varannan jul...
Jo jag visste ju att det skulle hända, att det är varannan jul som gäller. förra julen, första efter separation ville min make ha dottern natten till julafton o sen firade vi tillsammans på förmiddagen hemma hos dem. dottern ville inte, före, var så ledssen att behöva sova där natten till jul men sen gick det bra. nu nyligen sa hon att det blev okej eftersom hon fick också sin vanliga jul med släkten (min sida) efteråpt. så som vi alltid alltid gjort.
i år är det makens jul. han har nu meddelat att han tänker ta dottern till släkten i skåne. de har inga som helst julaftonstraditioner och vi har aldrig firat där. men så ska det bli. jag står maktlös och försöker få honom att prata med sjuåringen om vad HON vill, barnperspektivet??
konkret undrar jag nu, har jag rätt att kräva att hon komemr tillbaka hem till mig juldagskvällen, alltså 25 dec, att de reser hem från skåne då så att vi hinner fira jul med släkten 26 december?? det är så klart vd jag vill men allra mest för att dottern ska få det hon är van o som hon alltid ser fram emot OCKSÅ?
maken menar att det bryter deras jul och att det inte finns möjlighet att kräva det av mig. hur ser reglerna ut egentligen? varför skulle han ha rätt till alla tre juldagar? hur får jag honom att tänka barnets perspektiv? jag blir knasig! dottern vet inget än och jag fasar för när hon får veta...