varannan jul...
Anonym (fia) skrev 2012-09-27 14:21:32 följande:
Men frågar du inte dina barn om vad de tänker att de behöver eller vill i olika situationer? jag talar inte om ALLA situationer, jag frågar som sagt inte mitt barn om hon VILL ta en spruta elelr om hon VILL vara hemma från skolan när hon är magsjuk elelr om hon har lust att borsta tänderna. Men det här är ju nåt annat. det finns ju helt olika grad av frågor och ämnen?Att säga att barns bästa inte är att få sin vilja fram känns som nåt min 90åriga mormor skulle säga *skratt*
Barns bästa är i min värld att få var amed och tycka och påverka sitt eget liv och var amed att ta beslut om det egna i lagom utsträckning. hon får itne Välja om hon ska bo hos både mig och pappa för det är vuxenbeslut men hon får vara med och säga vad om underlättar. hon vill tex att vi alltid byter på ett visst sätt, att det är vi som tar ansvar för att packa sakerna åt henne, att hon vet om vi tex ska göra nåt särskilt första dagen hon kommer såd et inte blir en överraskning. Barn mår BRA av att få var amed och bestämma. För mig är det därför självklart att man borde FRÅGA henne vad hon vill. jag vill fråga henne hur hon helst vill ha sin jul. elelr ännu hellre, eftersom pappa vill till skåne med henne och efterosm jag är rätt orolig över situationen, så önskar jag att pappa frågar "om du fick bestämma (därmed inte sagt att hon får!) hur skulle du vilja ha din jul, för jag skulel vilja att vi åker till skåne i jul, vad tänker du om det"
men det kan han bara göra om han kan tänka sig att backa och låta henne säga nej tack, utana tt hon känner skuld över det i förhållande till honom.
och det vet jag itne omd et är möjligt...
Det är uppenbart att du bara vill ha svar som stödjer din tes, men majoriteten av de som svarat håller inte med dig.