• Anonym (ensamvårdand)

Ensamvårdand

jag vill bara ´veta om ni tror jag har någon chans att få igenom ensamvårdnad. umgänget kommer inte förändras och jag vill inte ta våran son ifrån hans pappa...

Hej,

jag och min sons pappa är separerade och sonen är boende hos mig och har umgänge med sin pappa varannan helg .

Pappan bor i X  och vi bor i X det är ca 25 mil emellan.dom har umgänge hos min sons farfar i våran nuvarande komun.

Jag vill nu flytta till X  till min nya man. men min sons pappa vägrar skriva på papper för både flytt och förskola. även fast det inte skulle göra

någon skillnad med umgänget då jag ser till att att sonen kommer till X när dom har umgänge.

Pappan till min son har en missbrukshistoria bakom sig både droger och alkohol.

han säger sig vara ren från droger i dagsläget dock så har jag mina tvivel att han är drog fri han dricker även mkt alkhol.

jag har även mina aningar att han missbrukar medicinen subutex , detta berättade han för mig när vi gick isär att han missbrukat sedan våran son föddes 2009.

sonens pappa har även deppresioner äter antideppresiv mediciner och har ofta stora svackor då han mest är sängliggandes

Första helgen sonens pappa hade honom ,fick jag hämta sonen tidigare då pappan helt plötsligt mitt inatten var tvungen att åka och hämta mediciner som en kompis till honom hade stulit från honom,han väckte då sonen halv två på natten och lämnade honom hos sin farfar för att kunna åka dit. jag bedömde att min son inte är trygg i en sådan situation så jag hämtade honom en dag tidigare.

han har aldrig tagit stort ansvar över sin son tuvär.

jag är just nu arbetslös och sonen har ingen barnomsorg, vid flytt finns barnomsorg och jag har mkt lättare att få arbete då X  ligger mellan två stora städer

utåt är min sons pappa väldigt skötsam och duktig på att lura sin omgivning men jag har levt med denna man i åtta års tid, jag vet vad han går för.

han har suttit i fängelse 5 gånger.

många gånger han stack iväg och söp och stängde av mobilen och kom hem i icke barnvänligt sett.

kan få riktiga raseri utbrott och kasta sönder saker omkring sig.

det är så mycket jag vill berätta , men undrar om det finns någon chans för mej att få ensam vårdnad om min son..

och sen undrar ni säkert hur jag kun de leva med detta så länge , medberoende är förjävligt och psykistkt nedtryckt  och blindhet är sjukt.

• Svar på tråden Ensamvårdand
  • Anonym (ensamvårdand)

ingen som har en aning?

• Anonym

Jo, du kan flytta fast han inte skriver på papper vad jag vet. Eftersom ni inte har varannan vecka.
    Det är skattemyndigheten som avgör var barnet ska vara skrivet och eftersom du kommer ha barnet mest/har haft det mest hos dig så ska det inte vara några problem. Du behöver inte ha ensam vårdnad för att kunna flytta. Du kan flytta fast han inte skriver under. Dubbelkolla detta med Familjerätten i din kommun/stad.(för jag är inte helt hundra men detta är vad jag tror och den uppfattning jag fått när jag pratat tidigare med Famrätt) . Du kan vara anonym.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-25 17:59:05 följande:
    Jo, du kan flytta fast han inte skriver på papper vad jag vet. Eftersom ni inte har varannan vecka. Det är skattemyndigheten som avgör var barnet ska vara skrivet och eftersom du kommer ha barnet mest/har haft det mest hos dig så ska det inte vara några problem. Du behöver inte ha ensam vårdnad för att kunna flytta. Du kan flytta fast han inte skriver under. Dubbelkolla detta med Familjerätten i din kommun/stad.(för jag är inte helt hundra men detta är vad jag tror och den uppfattning jag fått när jag pratat tidigare med Famrätt) . Du kan vara anonym.

Skatteverket skriver bara barnet där den har sin huvudsakliga dygnsvila inget annat. Drar pappan det vidare rättsligt så kan konsekvenserna av att göra som du säger dvs flytta bli så mycket större. Flyttar du och ni har gv och pappan inte skrivit på godkännande så är du inte samarbetsvillig vilket kan leda till att du förlorar vårdnad och boende. Sen i ditt brev drar du upp mycket skit som varit obs tr vill bara veta här och nu, inget förr. Han är inte en dålig far pga det du skrivit visst dåligt omdömen men inte som gör att han förlorar vårdnad. Pedofiler förlorar inte jämt heller vårdnad liksom
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-25 22:27:08 följande:

Skatteverket skriver bara barnet där den har sin huvudsakliga dygnsvila inget annat. Drar pappan det vidare rättsligt så kan konsekvenserna av att göra som du säger dvs flytta bli så mycket större. Flyttar du och ni har gv och pappan inte skrivit på godkännande så är du inte samarbetsvillig vilket kan leda till att du förlorar vårdnad och boende. Sen i ditt brev drar du upp mycket skit som varit obs tr vill bara veta här och nu, inget förr. Han är inte en dålig far pga det du skrivit visst dåligt omdömen men inte som gör att han förlorar vårdnad. Pedofiler förlorar inte jämt heller vårdnad liksom
    Nej precis. Han kommer nog inte förlora vårdnaden för att pappan är som han är. Och inte pedofiler heller.
    Men du tror att mamman förlorar för att hon flyttar??

Konstigt resonemang du har. Har kollar upp detta. Skulle jag flytta när vi har gem vårdnad i framtiden tille tt mer barnvänligt område osv  så händer absolut ingenting. Jag kommer INTE att förlora
    vårdnaden om barnet på grund av det. Så du menar att flytta med barnet är värre än att vara pedofil t ex?
  • Anonym (ensamvårdand)

så om jag skulle flytta endå menar ni att jag kan förlora vårdnaden om min son??

hoppas någon mer kan ge sina tankar om detta.

• Anonym
    Anonym (ensamvårdand) skrev 2012-09-26 08:34:21 följande:
    så om jag skulle flytta endå menar ni att jag kan förlora vårdnaden om min son?? hoppas någon mer kan ge sina tankar om detta.

Ja drar han det till rätten så kan du förlora helt och hållet för det är större att flytta utan medgivande en att vägra skriva på en flytt. Men du får självklart flytta men du får lämna barnen om du inte vill göra nåt som ger han stort övertag om han stämmer dig
  • Anonym
    Anonym (ensamvårdand) skrev 2012-09-26 08:34:21 följande:
    så om jag skulle flytta endå menar ni att jag kan förlora vårdnaden om min son?? hoppas någon mer kan ge sina tankar om detta.

Jag skrev inlägg 6 och nej detär inte mina tankar kring din fundering utan så lagen ser ut idag
  • Anonym (ensamvårdand)
    Anonym skrev 2012-09-26 09:47:49 följande:

Ja drar han det till rätten så kan du förlora helt och hållet för det är större att flytta utan medgivande en att vägra skriva på en flytt. Men du får självklart flytta men du får lämna barnen om du inte vill göra nåt som ger han stort övertag om han stämmer dig

men han bor redan 25 mil ifrån oss då menar du att han ska flytta till sin pappa som han träffat vh  som inte är intresserad av att ha honom på heltid utan vill endast kontrollera  mig.
    vi kommer egentligen flytta närmare hans stad, så från 25 mil blir det 17 mil...

endå ska han kunna bestömma vart jag bor, jag hade förstått bättre om vi hade bott i samma stad och han hade haft sonen oftare men nu handlar de om Vh och ingen skillnad blir det...
  • Anonym
    Anonym (ensamvårdand) skrev 2012-09-26 09:59:10 följande:
    men han bor redan 25 mil ifrån oss då menar du att han ska flytta till sin pappa som han träffat vh  som inte är intresserad av att ha honom på heltid utan vill endast kontrollera  mig. vi kommer egentligen flytta närmare hans stad, så från 25 mil blir det 17 mil... endå ska han kunna bestömma vart jag bor, jag hade förstått bättre om vi hade bott i samma stad och han hade haft sonen oftare men nu handlar de om Vh och ingen skillnad blir det...

Jag säger bara hur lagen fungerar idag
  • Anonym

men han bor redan 25 mil ifrån oss då menar du att han ska flytta till sin pappa som han träffat vh  som inte är intresserad av att ha honom på heltid utan vill endast kontrollera  mig.
    vi kommer egentligen flytta närmare hans stad, så från 25 mil blir det 17 mil...

endå ska han kunna bestömma vart jag bor, jag hade förstått bättre om vi hade bott i samma stad och han hade haft sonen oftare men nu handlar de om Vh och ingen skillnad blir det...
    I ditt fall kan du, om det du skriver stämmer, flytta utan någon som helst risk för att förlora boende eller vårdnad.

En utredning av skatteverket kan ta 2-3 månader men barnet blir skriven där barnet bor.

Är pappan ens intresserad av att ha barnet mer tid än idag?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-26 10:18:18 följande:
    I ditt fall kan du, om det du skriver stämmer, flytta utan någon som helst risk för att förlora boende eller vårdnad. En utredning av skatteverket kan ta 2-3 månader men barnet blir skriven där barnet bor. Är pappan ens intresserad av att ha barnet mer tid än idag?

Skatteverket står inte för rättslig process de skriver bara men tar inget ansvar för det om det går till rätten. Håll reda på begreppen här om du ska skriva din åsikt. Skatteverkets uppgift är att skriva folk på sin rätta adress men uppstår en tvist så kan di inte åberopa dem för de har inget mer att göra med fallet. Flyttar ts utan medgivande kan hon förlora om pappan drar det rättsligt oavsett vad skatteverket i ditt tycke gör
  • Anonym

Nej, du kommer inte förlora vårdnaden. Jag har varit med om detta för några år sen. Pappan bodde 28 mil ifrån oss och hade bara varannan helg. Jag och dottern flyttade till en annan stad och då startade pappan vårdnadstvist. Men ingen förstod varför för det skulle inte sabba umgänget alls och vi skulle flytta 10 mil närmare så det skulle bara vara 18 mil. Han förlorade och blev dum förklarad av domaren.
  • Anonym

Ta, lyssna inte på alla pucken här som vill skrämma dig. Du behöver nog inte oroa dig men bäst att kolla med familjerätten. Varför har du inte sökt ensam vårdnad än? Låter som att du skulle ha goda chanser. Och i vilket fall så kan du knappast förlora vårdnad för att du vill flytta närmare och förbättra ditt barns liv med din försörjningsmöjlighet och så vidare... Det kommer gå bra ska du se. Kolla med advokat och familjerätten.

• Anonym (ensamvårdand)

hitils så har pappan ej varit intresserad av att ha sonen mera då han själv mår så pass dåligt i perioder.
    pappan sa till mej att om han blir befriad från underhållet skriver han under papprerna.??

jag undrar om man kan gå genom familjerätten och få igenom en flytt eller måste man köra igång en vårdnadstvist?

• Anonym (ensamvårdand)
    Anonym skrev 2012-09-26 10:46:18 följande:
    Ta, lyssna inte på alla pucken här som vill skrämma dig. Du behöver nog inte oroa dig men bäst att kolla med familjerätten. Varför har du inte sökt ensam vårdnad än? Låter som att du skulle ha goda chanser. Och i vilket fall så kan du knappast förlora vårdnad för att du vill flytta närmare och förbättra ditt barns liv med din försörjningsmöjlighet och så vidare... Det kommer gå bra ska du se. Kolla med advokat och familjerätten.

tack..  ja varför har jag inte sökt ensam vårdnad , hopp om att allt skulle lösa sej bra endå ;(
  • Anonym (t)

. Du kan vara anonym.Skatteverket skriver bara barnet där den har sin huvudsakliga dygnsvila inget annat. Drar pappan det vidare rättsligt så kan konsekvenserna av att göra som du säger dvs flytta bli så mycket större. Flyttar du och ni har gv och pappan inte skrivit på godkännande så är du inte samarbetsvillig vilket kan leda till att du förlorar vårdnad och boende. Trams, man blir inte av med vårdnaden pga. en sådan flytt som TS beskriver. Varför skrämma henne?

• Anonym (tt)
    Anonym skrev 2012-09-25 22:27:08 följande:

Trams, man blir inte av med vårdnaden pga. en sådan flytt som TS beskriver. Varför skrämma henne?
Svar på tråden Ensamvårdand