• Anonym (cc)

varannan jul...

Anonym (fia) skrev 2012-09-24 18:20:40 följande:
    men var är barnets perspektiv? varför varannan jul? varför inte alla jular hos ena föräldern (eller en stund med båda föräldrarna funkar för oss också om han vill), och alla tex födeöseldagar elel rnyår elelr midsomamr ellar vad han nu vill, hos honom. jag vill fira ALLT med mitt barn men det handlar ju om vad HON mår bra av. ska barn behöva SÖRJA sin jul? ska de behöva vara ledsna att inte få fira som de brukar o veta att släkten träffas utan henne nu när hon sitter i skåne och inte ens kan träffa mamma?
    Varför ska barn tvingas släppa det som är viktigt för dem? jag vill tex inte vara utan dottern på födelsedagar men jag tror hon kan få toppen traditioner med pappa o tror att de behöver få ha sina vanor och traditioner varje år, itne varannat år? 
    Tycker du barnets perspektiv ska få styra även när det gäller att gå till tandläkaren, ta sprutor, läggningstider och godisätande? Eller är det bara viktigt då det sammanfaller med din uppfattning?

Själv skulle jag gärna ha mina barn varje jul, men inte om det är på bekostnad av resten av släkten. Ska de sitta och köra till och från Skåne för att få fira en dag jul och sen två dagar i bilen, nej fy tusan. Det är inte rätt mot varken dottern eller exet. Ta varannan jul, och få många långa lediga dagar tillsammans varannan jul istället för att stressa varje jul.
  • Anonym (cc)

Du går i cirklar.
    Barns bästa är inte att få sin vilja fram. Ge dottern chansen att få fira jul med sin pappa ibland, att få ta del av nya härliga traditioner. Svårare än så är det inte. Man krossar inte en tioårings hjärta genom att låta henne få bli besviken ibland. Det är en del av livet.

• Anonym (cc)
    Anonym (fia) skrev 2012-09-26 21:06:31 följande:

ok. det är bara att de inte firar jul i släkten i skåne, de jobbar ofta på julen, inom vården och annat, och har hittills aldrig haft någon jultradition. däremot finns andra högtiders tradtioner och jag funderar kring om inte det vore fint att då fånga det och ha en tradition att fira varje av en särskild högtidhelg där då istället. jag hör vad ni säger men förstår itne VRFÖR man ska ha varannat år, varför itne dela högtiderna mellan sig? varför ska inte barn kunna känna "så här firar jag alltid påsken" eller "mina nyår innefattar alltid pappa och kompisen och hennes familj" varför ska allt klyvas i varannat år?
    För att ditt barn har rätt till en tight relation med sin far också! Och att dela hans liv, även på julen!

Jag frågar dig igen: Tycker du barnets perspektiv ska få styra även när det gäller att gå till tandläkaren, ta sprutor, läggningstider och godisätande? Eller är det bara viktigt då det sammanfaller med din uppfattning?
  • Anonym (cc)

Ja, barn ska behöva ha det så ibland faktiskt. Och det kan komma en jättestark reaktion. Men så är livet. I januari har hon glömt det. Det är inte som att nån dött liksom. även om det är en jobbig situation, Se till att stötta och hjälp bara. Nästa år får hon fira hos dig.

Svar på tråden varannan jul...