Anonym skrev 2012-09-24 18:11:07 följande:
Jag har inget med saken att göra. Ja e bara en nyfiken fröken som ser diverse olika termer och blir nyfiken. Har själv inga barn =)
Mamman får ensam vårdnad om föräldrarna inte är sammanboende har jag förstått?
En pappa kan få interimistisk gemensamvårdnad tills förhandling ägt rum? men vad innebär det? exakt samma sak som alla andra föräldrar som har gemensam vårdnad, exempelvis båda har lika mycket att säga till om vad gäller dagisplats, flytt, barnets journal (läsa) och föräldradagar (båda har rätt att nyttja sina 240 dagar)? har jag förstått det rätt?
Mamman får per automatik ensam vårdnad om föräldrarna inte är gifta vid födseln. Det innebär i princip att
gör man inget aktivt för att få gemensam vårdnad, blir den alltså enskild för mamman. Sen kan den som alla skriver här, ändras på olika sätt - men gör man inget är mamma ensam vårdnadshavare tillsvidare.
Ett interimistiskt beslut om vårdnad, gäller tillsvidare i väntan på dom/beslut. Det gäller tills det fattas ett slutligt beslut, eller tills det upphävs. Om jag förstått TS fråga rätt, så undrar hon om det finns någon form av inskränkningar som gör att en interimistisk vårdnad inte ger fullt lika mycket att säga till om som en "vanlig" dom eller beslut.
Svaret på det är nej. Det finns inga begränsningar, eller inskränkningar som gör att en interimistisk gemensam vårdnad innebär mindre rätt att säga till. Det är precis som vilken gemensam vårdnad som helst, men gäller alltså bara till ett definitivt beslut kommer.