varannan jul...
Det finns inga regler vad gäller umgänge, annat än det umgängesavtal ni satt upp.
Har ni inget avtal så föreslår jag att ni skriver ett, ett som specar hur många dagar julen ska vara.
Jag och exet har specat att vi delar upp jullovet i tre perioder - före jul, under jul (23-27/12) och efter jul. Sedan turas vi om att välja vilka perioder vi vill ha. Före och efter jul kan förlängas om man skulle vilja göra en resa då, men vi vet båda att vi är garanterade att träffa barnet antingen fram till den 23:e eller from den 27:e även om det är den andre föräldern som väljer.
Rent spontant skulle jag säga att det är nyttigt för ditt barn att få se olika jultraditioner och att du därför ska försöka uppmuntra henne att se positivt på en jul med pappas släkt - FÖR HENNES SKULL.
Att flänga fram och tillbaks genom landet är definitivt inte i barnets intresse, och du behöver också sätta dig ner och försöka se det från hennes perspektiv. Om du är upprörd över hennes kommande jul blir hon också det, om du är positiv blir hon också det.
Jag har haft jättesvårt att släppa mina egna jultraditioner, men de är faktiskt mina inte mitt barns, och han har rätt att få prova på olika traditioner för att kunna hitta det som han uppskattar mest.