• Gerbia

Andra som står i startgroparna för ÄD?

Hej!

Har precis börjat prata om att göra ÄD och vill gärna komma i kontakt med andra som tänker göra

samma sak framöver.

Kram Solig      

• Svar på tråden Andra som står i startgroparna för ÄD?
  • germany
    Ypke - Jag var mest nyfiken på det du skrev att du kände dig stärkt av valet av att genomgå ÄD på  klinik i Finland, så om du vill och orkar berätta gärna Solig.

Har ni nu tagit om alla prover osv?
    Att ta om AMH prov är inte lika läskigt när ni nu ändå har bestämt er för att välkomna ÄD. Hoppas ändå att ditt värde inte är altlför illa. Nyfiken sen också på vad värdet visade, så vill du så får du skriva här sen och förtälja det också Flört

Kram   / Germany
  • Gaaaa

Jag satt och fyllde i information till reprofit och de frågar sådant som jag aldrig har hört talas om. Prov som jag et inte har gjort osv.

Då går ju tankarna till drömmen om ett eget biologiskt barn igen och om man skulle prova IVF där för 1950 eur..

Men samtidigt så tror jag inte att det hjälper då mina ägg inte vill befruktas och dela sig..

• Gaaaa
    Dustpuppy skrev 2012-10-14 12:02:37 följande:
    Gaaa: Vad landstinget har för antal försök ska inte påverka ersättningen från FK. Du får inte glömma att de är två helt separata myndigheter, med olika bedömningsgrunder. Nu antar jag att du dessutom pratar om IVF-försök.
    De flesta landsting har ett antal IVF OCH ett antal ÄD-försök som de erbjuder, så även om du är rädd för att FK av någon anledning skulle göra som landstinget (vilket de inte gör), så har du fortfarande ÄD-försök kvar på landstinget (som de inte kan ge dig och då har du rätt till vård i utlandet).

Man blir tryggare i sina val om man lär sig om hur myndigheter fungerar i Sverige och har lättare att hävda sin rätt.
    Jag rekommenderar alla att läsa någon juridikkurs, även om man inte håller på med IVF/ÄD, man har nytta av det i sin vardag.

/Dustpuppy

Jag ringde försäkringskassan och de hänvisade mig att tala med Landstinget först, för om jag inte får där så får jag inte. För det skilljer sig mellan landstingen.
    Jag kommer inte att få.
    Men jag ska försöka, jag har bett om ett intyg från läkaren på ivf som jag sedan kommer att skicka in när vi är klara..
    Kanske är det nya regler då..
    Vilka landsting tillhör ni?? Jag har västra götaland.
  • Dustpuppy

Gaaa: Västra Götaland. 3 landstingsbetalda IVF och 2 ÄD betalda via FK, allt under perioden 2006-2012.
    Västra Götaland räknar dessutom separat på IVF och ÄD, så oavsett om FK har ändrat regler eller inte, så
    borde det inte vara ett problem.

/Dustpuppy

• germany
    Dustpuppy skrev 2012-11-01 16:58:49 följande:
    Gaaa: Västra Götaland. 3 landstingsbetalda IVF och 2 ÄD betalda via FK, allt under perioden 2006-2012.
    Västra Götaland räknar dessutom separat på IVF och ÄD, så oavsett om FK har ändrat regler eller inte, så

/Dustpuppy
    Nu vet jag inte om jag hänger med riktigt i svängarna Flört.
    Menar du att ditt landsting skiljer på IVF och ÄD?
    Så om jag i mitt landsting har förbukat mitt enda gratisförsök på IVF så har jag ändå rätt att få ett bekostat ÄD försök också? Jag har hela tiden trott att mitt enda gratisförsök är förbrukat och att man inte kan få både ÄD och IVF utan antingen eller. Men så är det alltså inte?
  • Gaaaa
    Dustpuppy skrev 2012-11-01 16:58:49 följande:

/Dustpuppy

Då vet jag inte vem jag ska prata med mer, eftersom jag har talat med personal på Sahlgrenska och de släpper inte in mig med ÄD..
  • Dustpuppy

Gaaaa: varför släpps du inte in i kön?
    Är det pga ålder?

Germany: åtminstone 2010 hade vi fått göra både 3 IVF och 3 ÄD, men vi tackade ja till kön för sent.
    VGR har åldersgräns på 40 för kvinnan och jag skulle hinna fylla 40 innan vi kom fram i kön.
    Vad du har rätt till beror på vad ditt landsting har satt för (godtyckliga) gränser för antal försök, alla gör olika.
    Var man bor i Sverige påverkar hur bra vård man får, tyvärr (gäller även andra sjukdomar, som cancervård, vilka mediciner som ingår i högkostnadsskydd eller inte osv).

Lite mer om hur olika landsting hanterar IVF/ÄD:

www.barnlangtan.com/landstingen
    www.barnlangtan.com/images/stories/PDF_filer/barnlangtan-landstingen2011.pdf

/Dustpuppy

• Gaaaa
    Dustpuppy skrev 2012-11-02 11:06:06 följande:
    Gaaaa: varför släpps du inte in i kön?
    Är det pga ålder?

Germany: åtminstone 2010 hade vi fått göra både 3 IVF och 3 ÄD, men vi tackade ja till kön för sent.
    VGR har åldersgräns på 40 för kvinnan och jag skulle hinna fylla 40 innan vi kom fram i kön.
    Vad du har rätt till beror på vad ditt landsting har satt för (godtyckliga) gränser för antal försök, alla gör olika.
    Var man bor i Sverige påverkar hur bra vård man får, tyvärr (gäller även andra sjukdomar, som cancervård, vilka mediciner som ingår i högkostnadsskydd eller inte osv).

Lite mer om hur olika landsting hanterar IVF/ÄD:

www.barnlangtan.com/landstingen
    www.barnlangtan.com/images/stories/PDF_filer/...

/Dustpuppy
    För att jag gjort 3 ivf och de anser att jag hade ägg och inga problem..
    Jag ska läsa dina länkar!
  • Dustpuppy

Gaaaa: Då hänger jag med. Så länge man anses ha egna ägg så har man inte rätt till landstings-ÄD (och då faller även iden med ersättning för utlands-IVF). Med FKs regler kan du då få ersättning för utlands-IVF eftersom IVF är rekommenderad behandling och ditt landsting vägrar. ÄD får du däremot bekosta själv.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Skrev fel , det ska stå "och då faller även iden med ersättning för utlands-ÄD" .

/Dustpuppy

• Gaaaa
    Dustpuppy skrev 2012-11-02 11:54:57 följande:
    Gaaaa: Då hänger jag med. Så länge man anses ha egna ägg så har man inte rätt till landstings-ÄD (och då faller även iden med ersättning för utlands-IVF). Med FKs regler kan du då få ersättning för utlands-IVF eftersom IVF är rekommenderad behandling och ditt landsting vägrar. ÄD får du däremot bekosta själv.

/Dustpuppy

What?? kan jag göra ivf utomland och få det betalt??

Jag tycker att det är lite difust med detta om att få ägg.. Jag har ju hittils inte blivid gravid av några av mina ägg.
    Om jag fått ut 7 st så har jag ett kvar dag 3, samma med 9 st, sedan var det jackpot av 7 så hade jag 4 st kvar dag 3. Och blev gravid med tidigt MF.
    Ny klinik 10 ägg och fem dag 3, sedan 3 dag 5. ett tillbaka, resterand slängdes..
    4 ägg dag 3 ett kvar. 1 ägg och 1 kvar.

Allså mina ägg är det ju allvarliga problem med..
    Jag hoppas/önskar att de blivit bättre med Dhea och levaxinet, men det kan jag ju inte få reda på..
  • Dustpuppy

Gaaaa: Om du enligt din läkare (för enkelhets skull landstingsläkare) behöver en viss vård, oavsett om det är IVF, ÄD, mot cancer, handsvett, hjärtproblem osv. OCH ditt landsting vägrar dig vården baserat på icke-medicinska skäl, så har du rätt till ersatt utlandsvård.

Så enkelt är det.

Det finns landsting som vägrar cancersjuka en viss vård för att den är dyr. Andra landsting erbjuder den. Då åker man utomlands.

Samma gäller för IVF, PGD, ÄD etc. Läs på FKs sida om planerad vård utomlands.

/Dustpuppy

Svar på tråden Andra som står i startgroparna för ÄD?