Inlägg från: Anonym (Funderar också..) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Funderar också..)

Någon som använder sig av p-dator?

Funderar också på att gå över till p-dator! Slutade med p-piller för 9 månader sen eftersom jag fick så tråkiga biverkningar av dem (har gått på p-piller i 8 år och fattar först nu varför jag kännt mig så deppig och inte haft någon sexlust). Vi tänkte köra med kondom som preventivmedel men nu börjar jag misstänka att jag är allergisk då det kliar och svider efter varje gång, vilket i sin tur gjort att jag inte har någon sexlust alls längre eftersom obehaget av kondomer är det enda jag kan tänka på. Alla hormonpreperat är uteslutna för mig, vill inte längre ha något med dem att göra. Kopparspiral går också bort, pessar känns inte säkert nog (och väldigt bökigt), kvinnlig kondom ser jag inte hur skulle fungera (det blir ju fel när kvinnan är den som utsöndrar lubrikationen?) och plastkondomer är dyra. Så, P-dator känns väldigt lockande! Jag skulle gärna vilja höra fler erfarenheter. Någon mer som använt lady comp eller pearly under en längre tid med gott resultat? Anonym, med många röda dagar - hur många pratar vi om då? Någon som p-dator INTE funkat för? Finns det någon bestämd längd på cykeln som föredras om man ska använda p-dator som metod? För min del blir det en Lady comp OM det blir en p-dator alls. Ska man ändå köpa en så vill man ju använda den i ett par år och pearlyn måste man ju som sagt skicka in för att byta batteri på vilket resulterar i att man snart ändå är uppe i kostnaden av en lady comp. Har dock läst en del om vissa som är skeptiska till lady compen som säger att det endast är en "fancy" termometer med väckarklocka. Man kan lika gärna bara köpa en lite mer avancerad termometer med tvåsiffriga decimaler och hålla reda på det lika bra själv. De som är skeptiska menar även att man inte kan använda endast tempen som en indikator för när det är säkert eller inte utan man måste ta flytningar och livmodertapp med i beräkningen också (utövare av fam-metoden). Tempen stiger ju först när man har ägglossning och spermier kan leva i alla fall 5 dagar i fruktsamt sekret. Vad jag förstår så är det meningen att datorn ska lysa rött under i alla fall 6 dagar på grund av detta. Min tanke är då bara; hur kan den VETA 5 dagar innan ägglossning att ägglossningen ska komma just då om inte tempen stiger förrän det är ägglossning? Om jag har ägglossning ovanligt tidigt en månad och datorn räknar med att min cykel ska vara som vanligt så kommer den ju lysa grönt när det egentligen är osäkert? Är det någon som har några tankar om detta? (förlåt att det blev ett så långt inlägg...)

Oj, vad lustig texten blev när man postar från iPad! Jaja, hoppas ni orkar läsa trots att den blev så komprimerad. :)

Flyttar upp tråden!

Fortfarande nyfiken om någon har något mer att säga. :)

Hur funkar personan egentligen? Ska man kissa direkt när man går upp också eller? Men inte varje dag va? Påminner den precis som lady compen om att man ska testa? Såg att den finns på feelunique.com för strax under 1000 kr, så det är ju lite billigare än de andra p-datorerna i uppstartningskostnad. :) får man många röda dagar?

Kände mig precis som du deppig. Humöret svängde mycket... Sen hade jag noll sexlust också! Ganska tråkigt om det är för att kunna ha sex man tar skiten. Jag misstänker att jag naturligt har ganska högt testosteron då jag lätt bygger muskler när jag inte går på p-piller och jag har hört att personer som normalt har högt testo kan känna sig avtrubbade i sin personlighet om man rubbar den hormonbalansen med mer östrogen istället som finns i pillerna. Vet inte om det är så, men jag upplevde det i alla fall (fast det kan ju klart ha med deppigheten att göra också). Det tar ju ett tag innan hormonbalansen har återställts helt i kroppen igen och för mig så tror jag att det är först nu som det börjar balansera sig. Fick ett par månder efter stoppet dålig hy som höll i sig fram till för nån månad sen. Första och andra månaden utan piller hade jag sjuka pms-symptom också så jag trodde nästan jag blivit gravid! Haha. Men när det gäller humöret och så så kändes det bättre redan efter någon månad för mig! :) kändes liksom som att få tillbaka sitt "GO" igen! Det jag upplevde gäller ju klart inte för alla men det kan vara bra att veta vad man kanske kan vänta sig. Hoppas du slipper deppigheten när du slutat med hormonerna!

Anonym (pearly) skrev 2012-12-05 21:54:50 följande:
    Berätta gärna vad du tycker om den :)

Har fått höra av en bekant att det finns en hemsida som funkar likadant som dessa p-datorer. Man tar tempen och skriver in varje dag vad man har för temperatur. Minns dock inte vad den hette. Någon som vet vad det är för sida? Hon och hennes kille har tydligen använt den sidan länge och än så länge har det inte blivit några barn. Vore ju super om det oxå funkar! Man betalade någon slags engångsavgift i början men det var betydligt billigare än p-dator.
    Är det fertilityfriend du tänker på? De har en app som man för in sin temperatur i, samt hur flytningarna ser ut den dagen. Funkar jättebra, men det går ju bara att ha sex säkert EFTER ägglossningen för enligt tempmetoden så kan man inte förutsäga säkert när äl kommer utan bara när den varit. :) Jag har använt denna app ungefär sen jag skrev i denna tråden förra gången och den funkar jättebra! Är väldigt nöjd att jag inte köpte den dyra datorn eftersom den ju faktiskt funkar på samma sätt. Vill man ha alla funktionerna, inklusive "trafikljuset" som visar när det är säkert resp osäkert så vill jag minnas att det kostar typ 89 kr i månaden eller nåt. Men jag tycker att den funkar lika bra utan den tilläggsfunktionen. Nu är ju sidan till för par som vill bli gravida också så man får tolka "baklänges" om man vill använda som preventivmetod. ;)

Man kan "känna av sin äl" dagar innan man har den också så det är ingen säker metod. Ibland kan det till och med vara så att kroppen försöker ha äl, vilket man då kanske känner, men i själva verket har man inte haft äl ännu utan får det senare i cykeln. Det enda säkra är egentligen att ta den basala kroppstemperaturen varje morgon, vid samma tid, efter minst 3 timmars sammanhängande sömn och föra anteckningar över den. När man haft förhöjd temperatur (ca +0,5 grader) i tre dagar sammanhängande så kan man vara ganska säker på att man haft ägglossning. Tempen håller sig sen hög tills man får mens då den sjunker ner till den temperaturen du har innan äl igen.

Svar på tråden Någon som använder sig av p-dator?