att ha en pappa och när man har dålig ekonomi. Det är bara retorik! Det är egoistiskt att skylla på detta så att man med gott samvete kan fortsätta sitt eget liv! Det är nog inte många som önskar att de aldrig blev födda för att de inte fått träffa sin pappa...
Och jag tycker att det till varje pris ska förhindras att aborter görs p ga oönskat kön! Självklart!