• Anonym (himmlen)

    hur berättar jag om dotterns änglasyskon?

    Min dotter på ca 4 år har änglasyskon som dog innan hon föddes. Dom var mina bonusbarn, inte biologiska.
    Dom dog inte på naturligt sätt utan utav en grym handling av en sjuk person.

    För min dotter är det isig inget konstigt med att dom är i himlen, hon vet ju inget annat.
    Men nu har hon börjat fråga varför. Varför är dom i himlen och inte här som andras syskon?

    Jag vill inte ljuga för henne, hon ska få veta sanningen, men bara så pass mycket sanning som en 4åring klarar av. Hur mycket det nu är??
    "det kom en elak tant.."  känns inte heller okey..

    VAD ska ja säga? Vad ska jag göra? Ska ja säga att vi tar det när hon är äldre,,? de känns inte heller rätt?
     
    Hon har en sån fin inställning till dom nu, och jag är livrädd för att jag ska förstöra det om jag säker något! Jag vill inte "pracka på" henne onödig sorg, eller min sorg för den delen, genom att säga något helt fel!

    tacksam för några visa ord!       

       

  • Svar på tråden hur berättar jag om dotterns änglasyskon?
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Eftersom jag inte vet exakt vad som hänt dina bonusbarn kan det vara svårt med konkreta råd om hur du ska uttrycka det, men jag tycker framför allt att din inställning till 4-åringen och till änglabarnen är väldigt klok och genomtänkt.
    Precis som du säger ska hon få veta, men i lagom proportioner så att hon kan ta emot det. Och de finns ju redan i hennes liv och medvetande. Ett sätt att förklara är förstås att prata med henne hur hon tänker och vad hon tror.
    Men kanske kan du säga något i stil med att det är väldigt ovanligt att barn dör och därför är det väldigt ovanligt att ha änglasyskon, som hon har. Kanske kan du säga att barn kan dö av olyckor och av svåra sjukdomar. Om hon då frågar vidare så kanske du kan säga att barnen dog av en olycka som hände när de var små. Vill hon veta mer så säg att de blev skadade så att de inte kunde leva  längre.
    Barn i den här åldern brukar inte fråga vidare så mycket, vilket ju är bra då de inte kan förstå vuxnas ondska eller sjukdom. Prata mycket om barnen som något fint ni har tillsammans. Ni kanske har bilder och du kan berätta om hur det var när de var små. Så kanske din 4-åring kan få berätta lite om hur de har det nu som änglar.
    Denna fråga kommer förstås att komma igen genom åren och det gäller att hålla samma linje, inte hemlighålla, men bara berätta det som barnet har chans att förstå.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden hur berättar jag om dotterns änglasyskon?