• Anonym

    Hjälp oss!!!

    Hej,

    Vad gör man om ett barn håller på och förstör en hel familj?
    Jag och min son flyttade ihop med min nuvarande sambo och hans två barn för snart 2 år sedan och det mesta har fungerat bra sedan första stund. Men nu håller allt på och går åt pipan... Min son får raseriutbrott i skolan och vägrar göra sina uppgifter :( Han får lika raseriutbrott hemma när han ska göra sina läxor eller när tv-spelet krånglar. Under dessa utbrott så går det inte att kommunicera med honom över huvud taget och han använder väldigt många fula ord. Han är 10 år och går i klass 4.

    På skolan har nu kuratorn påbörjat en dialog med min son, efter mina påtryckningar. Dessvärre så ser vi ingen bättring än :(
    Han träffar sin biologiska pappa varannan helg.

    Detta börjar kännas som en ohållbar situation :( Min sambo vet inte hur han ska tacklas med min son... Min sambo är dessutom konflikträdd, så han drar sig gärna undan. Men jag ser att han mår väldigt dåligt av min sons humörsvängningar och han blir väldigt tystlåten och fundersam. Jag är nu rädd att han funderar över att separera från mig pga min son... Jag vill ju inte att det ska ta slut!         

  • Svar på tråden Hjälp oss!!!
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Vad bra att du tagit tag i problemet genom att gå till skolkuratorn. Nu tror jag att detta kan vara ett problem där ni egentligen skulle behöva hjälp tillsammans. Din 10-åring vet inte varför han beter sig som han gör och det brukar därför vara svårutrett i samtal med en kurator.  
    Orsaken kan vara allt ifrån påfrestningar i skolan eller hemma, till hormonförändringar eller personlighetsproblem.
    Och egentligen är det inte så viktigt vad det beror på utan snarare vad ni ska göra åt det så att det inte ställer till skada för er alla.
    Därför tycker jag att ni ska söka BUP för familjesamtal och se hur ni vuxna kan hjälpa sonen att hantera sitt humör.
    Bara det att prata tillsammans om detta kan vara en oerhörd hjälp. Då kanske du slipper oroa dig för att din sambo är på väg att ge upp och du kan också prata om den oron. Oftast behövs det inte så stora insatser bara de närmaste hjälps åt att vända och vrida lite på problemet.
    Får du inte med din sambo på detta kan det betyda att han faktiskt inte är beredd att satsa och då är det ju inte så konstigt om sonen reagerar.
    Så lägg manken till en gång till och beställ tid för er alla tre.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Hjälp oss!!!