• Anonym

varannan jul...

Finns tyvärr inga regler för sånt här som kan hjälpa dig, ni måste komma överrens och hitta en lösning som funkar för er. Kanske är dottern helt enkelt tvungen att skaffa nya julvanor? 

• Anonym

Ja, om ni tycker att det bästa för barnet är att hon är hos samma förälder varje jul så är ju det en jättebra lösning. Så har jag vuxit upp och det funkade fint. Varje jul hos farföräldrarna och varje nyårsfirande hos morföräldrarna.

• Anonym

Julen är kanske allra viktigast för dig? jag har firat jul på olika ställen och det har fungerat bra det med. Visst är julen annorlunda beroende på vart man firar men det betyder ju inte att det är sämre. Det är klart det kommer kännas konstigt för dottern kanske men om pappan är med och är en vettig och bra förälder så skulle jag ju tro att han kan göra en bra och fin jul för henne ändå. Och hon får ju också chans att lära känna sin pappas sida av släkten bättre. har du henne nyår istället så kan du ju se till att ni firar ett stort och härligt nyår tillsammans med din släkt istället.

Försök att hjälpa dottern att se att detta kan nog bli bra det med så får ju hon iaf en så bra jul som möjligt. Och sedan får du tycka att det är det värsta som kunde hända henne om du vill men låt henne inte se det.

• Anonym
    Anonym (fia) skrev 2012-09-24 18:20:40 följande:
    men var är barnets perspektiv? varför varannan jul? varför inte alla jular hos ena föräldern (eller en stund med båda föräldrarna funkar för oss också om han vill), och alla tex födeöseldagar elel rnyår elelr midsomamr ellar vad han nu vill, hos honom. jag vill fira ALLT med mitt barn men det handlar ju om vad HON mår bra av. ska barn behöva SÖRJA sin jul? ska de behöva vara ledsna att inte få fira som de brukar o veta att släkten träffas utan henne nu när hon sitter i skåne och inte ens kan träffa mamma?
    Varför ska barn tvingas släppa det som är viktigt för dem? jag vill tex inte vara utan dottern på födelsedagar men jag tror hon kan få toppen traditioner med pappa o tror att de behöver få ha sina vanor och traditioner varje år, itne varannat år? 
    Varför skulle varje jul hos dig vara hennes bästa? Om hon aldrig fått testa fira med släkten på pappas sida kan hon ju inte veta hur det är. Kanske är det toppen?

Varför inte bestämma redan nu hur ni ska ha barnet under kommande jular, nyår och andra högtider? Om pappan vill ha chans att resa till släkten så måste du beakta det.
  • Anonym

Kräva kan du väl inte men ni får väl göra upp hur det ska vara. Kör julafton vartannat år så får den andra föräldern juldagen och annandag jul. Variera nyårsafton vartannat år. Kan ju gå bra att fira jul ihop så länge inte någon har en ny partner, den kanske inte vill fira med något ex.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-24 18:54:46 följande:
    Kräva kan du väl inte men ni får väl göra upp hur det ska vara. Kör julafton vartannat år så får den andra föräldern juldagen och annandag jul. Variera nyårsafton vartannat år. Kan ju gå bra att fira jul ihop så länge inte någon har en ny partner, den kanske inte vill fira med något ex.
    Fast med långa resor till släkten funkar nog inte att den andra får juldagen men i övrigt är det en bra idé.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-24 18:32:11 följande:
    Varför skulle varje jul hos dig vara hennes bästa? Om hon aldrig fått testa fira med släkten på pappas sida kan hon ju inte veta hur det är. Kanske är det toppen?

Varför inte bestämma redan nu hur ni ska ha barnet under kommande jular, nyår och andra högtider? Om pappan vill ha chans att resa till släkten så måste du beakta det.

Sen gäller det nog att du som mamma är positiv till att hon i år får chansen att spendera julen med sin pappa och komma den släkten närmare. =)
  • Anonym

Kontakta familjerätten och kom överens om ngt. De sätter allt i barnens perspektiv.

• Anonym
    Anonym (fia) skrev 2012-09-26 21:06:31 följande:

ok. det är bara att de inte firar jul i släkten i skåne, de jobbar ofta på julen, inom vården och annat, och har hittills aldrig haft någon jultradition. däremot finns andra högtiders tradtioner och jag funderar kring om inte det vore fint att då fånga det och ha en tradition att fira varje av en särskild högtidhelg där då istället. jag hör vad ni säger men förstår itne VRFÖR man ska ha varannat år, varför itne dela högtiderna mellan sig? varför ska inte barn kunna känna "så här firar jag alltid påsken" eller "mina nyår innefattar alltid pappa och kompisen och hennes familj" varför ska allt klyvas i varannat år?
    Menar du att pappan åker med henne till Skåne och så jobbar han? Varför måste allt alltid vara likadant? Barn växer av att få uppleva olika saker med människor de är trygga med.
  • Anonym

Ni är två föräldrar som gemensamt ska komma överens om vad som är ert barns bästa, men även barnet ska få ha en åsikt i frågor som rör barnet. Därmed inte sagt att barnet bestämmer.

Hur kan du veta att barnets bästa är att bara fira jul med dig när du inte är villig att testa annat?

Din åsikt om barnets bästa är din åsikt, alltså det är inte synonymt med vad som verkligen är bäst för barnet.

• Anonym

fira ihop?
    varannan jul med din släkt och varannan med hans släkt? 

• Anonym

Jag tror att sånt här som så mycket annat när man skiljer sig handlar om vad man förmedlar till barnen. Tycker man som förälder att det är roligt att barnet får tillfälle till nytt firande, i ert fall i Skåne, och förmedlar den känslan till barnet så har man optimerat förutsättningarna för att barnet också ska tycka att det är kul. 

För vår del har jularna spenderats på lite olika sätt. Mina barns pappa har en stor släkt med väldigt trevliga och traditionella firanden. Jag har ingen sådan tradition på min sida utan har ordnat eget julfirande som också är trevligt. När jag träffade min nuvarande man så ordnade vi det hela så att vi har varannan julafton och varannan juldag och firar alltså kan man säga två jular. Ibland åker vi utomlands och jag hade då blivit mycket förvånad om min ex-make motsatt sig det med motiveringen att den trevliga jul de firar då skulle prioriteras. Nu är han inte en sådan person utan har, precis som jag, alltid uppmuntrat och glatt sig åt alla de olika saker som våra barn får uppleva och vi har därför alltid kunnat skicka iväg dem till varandra och varandras planerade saker med glädje och stor generositet. Det mår barn bra av.

Är ditt barn osäker på det sätt som jag får intrycket av här ökar ert föräldraansvar för att gör det tryggt i den nya situationen. Din del skulle då kunna bestå i att förmedla till barnet hur värdefullt det är att också få göra nya saker och uppleva annat än det man redan provat (och för all del kan göra igen, jular återkommer som bekant).  

• Anonym

har aldrig haft vv jul fast jag separerat från barnens pappa. barnen fick välja själva hur dom ville fira jularna och dom väljer att alltid fira 23-24 hos mig och åker till sin pappa den 25. vet inte om pappan gillar det men barnen får göra som dom vill....

jag röstar på att barnet får välja hur det vill fira julen. 

• Anonym

Vad har ni för överenskommelse gällande boende och umgänge? Vem har jämna veckor? Vilken veckodag byter barnet hem?

• Anonym
    Anonym (fia) skrev 2012-09-24 18:20:40 följande:
    men var är barnets perspektiv? varför varannan jul? varför inte alla jular hos ena föräldern (eller en stund med båda föräldrarna funkar för oss också om han vill), och alla tex födeöseldagar elel rnyår elelr midsomamr ellar vad han nu vill, hos honom. jag vill fira ALLT med mitt barn men det handlar ju om vad HON mår bra av. ska barn behöva SÖRJA sin jul? ska de behöva vara ledsna att inte få fira som de brukar o veta att släkten träffas utan henne nu när hon sitter i skåne och inte ens kan träffa mamma?
    Varför ska barn tvingas släppa det som är viktigt för dem? jag vill tex inte vara utan dottern på födelsedagar men jag tror hon kan få toppen traditioner med pappa o tror att de behöver få ha sina vanor och traditioner varje år, itne varannat år? 

om du nu tycker att det är ok att barnet alltid firar jul med ena föräldern, är du villig att låta honom ta varje jul??? Eller är det enbart du som ska ha en hel jul varje år med ditt barn? Du låter väldigt egoistisk i mina ögon.
  • Anonym

Din dotter har ju en hel del att jobba med själv vad det låter som. Hon tycks på din beskrving ha väldigt svårt för att det händer nya saker och det är nog viktit för henne att få chansen att arbeta med. Kanske slipper hon då känna så resten av livet så fort en förändring står för dörren, för förändringar händer hela tider. Jag kan inteheller förstå att det skulle vara mer för barnets bästa att vara ALLA jular med mammma och ALLA påskar med pappa tex. Men så tycker jag inte heller att traditioner ska vara så extremt viktiga att hela högtiden blir förstörd om det inte blir exact som förra året. Att göra saker på olika sätt är snarare berikande än berövande tycker jag.

Svar på tråden varannan jul...