• camilla8787

Drar sig i örat men inte ledsen (4mån)

Har en liten kille som dem senaste dagarna börjat dra sig i örat., han är nu 4 månader. Har kopplat det till att han är trött, då han gör det även då. Men idag har det varit oftare och oftare. Han är dock inte gnällig så därför blir jag lite fundersam. Brukar dem bli ledsna när det är öroninflammation? 

• Svar på tråden Drar sig i örat men inte ledsen (4mån)
  • Valaine

Han kanske bara utforskar örat? Min lilla tös höll stenhårt i örat och klämde så att det blev rött när hon var liten haha. :P

• Hoppfull84

om det är öroninflammation så brukar de bli väldigt ledsna, speciellt när man lägger dom ner(upprätt läge gör att trycket minskar lite).
    Verkar han täppt i näsan? ibland kan man ju få lock i öronen när man är lite täppt då kan det hjälpa med näsdroppar, inte i örat utan i näsan självklart hehe.

annars kan det ju helt enkelt vara så att han upptäckt sina öron och gillar att dra i dom just nu. precis som dom upptäcker sina händer och mumsar på dom dygnet runt en period, sedan fötterna osv.. många barn gillar att gnugga oronen just när de är trötta precis som du beskriver också. verkar han glad och nöjd och inte snuvig så lät honom pilla på!

• camilla8787
    Hoppfull84 skrev 2012-09-24 20:59:28 följande:
    om det är öroninflammation så brukar de bli väldigt ledsna, speciellt när man lägger dom ner(upprätt läge gör att trycket minskar lite).
    Verkar han täppt i näsan? ibland kan man ju få lock i öronen när man är lite täppt då kan det hjälpa med näsdroppar, inte i örat utan i näsan självklart hehe.

annars kan det ju helt enkelt vara så att han upptäckt sina öron och gillar att dra i dom just nu. precis som dom upptäcker sina händer och mumsar på dom dygnet runt en period, sedan fötterna osv.. många barn gillar att gnugga oronen just när de är trötta precis som du beskriver också. verkar han glad och nöjd och inte snuvig så lät honom pilla på!
    Jag tycker att han varit lite snuvig och röd kring ögonen dem senaste 2 dagarna. Så det är kanske som du skriver att han har lock för öronen pga förkylning. Han hostar lite också. Han ligger just nu och sover och håller sig på örat men är inte ledsen eller vaknar. Får se om det blir värre under natten, då får jag ringa BVC imorgon bitti. Eller man åker till akuten om dem har jätte ont på natten?
    Herregud, så svårt det här om lill-killen skulle få ont mitt i natten, man blir ju helt hysterisk som första-barns förälder. =-)

Det är dessutom samma öra hela tiden som han drar sig i. 
  • camilla8787
    Valaine skrev 2012-09-24 20:58:19 följande:
    Han kanske bara utforskar örat? Min lilla tös höll stenhårt i örat och klämde så att det blev rött när hon var liten haha. :P
    Haha, ja, vi hoppas på det och inte öroninflammation!
  • lövet2

I den åldern är de fullt upptagna med att utforska sina kroppsdelar. Händerna brukar vara avklarade, så i stället drar de i näsan eller öronen, och så kan de försöka sticka ut sina ögon ...

• Hoppfull84

om han sover nöjt så har han med största sannolikhet inte öroninflammation, brukar bli illvrål så fort man tippar ikull dom då. han gillar nog bara att dra sig i örat, som sagt många ungar gillar att gnussa och dra i örat när de ska somna, det låter väl lite gosigt kanske.

om han ändå mot förmodan skulle vakna och ha ont så finns inte så mycket man kan göra annat än att försöka trösta och sittsova med bebisen och ge näsdroppar för att minska på trycket. att åka in akut är ingen större vits för de kan inte göra så mycket på sjukan heller. de kan skriva ut pencillin men det tar ju nåt dygn innan det ger effekt.
    öroninflammation är jobbigt när de inte kan ligga ner och sova och man blir sittande med dom i famnen hela natten men oftast leker de glatt på dagen ändå så det är inte superhemskt.

• camilla8787
    Hoppfull84 skrev 2012-09-24 21:31:27 följande:
    om han sover nöjt så har han med största sannolikhet inte öroninflammation, brukar bli illvrål så fort man tippar ikull dom då. han gillar nog bara att dra sig i örat, som sagt många ungar gillar att gnussa och dra i örat när de ska somna, det låter väl lite gosigt kanske.

om han ändå mot förmodan skulle vakna och ha ont så finns inte så mycket man kan göra annat än att försöka trösta och sittsova med bebisen och ge näsdroppar för att minska på trycket. att åka in akut är ingen större vits för de kan inte göra så mycket på sjukan heller. de kan skriva ut pencillin men det tar ju nåt dygn innan det ger effekt.
    öroninflammation är jobbigt när de inte kan ligga ner och sova och man blir sittande med dom i famnen hela natten men oftast leker de glatt på dagen ändå så det är inte superhemskt.
    Flytande alvedon borde väl hjälpa lite kom jag på efter en dusch, haha?
  • Lindsey Egot the only one

Vissa barn blir inte alls ledsna och kinkiga när de får öroninflammation utan reagerar bara precis innan trumhinnan brister. Om du är orolig hade jag iaf beställt tid till VC och kollat upp det!

• Lindsey Egot the only one

Kan tillägga att min son sov gott, vaknade grät en kvart till en halvtimme sedan brast trumhinnan och sedan sov han vidare precis som om inget hänt. Detta hände 16 gånger från 10månader till 18måbader då han fick rör i öronen

• Elvis Mamma

Min lilla tjej på 3,5 månad har också börjat dra sig i öronen, framförallt när hon är trött Tänkte också på öroninflammation först men min erfarenhet är att de brukar märks i form av gnäll, skrik, feber osv, mitt äldsta barn var ett riktigt öronbarn å de märktes!

• camilla8787

Det var inget i natt så antar att han bara hittat sina öron. Ska be BVC ta en titt när jag ändå ska dit på fredag. 

• päronkagge

Min dotter drar sig oxå i öronen så dom nästan lossnar ser det ut som ibland (utforskar)
    Du kan alltid prova att trycka på den där lilla "snibben" mellan örat hela örat (mot kinden till) hoppas du förstår var jag menar, men har han öroninflammation brukar de reagera när man trycker just där. 

• camilla8787
    päronkagge skrev 2012-09-25 13:59:12 följande:
    Min dotter drar sig oxå i öronen så dom nästan lossnar ser det ut som ibland (utforskar)
    Du kan alltid prova att trycka på den där lilla "snibben" mellan örat hela örat (mot kinden till) hoppas du förstår var jag menar, men har han öroninflammation brukar de reagera när man trycker just där. 
    Ska kolla imorgon när plutten vaknat. Men han verkar inte alls störd idag och tycker han mest dragit idag när han varit tröttis. 
Svar på tråden Drar sig i örat men inte ledsen (4mån)