• kickan89

Könsselektiva aborter

Hej!
    Jag håller på att samla info, tankar och åsikter kring könsselektiva aborter som jag ska använda som underlag till ett fördjupningsarbete inom etik. Där kommer jag bland annat jämföra mina egna tankar med andras för att få olika infallsvinklar. 

Så vad tycker ni om könsselektiva aborter? Rätt eller fel? Eller spelar det någon roll vad som ligger bakom (t.ex. om man redan har flera barn av ena könet och inget av det andra)?

Ska landstinget få "lägga sig i" genom att neka föräldrarna att få veta könet?

Tycker ni att vissa anledningar till abort är bättre/mer giltiga än andra?

Varför tror ni att just könet är så laddat? Har det med dagens genusdebatt att göra?

Hoppas att några vill svara, skulle vara kul att få lite olika tankar och någon att diskutera med :) 

• Svar på tråden Könsselektiva aborter
  • gerd123

Jag får bara frågor i huvudet. Hur vet man att en abort är könsrelaterad? Vilka gör sådana aborter? Om det gäller sjukdomar som ärvs könsbundet då är i mina ögon en könsselektiv abort absolut helt OK.

• kickan89
    gerd123 skrev 2012-09-24 12:55:06 följande:
    Jag får bara frågor i huvudet. Hur vet man att en abort är könsrelaterad? Vilka gör sådana aborter? Om det gäller sjukdomar som ärvs könsbundet då är i mina ögon en könsselektiv abort absolut helt OK.
    Tack för ditt svar! Jag känner lite likadant, många frågor dyker upp. 
    Men du tycker alltså att det är mer eller mindre okej beroende på orsaken bakom? T.ex. mer okej om det gäller en sjukdom än om man helt enkelt bara hellre vill ha ett barn av det ena könet? 
  • gerd123
    kickan89 skrev 2012-09-24 13:04:48 följande:
    Tack för ditt svar! Jag känner lite likadant, många frågor dyker upp. 
    Men du tycker alltså att det är mer eller mindre okej beroende på orsaken bakom? T.ex. mer okej om det gäller en sjukdom än om man helt enkelt bara hellre vill ha ett barn av det ena könet? 
    När det gäller en ärftlig könsbunden sjukdom så är det ju självklart att man kan välja abort. Jag kan tänka mig att när det gäller svåra sjukdomar så gör man en IVF (eller vad det heter) då man kan välja ut ett friskt ägg. Men tror du att det finns föräldrar som säger öppet att de vill abortera sitt barn för att det har "fel" kön? När jag fick barn 87 och 93 så fick man inte veta könet på Ultraljudet och vi hade inte en tanke på att vilja veta. Men nu verkar det vara en självklarhet. Och det går ju inte att backa bandet för då går väl de blivande föräldrarna till någon privat klinik!?
  • Iryelle

Könsselektiva aborter vid könsbundna sjukdomar tycker jag är ok. Annars är det inget jag stödjer.

Finns det tex en risk att det blir en snedvriden könsfördelning så ser jag det inte heller som gynnsamt för samhället i stort. Sen kan nackdelar/fördelar och risken för att detta skulle ske just i Sverige diskuteras.

Sen har vi slippery slope. Vad är nästa accepterade steg? Beräknad längd? Ett liv har ju ett värde i sig, att släcka det ska väl helst begränsas till mer allvarliga anledningar som att inte vilja ha barn överhuvudtaget, defekter etc.

Att undanhålla information om kön är jag osäker på om det skulle hjälpa och i Sverige idag ser jag det egentligen inte som något stort problem. Man får ju ofta inte reda på könet i ett tidigt skede heller vilket troligtvis motverkar lättvindiga aborter av den anledningen.

Jag vet inte om jag tycker kön är mer laddat idag än tidigare. Kanske har vi gått mot att å ena sidan förneka könsroller samtidigt som vi klamrar oss fast vid dem och därför har diskussionen hettat till. Jag ser dock ingen koppling till vilket kön man vill ha på sina barn. Man kan ha en önskan om vilket kön det blir men där gäller nog olika, mer personliga anledningar.

Sen har du ju också IVF där du kan välja kön från början, ska man se det ur samma perspektiv som könsbundna aborter eller inte? Personligen skriker det Brave New World för min del. :)

• kickan89

Tack för svar! :) jättekul att ni skriver och ger mig lite nya tankar!
    tycker ni att man borde ändra i lagen så att vissa anledningar inte är giltiga för abort, i det här fallet könsselektiva? Även om man skulle kunna genomföra abort av de förbjudna orsakerna ändå genom att uppge en påhittad anledning så skulle det ju ändå vara en markering för samhället. Eller tycker ni att det är fel att välja bort ett foster på grund av kön om sjukdom inte finns med i bilden trots att det är lagligt?

• Iryelle
    kickan89 skrev 2012-09-24 17:04:35 följande:
    Tack för svar! :) jättekul att ni skriver och ger mig lite nya tankar!

tycker ni att man borde ändra i lagen så att vissa anledningar inte är giltiga för abort, i det här fallet könsselektiva? Även om man skulle kunna genomföra abort av de förbjudna orsakerna ändå genom att uppge en påhittad anledning så skulle det ju ändå vara en markering för samhället. Eller tycker ni att det är fel att välja bort ett foster på grund av kön om sjukdom inte finns med i bilden trots att det är lagligt?

Jag vet inte hur lagen ser ut idag. Innan vecka 12 (?) får väl vem som helst göra abort utan orsak och det är så pass tidigt att man nog inte vet könet. Efter vecka 12 vet jag inte vad som gäller så det är svårt att uttala sig. Det är alltid lurigt att lagstifta runt dylika saker för du inskränker en persons rättighet att bestämma över sitt eget liv plus att fostret inte räknas som barn och är utan rättigheter i detta skedet - vilket jag tycker är bra.
  • kickan89

Gränsen ligger på vecka 18 och då kan man ofta se könet. Med socialstyrelsens godkännande kan man göra abort till vecka 22 men då handlar det ofta om medicinska orsaker.
    Jag är inne lite på samma spår där, att det blir fel att inskränka på den gravidas rättigheter.

• Iryelle
    kickan89 skrev 2012-09-24 23:15:02 följande:
    Gränsen ligger på vecka 18 och då kan man ofta se könet. Med socialstyrelsens godkännande kan man göra abort till vecka 22 men då handlar det ofta om medicinska orsaker.

Jag är inne lite på samma spår där, att det blir fel att inskränka på den gravidas rättigheter.

Ja, då är det ju lite lurigt. Skulle det uppstå en stor ökning av vad man kan utröna är könsselektiva aborter så skulle man kanske kunna styra upp regelverket för att försvåra dessa men är det inte många som gör det ser jag inte nyttan av det.
  • Cornellia

Jag ser det som att jag har vi fria abort så ska den vara fri också, dvs ingen har rätt att säga något om orsaken bakom aborten.

Sen ser jag alltid abort som ett bättre alternativ än att föda ett oönskat barn, oavsett varför barnet är oönskat.

• Deneb
    kickan89 skrev 2012-09-24 23:15:02 följande:
    Moderkaksprov kan göras tidigt och då får man reda på könet med 100% säkerhet. Det fanns en tråd här förut som handlade om en kvinna som när hon fått reda på könet på detta sätt, och det visade sig vara en pojke, övervägde abort. Jag tror att hon hade två pojkar sedan tidigare och hade inte gjort moderkaksprovet just för att få reda på kön, men hade i hemlighet hoppats på en flicka. Jag tror förövrigt att det är vanligare på vissa ställen utomlands, i Sverige är det nog inte tillåtet utan man får ange en annan orsak. Själv är jag för fri abort men tycker att kvinnor luras in i en falsk trygghet. En handling blir inte ok bara just för att den är laglig, och detta med abort är verkligen en komplicerad fråga. Det handlar mycket om kvinnans frigörelse och rätten att bestämma över sin egen kropp. Det handlar också om att staten har mycket att vinna rent ekonomiskt på att oönskade barn aldrig föds. Tjejer på väg att välja abort rättfärdigar det ofta med att det är egoistiskt att föda ett barn som inte kommer att ha en pappa och när man har dålig ekonomi. Det är bara retorik! Det är egoistiskt att skylla på detta så att man med gott samvete kan fortsätta sitt eget liv! Det är nog inte många som önskar att de aldrig blev födda för att de inte fått träffa sin pappa... 
    Och jag tycker att det till varje pris ska förhindras att aborter görs p ga oönskat kön! Självklart!

Svar på tråden Könsselektiva aborter