• Anonym (MM)

varannan jul...

Anonym skrev 2012-09-24 18:32:11 följande:
    Varför skulle varje jul hos dig vara hennes bästa? Om hon aldrig fått testa fira med släkten på pappas sida kan hon ju inte veta hur det är. Kanske är det toppen?

Varför inte bestämma redan nu hur ni ska ha barnet under kommande jular, nyår och andra högtider? Om pappan vill ha chans att resa till släkten så måste du beakta det.
    Kanske för att hos oss när jag var liten så var det fart och fläkt hos farmor och farfar på julafton. Alla kusinerna var där och vi hade verkligen jättekul.
    Hos mormor och morfar (som vi firade med vid två tillfällen) satt alla stilla i vardagsrummet (en liten lägenhet jämfört med farmor och farfars stora hus - de hade fortfarande flera barn boende hemma medan mamma var yngst hos sig).

Givetvis var det roligare för oss barn med en massa kusiner att leka med, flera fastrar och farbröder som inte ännu hade egna barn och därför älskade att busa med oss, en "äkta" tomte som delade ut julklapparna, om det fanns snö kunde vi åka skidor och pulka direkt utanför dörren och i skogen på andra sidan tomtgränsen (mormor och morfar bodde mitt i stan).

I mitt vuxenliv har vi gjort så att min dotter alltid firat jul med min släkt och sen firat med sin pappas släkt någon annan dag inte alltför långt ifrån julafton (en gång var det på nyårsdagen).   

Svar på tråden varannan jul...