Andra som står i startgroparna för ÄD?
Hej!
Har precis börjat prata om att göra ÄD och vill gärna komma i kontakt med andra som tänker göra
samma sak framöver.
Kram
Hej!
Har precis börjat prata om att göra ÄD och vill gärna komma i kontakt med andra som tänker göra
samma sak framöver.
Kram
Jag satt och fyllde i information till reprofit och de frågar sådant som jag aldrig har hört talas om. Prov som jag et inte har gjort osv.
Då går ju tankarna till drömmen om ett eget biologiskt barn igen och om man skulle prova IVF där för 1950 eur..
Men samtidigt så tror jag inte att det hjälper då mina ägg inte vill befruktas och dela sig..
Gaaa: Västra Götaland. 3 landstingsbetalda IVF och 2 ÄD betalda via FK, allt under perioden 2006-2012.
Västra Götaland räknar dessutom separat på IVF och ÄD, så oavsett om FK har ändrat regler eller inte, så
borde det inte vara ett problem.
/Dustpuppy
Gaaaa: varför släpps du inte in i kön?
Är det pga ålder?
Germany: åtminstone 2010 hade vi fått göra både 3 IVF och 3 ÄD, men vi tackade ja till kön för sent.
VGR har åldersgräns på 40 för kvinnan och jag skulle hinna fylla 40 innan vi kom fram i kön.
Vad du har rätt till beror på vad ditt landsting har satt för (godtyckliga) gränser för antal försök, alla gör olika.
Var man bor i Sverige påverkar hur bra vård man får, tyvärr (gäller även andra sjukdomar, som cancervård, vilka mediciner som ingår i högkostnadsskydd eller inte osv).
Lite mer om hur olika landsting hanterar IVF/ÄD:
www.barnlangtan.com/landstingen
www.barnlangtan.com/images/stories/PDF_filer/barnlangtan-landstingen2011.pdf
/Dustpuppy
Gaaaa: Då hänger jag med. Så länge man anses ha egna ägg så har man inte rätt till landstings-ÄD (och då faller även iden med ersättning för utlands-IVF). Med FKs regler kan du då få ersättning för utlands-IVF eftersom IVF är rekommenderad behandling och ditt landsting vägrar. ÄD får du däremot bekosta själv.
/Dustpuppy
Skrev fel , det ska stå "och då faller även iden med ersättning för utlands-ÄD" .
/Dustpuppy
Gaaaa: Om du enligt din läkare (för enkelhets skull landstingsläkare) behöver en viss vård, oavsett om det är IVF, ÄD, mot cancer, handsvett, hjärtproblem osv. OCH ditt landsting vägrar dig vården baserat på icke-medicinska skäl, så har du rätt till ersatt utlandsvård.
Så enkelt är det.
Det finns landsting som vägrar cancersjuka en viss vård för att den är dyr. Andra landsting erbjuder den. Då åker man utomlands.
Samma gäller för IVF, PGD, ÄD etc. Läs på FKs sida om planerad vård utomlands.
/Dustpuppy