Inlägg från: kickan89 |Visa alla inlägg
  • kickan89

Könsselektiva aborter

Hej!
    Jag håller på att samla info, tankar och åsikter kring könsselektiva aborter som jag ska använda som underlag till ett fördjupningsarbete inom etik. Där kommer jag bland annat jämföra mina egna tankar med andras för att få olika infallsvinklar. 

Så vad tycker ni om könsselektiva aborter? Rätt eller fel? Eller spelar det någon roll vad som ligger bakom (t.ex. om man redan har flera barn av ena könet och inget av det andra)?

Ska landstinget få "lägga sig i" genom att neka föräldrarna att få veta könet?

Tycker ni att vissa anledningar till abort är bättre/mer giltiga än andra?

Varför tror ni att just könet är så laddat? Har det med dagens genusdebatt att göra?

Hoppas att några vill svara, skulle vara kul att få lite olika tankar och någon att diskutera med :) 

• Svar på tråden Könsselektiva aborter
  • kickan89
    gerd123 skrev 2012-09-24 12:55:06 följande:
    Jag får bara frågor i huvudet. Hur vet man att en abort är könsrelaterad? Vilka gör sådana aborter? Om det gäller sjukdomar som ärvs könsbundet då är i mina ögon en könsselektiv abort absolut helt OK.
    Tack för ditt svar! Jag känner lite likadant, många frågor dyker upp. 
    Men du tycker alltså att det är mer eller mindre okej beroende på orsaken bakom? T.ex. mer okej om det gäller en sjukdom än om man helt enkelt bara hellre vill ha ett barn av det ena könet? 
  • kickan89

Tack för svar! :) jättekul att ni skriver och ger mig lite nya tankar!
    tycker ni att man borde ändra i lagen så att vissa anledningar inte är giltiga för abort, i det här fallet könsselektiva? Även om man skulle kunna genomföra abort av de förbjudna orsakerna ändå genom att uppge en påhittad anledning så skulle det ju ändå vara en markering för samhället. Eller tycker ni att det är fel att välja bort ett foster på grund av kön om sjukdom inte finns med i bilden trots att det är lagligt?

• kickan89

Gränsen ligger på vecka 18 och då kan man ofta se könet. Med socialstyrelsens godkännande kan man göra abort till vecka 22 men då handlar det ofta om medicinska orsaker.
    Jag är inne lite på samma spår där, att det blir fel att inskränka på den gravidas rättigheter.

• kickan89

Tack för era svar! Många verkar ha svårt att förstå hur man kan göra en könsselektiv abort. Tar gärna emot fler åsikter, jättebra att ha som underlag för att kunna jämföra vad folk tycker och tänker och väldigt intressant att höra olika tankar! :)

• kickan89

Puss det behöver du inte oroa dig för.

Juronjaure det förstår jag absolut! Men samtidigt funderar jag då på om det verkligen är rätt att behålla ett barn som man egentligen inte vill ha på grund av att det känns hånfullt för någon som inte kan eller har svårt att få barn. Som sagt, jag förstår absolut att man kan känna så om man själv kämpar för att överhuvud taget få ett barn oavsett kön men ska en individs känslor få styra över en helt annans livsval?

Tramsa jag håller med i mycket av det du skriver! Jag tror inte heller att könsselektiva aborter är så vanligt att det skulle kunna bli ett samhällsproblem i Sverige utan att det snarare är väldigt få som gör detta och att det då handlar antingen om sjukdomar som drabbar ena könet eller att man helt enkelt redan har barn av det ena könet och längtar efter att även få ett av det andra. Jag skulle inte heller välja att göra abort av en sådan orsak men så länge lagen ser ut som den gör så tycker jag det är fel av tex vården att försöka förhindra vissa orsaker. Det blir liksom bisarrt att hävda att fostret inte ska få diskrimineras på grund av kön när det inte ens har rättighet att leva

• kickan89

En till mamma det beror ju lite på vart man ser problemet med könsselektiva aborter. Ser man det som könsdiskriminering och är inne på genusbiten blir det ju fel att säga att man istället kan få välja i förväg eftersom könet då inte ska spela någon roll, medan det om det är själva aborten man ser som ett problem skulle kunna vara en lösning

• kickan89

Tusen tack till er som tog er tid att svara! Jag har gjort klart och fått betyg på fördjupningen som jag startade tråden för och det blev ett A! :) 

Svar på tråden Könsselektiva aborter