• Anonym (pearly)

Någon som använder sig av p-dator?

Jag har bestämt mig för att sluta med p-piller då jag får så många biverkningar av dom och det känns inte bra att proppa i sig en massa hormoner. Hittar inget annat alternativ heller som jag tycker passar mig men sen så läste jag om p-datorn Är det någon som har en sån? Vill gärna veta fördelar och nackdelar :) Är den så säker som det påstås?

Synd att dom är såå dyra men man får tänka att det är en engångskostnad och att den kanske håller i 10 år.
    Vet dock inte vilken av Pearly och Ladycomp som är bäst? Funderar mest på pearly men då måste man ju byta batteri ibland och då kanske man ändå är uppe i kostnaden av en Ladycomp? 

• Svar på tråden Någon som använder sig av p-dator?
  • Anonym

Jag har använt ladycomp i tre år drygt och den funkar utmärkt. Bara man kommer ihåg att tempa direkt varje morgon. Den vanan kommer man snabbt in i tycker jag. Det är rätt många röda dagar däremot :) tycker jag ...

• Anonym (pearly)
    Anonym skrev 2012-09-25 11:44:09 följande:
    Jag har använt ladycomp i tre år drygt och den funkar utmärkt. Bara man kommer ihåg att tempa direkt varje morgon. Den vanan kommer man snabbt in i tycker jag. Det är rätt många röda dagar däremot :) tycker jag ...
    Så det är inte mer avancerat än att ta tempen varje morgon? Bör man höra med barnmorska först eller är det bara att sluta med sina p-piller och sen börja använda den? Har ätit p-piller i 10 år så jag antar att det tar ett tag för kroppen att ställa om sig..

Har du partner? Och isf delade ni på kostnaden? Jag tycker att min kille borde betala hälften för han vill väl skydda sig (minst) lika mycket som jag! 
  • Anonym

Jag tror att kroppen måste ställa om sig efter p-piller först innan du börjar med den, kolla med Bm. Ha det är bara att tema direkt när man vaknar, gärna ungefär samma tid varje dag.

Nej jag betalade den själv, vi har separata ekonomier. Innan den fick han stå för kondomer haha.

• Anonym (pearly)
    Anonym skrev 2012-09-25 12:44:32 följande:
    Jag tror att kroppen måste ställa om sig efter p-piller först innan du börjar med den, kolla med Bm. Ha det är bara att tema direkt när man vaknar, gärna ungefär samma tid varje dag.

Nej jag betalade den själv, vi har separata ekonomier. Innan den fick han stå för kondomer haha.
    Jobbigt att behöva göra det ungefär samma tid varje dag.. Jag vaknar på olika tider hela tiden :/

Vi har oxå separata ekonomier men jag har ju betalat för alla p-piller i flera år och han har inte lagt ett öre på ett gemensamt preventivmedel. Tycker det är så knäppt bara att det förväntas att tjejen ska betala för p-medel och att killen på sin höjd kan köpa kondomer.
  • Anonym

Lady Comp är MYCKET bättre än pearly. :)
    Det är framförallt kvaliten som skiljer dom åt. Pearly är mer en "resevariant" av LC.

För övrigt ett skitbra preventivmedel utan biverkningar.

Du behöver inte ta tempen samma tid varje morgon. Det viktiga är att du gör det när du vaknar, innan du stiger upp ur sängen första gången :) 

• Anonym (Funderar också..)

Funderar också på att gå över till p-dator! Slutade med p-piller för 9 månader sen eftersom jag fick så tråkiga biverkningar av dem (har gått på p-piller i 8 år och fattar först nu varför jag kännt mig så deppig och inte haft någon sexlust). Vi tänkte köra med kondom som preventivmedel men nu börjar jag misstänka att jag är allergisk då det kliar och svider efter varje gång, vilket i sin tur gjort att jag inte har någon sexlust alls längre eftersom obehaget av kondomer är det enda jag kan tänka på. Alla hormonpreperat är uteslutna för mig, vill inte längre ha något med dem att göra. Kopparspiral går också bort, pessar känns inte säkert nog (och väldigt bökigt), kvinnlig kondom ser jag inte hur skulle fungera (det blir ju fel när kvinnan är den som utsöndrar lubrikationen?) och plastkondomer är dyra. Så, P-dator känns väldigt lockande! Jag skulle gärna vilja höra fler erfarenheter. Någon mer som använt lady comp eller pearly under en längre tid med gott resultat? Anonym, med många röda dagar - hur många pratar vi om då? Någon som p-dator INTE funkat för? Finns det någon bestämd längd på cykeln som föredras om man ska använda p-dator som metod? För min del blir det en Lady comp OM det blir en p-dator alls. Ska man ändå köpa en så vill man ju använda den i ett par år och pearlyn måste man ju som sagt skicka in för att byta batteri på vilket resulterar i att man snart ändå är uppe i kostnaden av en lady comp. Har dock läst en del om vissa som är skeptiska till lady compen som säger att det endast är en "fancy" termometer med väckarklocka. Man kan lika gärna bara köpa en lite mer avancerad termometer med tvåsiffriga decimaler och hålla reda på det lika bra själv. De som är skeptiska menar även att man inte kan använda endast tempen som en indikator för när det är säkert eller inte utan man måste ta flytningar och livmodertapp med i beräkningen också (utövare av fam-metoden). Tempen stiger ju först när man har ägglossning och spermier kan leva i alla fall 5 dagar i fruktsamt sekret. Vad jag förstår så är det meningen att datorn ska lysa rött under i alla fall 6 dagar på grund av detta. Min tanke är då bara; hur kan den VETA 5 dagar innan ägglossning att ägglossningen ska komma just då om inte tempen stiger förrän det är ägglossning? Om jag har ägglossning ovanligt tidigt en månad och datorn räknar med att min cykel ska vara som vanligt så kommer den ju lysa grönt när det egentligen är osäkert? Är det någon som har några tankar om detta? (förlåt att det blev ett så långt inlägg...)

Oj, vad lustig texten blev när man postar från iPad! Jaja, hoppas ni orkar läsa trots att den blev så komprimerad. :)

Flyttar upp tråden!

Fortfarande nyfiken om någon har något mer att säga. :)

• Loriyana

Köpte min på ebay. Datorn var inte så dyr, däremot kostar stickorna en del. Har en Persona-data. Använt den i fem år, funkar bra!

Svar på tråden Någon som använder sig av p-dator?