• duntäcke

14-åringen vill ha p-piller

Hej!
    Igår kom min flickväns 14-åriga dotter och ville prata med mig och min flickvän. Hon sa att hon vill ha hjälp att  skaffa p-piller, för att hon och hennes pojkvän inte ville köra med kondom. Jag blev väldigt förvånad, för när jag var 14 hade jag nog hellre dött än att fråga mina föräldrar om preventivmedel (istället hoppades jag att den jag låg med hade fixat kondomer, annars fick det bli utan).
    Vi pratade lite om det, hörde med henne och försäkrade oss om att hon var med på att ligga med honom, att hon kände sig redo helt enkelt (förhörde henne inte eller så, frågade bara lite ytligt). Killen är jättesnäll, sjukt trevlig och dom är så fina tsm. 
    Jag kommer att hjälpa henne fixa p-pillerna nu i veckan.
    Är fett stolt att hon kom till oss med detta "problemet", verkligen.
    Men det som gjorde mig (och min flickvän) var att en av hennes äldre kompisar hade fixat det själv (att fixa det själv är inget konstigt, det gör ju många unga) för att hon var rädd för att bli utslängd annars. Kanske överdriver kompisen, men fortfarande, har man inte misslyckats rätt ordentligt som förälder om ens barn tror att det ska bli utslängd om man ber om p-piller?!
    Så, nu hör jag med alla er, hur hade ni reagerat om det hade varit er dotter som bad er om hjälp att skaffa p-piller? 

• Svar på tråden 14-åringen vill ha p-piller
  • Whitetrash86

kan kommer lära mina barn att det är okey att fråga om allt som rör sex. 

Men många sitter ju fortfarande med att man INTE ska ha sex fören man är 18 eller tidigast 17. För det är ju hemskt att ens barn har sex.. även om man som förälder inte säger det rätt ut så märker man det som barn.

Dock kan jag ju tycka att man är lite ung för sex vid 14års ålder.. när jag var 14 var sex det sista jag tänkte på, men som med allt annat så ändras tiderna och jag skulle inte skälla ut mitt barn för det. Det är väl bättre att VETA att barnet har sex och skyddar sig än att hoppas på att barnet skyddar sig om hen nu har sex..? 

• Hannah76

Kan ju vara så att det inte är sanningen, men att barnet tycker att det är så pinsamt?

Jag hoppas (och tror) att mina barn kommer kunna ta det med oss. Jag pratade inte om det med min mamma.  

• duntäcke
    Whitetrash86 skrev 2012-09-24 19:50:00 följande:
    kan kommer lära mina barn att det är okey att fråga om allt som rör sex. 

Men många sitter ju fortfarande med att man INTE ska ha sex fören man är 18 eller tidigast 17. För det är ju hemskt att ens barn har sex.. även om man som förälder inte säger det rätt ut så märker man det som barn.

Dock kan jag ju tycka att man är lite ung för sex vid 14års ålder.. när jag var 14 var sex det sista jag tänkte på, men som med allt annat så ändras tiderna och jag skulle inte skälla ut mitt barn för det. Det är väl bättre att VETA att barnet har sex och skyddar sig än att hoppas på att barnet skyddar sig om hen nu har sex..? 
    Det låter väll väldigt sent med tidigast 17? Man blir ju byxmyndig vid 15. Ja, på såsätt år det tidigt, men hon är väldigt mogen, och vill hon så kan vi ju egentligen inte hindra henne. Ja, precis, det känns bättre att vi har koll på att hon skyddar sig, än att hon gör som tex jag gjorde. 
  • duntäcke
    Hannah76 skrev 2012-09-24 19:50:07 följande:
    Kan ju vara så att det inte är sanningen, men att barnet tycker att det är så pinsamt?

Jag hoppas (och tror) att mina barn kommer kunna ta det med oss. Jag pratade inte om det med min mamma.  
    Ja, jag tror nog att det är någon slags överdrift i det hela. Men kunde ändå inte låta bli att tänka på att det kanske finns föräldrar som ser det så. 
  • Hannah76
    duntäcke skrev 2012-09-24 19:54:13 följande:
    Ja, jag tror nog att det är någon slags överdrift i det hela. Men kunde ändå inte låta bli att tänka på att det kanske finns föräldrar som ser det så. 

Det finns det säkert. Har man dåliga erfarenheter själv, så kanske man överför det-

Jag tycker ni ska vara stolta över att hon kom till er och för att hon är förståndig =) 
  • Aaliyah

Det verkar vara en jättemogen tjej din flickvän har ts, och ni verkar vara bra föräldrar/styvföräldrar.

I can only please one person per day. Today's not your day and tomorrow doesn't look good either
  • EmeNo11

Jag hade gladeligen följt med och hjälpt henne och jag hoppas att när hon blir så stor kommer och pratar med mig. Jag själv frågade inte min mamma om hjälp utan det var hon som frågade mig om jag kände att jag behövde P-piller :)

Nova 110903
  • snöwhite

När jag var 14 så tog jag upp det med mina föräldrar men dom sa att det inte skulle komma på frågan om att jag skulle ha p-piller så jag skaffade det själv, kan dock säga att jag var på tok för ung för att ha sex vid den åldern och mådde ganska dåligt ett tag efter men det går ju från individ till individ :)

• duntäcke
    Hannah76 skrev 2012-09-24 19:58:09 följande:

Det finns det säkert. Har man dåliga erfarenheter själv, så kanske man överför det-

Jag tycker ni ska vara stolta över att hon kom till er och för att hon är förståndig =) 
    Aaliyah skrev 2012-09-24 20:00:44 följande:
    Det verkar vara en jättemogen tjej din flickvän har ts, och ni verkar vara bra föräldrar/styvföräldrar.
    Tack!:)
    EmeNo11 skrev 2012-09-24 20:01:49 följande:
    Jag hade gladeligen följt med och hjälpt henne och jag hoppas att när hon blir så stor kommer och pratar med mig. Jag själv frågade inte min mamma om hjälp utan det var hon som frågade mig om jag kände att jag behövde P-piller :)
    Vad bra! Känns skönt att veta att vi inte är helt ute och cyklar!:)
    snöwhite skrev 2012-09-24 20:04:02 följande:
    När jag var 14 så tog jag upp det med mina föräldrar men dom sa att det inte skulle komma på frågan om att jag skulle ha p-piller så jag skaffade det själv, kan dock säga att jag var på tok för ung för att ha sex vid den åldern och mådde ganska dåligt ett tag efter men det går ju från individ till individ :)
    Ja, när jag var 14 låg jag runt en del, det var väll inte så bra. Men hon är ju tsm med denna killen, har varit ett tag och känner sig redo, så det känns ganska bra. :)

• EmeNo11

Jag tycker lite så att hellre att hon äter P-piller än att hon blir gravid för ha sex lär hon nog ha ändå även om vi skulle vägra henne P-piller.

Svar på tråden 14-åringen vill ha p-piller