• Anonym (sjuk)

VABBA eller sjuk från jobbet för egen del?

Både jag och sonen är sjuka. 
    Jag gick hem i eftermiddags eftersom jag kände mig dålig, sonen blev dålig nu ikväll.
    Satt och tänkte på om jag ska vabba imorgon eller om jag ska vara sjuk? Är det samma ersättning? Känns som att jag tjänar på att vara sjuk för egen del, att jag får mer pengar då.. (eftersom min karens blev nu i em) men jag blev osäker?  

• Svar på tråden VABBA eller sjuk från jobbet för egen del?
  • Anonym

Karensen är fram till imorgon man har endags karens, inte en halv som du hävdar. Varför kan inte du forts vara sjuk om du nu gått hem istället för att ringa imorgonbitti och säga att du vaknar istället, känns inte helt seriöst

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-25 19:07:34 följande:
    Karensen är fram till imorgon man har endags karens, inte en halv som du hävdar. Varför kan inte du forts vara sjuk om du nu gått hem istället för att ringa imorgonbitti och säga att du vaknar istället, känns inte helt seriöst
    Det är bara insjuknandedagen som man får karens på. Så ts kan välja att ta egen sjukdom eller VAB och ändå få ut samma summa.
  • Gladskit

Gick du hem från jobbet idag så är den tiden du var frånvarande din karens.
    Imorgon och följande dagar har du 80% av din lön.
    Karensen idag får du ju inte tillbaka hur du än gör så du kan egentligen göra som du vill.

• Ms H

Enda skillnaden är väl att sjukdag betalas av jobbet och vab av fk. Men oavsett, jag tycker du ska vänta tills imorgon så att du vet vem som är sjuk innan du funderar mer på det.

• Kaffegalningen

Om du redan har karensen hade jag anmält sjukdom, då kommer pengarna på lönen istället för att du ska söka från fk, fixa vab-intyg och vänta på pengar.

• ventilera mera

Om jag utgår från mig själv och mina sjuklöne- och VABregler så skulle jag helt klart fortsatt vara sjukanmäld.

Så här räknas det för mig:

Mitt jobb räknar ut en dagslön genom att dela månaden i antalet dagar jag arbetar, dvs c:a 20. Detta ger vad de kallar en kalenderdagsfaktor på 1,4. Är jag borta en dag för tex VAB så drar de alltså nästan 1½ dags lön.
    FK räknar i sin tur ut min dagslön genom att dela i månadens ALLA dagar, vilket ju då ger en mindre summa. Sen ger FK i sin tur mig en procent av den dagslön de räknat ut.

Exempel: Jag har 30000 (I wish!) i månadslön, arbetgivaren räknar ut att min dagslön är 1500, vilket de drar för att jag vabbar. FK:s uträkning visar att min dagslön är 1000, och de ger mig, säg 800 i VAB-ersättning. Voila, så förlorar jag plötsligt nästan 50% av min lön istället.

MEN om jag är sjuk själv och arbetsgivaren ska betala ut min ersättning så räknar ju de ut både dagslön och ersättning enligt sitt sätt att räkna och då får jag ju mina 80% på den summa som DE räknat ut - resultatet blir alltså 1200 till mig istället för 800.

Har jag då dessutom gått hem nån timma tidigare dagen innan istället för att sjukanmäla mig nästa morgon så räknas min karens på den första dagen så länge den arbetsdagen har passerat med hälften. Slutar jag 16 och går hem 15 så får jag alltså en futtig timmes karens istället för en hel dag.

Så, ja, jag skulle fortsätta på min egen sjukskrivning.

• Happymom

Vissa kommuner kräver väl att man har barnet på förskolan om man själv är sjuk för att få ut ersättning(fast det gäller kanske bara om fk betalar ut sjukers)? Så i det fallet bör du ju vabba. Summan är densamma. Om det finns en pappa eller mor/farföräldrar eller annan vuxen person skriven på barnets adress, med i bilden, så kan denne vabba och du få vara sjuk ifred.

• Anonym

Beror på ditt avtal. 

Jag tjänar över taket på ca 24 000. Är jag sjuk betalar min arbetsgivare så att jag får ut 80 eller 90% av hela min lön.

5 VAB-dagar per år betalar också min arbetsgivare extra, utöver vad FK betalar.

För mig blir det snabbt så att det lönar sig bättre för mig att vara sjuk än att ta VAB.  

Svar på tråden VABBA eller sjuk från jobbet för egen del?